הצעת חוק חדשה של ח"כ אמיר אוחנה תנסה להביא להסדרת תחבורה שיתופית מקוונת ובכך להגביר את התחרות בשוק ולהוזיל משמעותית את מחירי התחבורה בישראל תוך הפעלת מנגנון פיצוי הולם לנהגי המוניות

הבוקר הונחה על שולחן הכנסת, הצעת חוק המציעה הסדרת תחבורה שיתופית מקוונת בישראל. על פי הצעת החוק, אותה יזם ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), יוכל כל אזרח העומד בקריטריונים נוקשים להסיע אחרים בתשלום צנוע, מה שיביא לפתיחת השוק לתחרות, הורדת מחירי התחבורה בכ-30%, הפחתת זיהום האוויר, תאונות הדרכים והגודש בכבישים וכן הנגשת התחבורה הציבורית לציבור במקומות ובזמנים בהם היא אינה יעילה.

במודל המוצע ישנו סינון קפדני הכולל בדיקת עבר פלילי, בדיקות רפואיות ובדיקת גליון התעבורה של כל נהג לפני הכניסה לרשת התחבורה המקוונת, והנוסע מקבל את פרטי הנהג וכלי הרכב טרם תחילת הנסיעה. זאת ועוד, הנוסע יכול לשתף את מסלול הנסיעה שלו לאנשי קשר לבחירתו לאיתור ומעקב בזמן אמת. כמו כן, יתקיים מנגון פיצוי לבעלי המספרים, לפיו מכל נסיעה ברשת התחבורה השיתופית, תועבר עמלה לקרן מיוחדת שתיפתח במטרה לפצות את נהגי המוניות באופן הולם עד לגובה מלא של סך הרישוי, בהתאם לתקנות שיקבע משרד התחבורה.

שירותי הסעה זמינים ובמחירים נמוכים משמעותית מאלה הנהוגים כיום שיקבעו ע"י נוסחה ידועה מראש, וכן פתיחת השוק לתחרות יתרמו רבות למאבק במצוקת יוקר המחיה בישראל. בנוסף, הפעלת המודל תביא לפתרון יצירתי לבעיית התחבורה במקומות ובזמנים קשים (ימים גשומים, שעות הלילה וכו'), המורגשת בעיקר בקרב האזרחים שאין בבעלותם כלי רכב. כמו כן, מודל זה יאפשר לאוכלוסיות שאינן מועסקות באופן מלא, ליצור אפיק הכנסה שיתרום לרווחתן הכלכלית.

לדברי יוזם הצעת החוק, ח"כ אמיר אוחנה, "לא ייתכן שבמעצמת ההייטק שאנחנו, הסטארט-אפ ניישן, המצויה בחזית הטכנולוגיה העולמית, ענף זה של התחבורה הציבורית מתנהל בדיוק כפי שהתנהל עם קום המדינה – הגיעה העת שנצטרף ליותר מ-400 הערים ברחבי העולם בהן מופעלת תחבורה שיתופית מקוונת לרווחת הציבור".

עוד הוסיף ח"כ אוחנה כי: "מנגנון הפיצוי המובטח לבעלי המוניות במסגרת הצעת החוק הוא הנדיב ביותר שהוצע בעולם ומבטיח כי לא יפגעו. בזמנים בהם מדברים על כך שעד שנת 2020 יכנסו לשוק כלי רכב אוטונומיים ללא נהג, ברור כי מכאן ואילך הפיצוי המוצע, אם בכלל יהיה כזה, ילך וירד ולכן אני קורא למנהיגי ציבור בעלי המוניות ולכל מי שהם יקרים לליבו – לאמץ את הצעת החוק בשתי ידיים כל עוד היא על השולחן. איתי או בלעדי – התחבורה השיתופית תיכנס לישראל, אך ככל שהדבר יקרה מאוחר יותר, מנגנון הפיצוי יהיה נדיב פחות".