אמש דווח כאן על רבנים בחסידות חב"ד אשר חתמו נגד ההבנות המתגבשות מול הצבא • לאחר שבי"ד רבני חב"ד סמכו ידיהם על ההסכם, הסירו חלק מהרבנים את חתימתם • כל הפרטים

אתמול דווח כאן כי רבנים בכירים בחסידות חב"ד חתמו על מכתב המתנגד לפעילות של חלק מהעסקנים בחסידות שגרמו להסרת מעמד בן ישיבה ממאות בחורים שנסעו ללימוד השנה הרביעית בצילו של כ"ק האדמו"ר זצוק"ל, במסגרת לימודי שנת הקבוצה.

אלא שמאוחר יותר, שיגרו בית דין רבני חב"ד מכתב אל כל ישיבות תומכי תמימים בארץ, ובו החלטת אסיפת בית הדין בעניין הבחורים שאיבדו את מעמד 'בן ישיבה' בעקבות יציאתם לשנת ה'קבוצה' וצווי הגיוס שניתנו להם.

וכך נכתב בהודעת הבי"ד: "בית דין רבני חב"ד שיגר היום מכתב אל כל ישיבות תומכי תמימים בארץ, ובו החלטת אסיפת בית הדין בעניין הבחורים שאיבדו את מעמד 'בן ישיבה' בעקבות יציאתם לשנת ה'קבוצה' וצווי הגיוס שניתנו להם.

"בית הדין התכנס לדיון מיוחד בשבוע שעבר בעקבות הבעיה החמורה שאליה נקלעו כ-480 בחורים שחזרו משנת ה'קבוצה' וקיבלו צווי גיוס. למקצת מהבחורים כבר נקבע תאריך גיוס לשבוע הבא, וזאת בשעה שהם תלמידי ישיבה לכל דבר ורצונם להמשיך בלימודם.

"באסיפת בית הדין מסרה ועדת ראשי הישיבות, העומדת בקשר עם הצבא, דוח על המגעים שהתקיימו. בוועדה חברים הרב יצחק גולדברג, ראש ישיבת תות"ל מגדל העמק, הרב משה הבלין, ראש ישיבת תות"ל קריית גת, והרב יוסף יצחק וילשנסקי, ראש ישיבת חח"ל צפת".

קרא בנושא:
סערה בחב"ד: רבני חב"ד בקריאה חריפה נגד גזרת הגיוס

רבה של קרית-גת וראש הישיבה בעיר הרב משה הבלין הסביר, "המצב החוקי כיום קובע שבחור היוצא לחו"ל לזמן ממושך מאבד את מעמדו כבן ישיבה ש'תורתו אומנותו', וממילא הוא חייב גיוס. לכן נעשים מאמצים כבר כמה שנים למצוא הסדר שיאפשר לבחורים לצאת לשנת ה'קבוצה' המסורתית, בלי שיחוייבו להתגייס. בפועל טרם נחתם הסכם כזה, ולכן הבחורים שיצאו ל'קבוצה' בשנים האחרונות איבדו את מעמדם והם נעשו חייבי גיוס".

באתר החב"די שטורעם דווח כי הרב הבלין ביקש להדגיש: "בתחילה ניהלו את המגעים עסקנים, והמקסימום שהשיגו היה הסכמה לדחיית הגיוס עד גיל 24. זה לא היה מקובל על הרבנים, והם דרשו שהדחייה תהיה עד גיל 26, וגם דרשו לאפשר לאחוז מסויים מהאברכים להמשיך ללמוד גם הלאה. לכן הוחלט שראשי הישיבות עצמם ייכנסו לתוך העניין, וב"ה הגענו להסכמות שנותנות פתרון לבעייתם של הבחורים האלה".

הרב הבלין דוחה את הביקורת הנשמעת על ההסדר שאליו הגיעו: "כל אלה שכותבים הצהרות יפות מתעלמים ממציאות אחת – יש כרגע 300 בחורים, תלמידי ישיבות, שאיבדו את מעמד 'בן ישיבה' בגלל יציאתם ל'קבוצה', והם קיבלו צווי גיוס. בלי פתרון הם יגוייסו או יושלכו לכלא. אנחנו מציעים פתרון שיוריד מעליהם את חרב הגיוס עד גיל 26, ובינתיים הם יכולים להמשיך ללמוד, להתחתן וללמוד בכולל".

עוד אומר הרב הבלין, כי אחרי עמל רב, ופגישות עם הגורמים הצבאיים ועם חברי הכנסת החרדיים, המעורבים בחקיקת החוק, המתווה שהושג על-ידי ועדת ראשי הישיבות הוא הפתרון הטוב ביותר שאפשר להשיג כדי למנוע את סכנת הגיוס לבחורים שכבר יצאו ל'קבוצה'. "אנחנו עדיין מנסים לשפר את המתווה לגבי העתיד", אומר הרב הבלין, "אבל באשר לבחורים שכבר יצאו ואיבדו את מעמדם – זה הפתרון היחיד שיאפשר להם כרגע לדחות את הגיוס ולהמשיך בלימודיהם, ולכן בית הדין אישר את ההסדר הזה".

בעקבות כך, רבה הראשי של קריית-מוצקין הרב דוד-מאיר דרוקמן ביקש למסור כי הוא נסוג מחתימתו על המכתב. "אם מאחורי ההסדר עם שלטונות הצבא עומד בית דין רבני חב"ד וראשי הישיבות ואכן כך הם פני הדברים – אני נסוג מחתימתי", אומר הרב דרוקמן ל-COL.

"קודם חתימתי שוחחתי עם יודעי דבר אשר מהם עלה כי מדובר בהחלטות ברמה של עסקנים, ומאידך, ביודעי ומכירי קא אמינא – קרובי משפחה אשר קבלו צו גיוס; ברם, לאחר שהתברר לי כי בית דין רבני חב"ד סומך ידו על מהלך העניינים – אין מקום יותר לחתימתי"