השר לוין: בנט מרגיש מקופח והחליט לפרוש מהממשלה

למה היו חייבים להרחיב את הקואליציה? האם ליברמן מתאים למשרד הביטחון? מדוע בנט מהווה איום על הקואליציה? האם נתניהו מעוניין בצירוף המחנה הציוני? השר יריב לוין, אדריכל האחדות עונה על הכל

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שר התיירות יריב לוין, נחשב היום לאיש הקרוב ביותר לאוזנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. את המהלכים להרחבת הקואליציה הצרה, ניהל השר לוין בהצלחה וכעת הוא מעריך: "אם לא יהיה איזה אירוע חיצוני, הממשלה הזאת יכולה להחזיק שנתיים שלוש".

בראיון לאל מוניטור אמר לוין, "אם היינו נשארים על 61 היינו נופלים, בגלל הבעיות הפנימיות בתוך הליכוד. אני לא יודע מה היינו עושים עם התקציב, ואני לא יודע אם היינו מצליחים להעביר אפילו את המינוי של צחי הנגבי לשר ללא תיק. הרחבת הממשלה הורידה את כל הלחץ ואת היכולת של ח"כים בודדים לבוא בכל מיני איומים ודרישות. אולי היינו שורדים, אבל לא הרבה. התחיל תהליך של שחיקה, וחווינו בשנה הראשונה לממשלה תקלות שלא צריכות לקרות: הפסדנו המון הצבעות במליאה. החוכמה היא להרחיב את הממשלה לפני שאתה מגיע לקריסה".

ליברמן לוין

לוין נשאל על הפוטנציאל הנפיץ של הקואליציה וענה בסקירה מרתקת. "לנו אין אינטרס לפרק, זה ברור. גם לסיעות החרדיות אין שום סיבה לפרק את הממשלה, הרי עמדנו בכל ההתחייבויות איתם ובסך הכל אנו עובדים טוב ביחד. לא יהיה להם טוב יותר ממה שיש עכשיו. למעט פסיקות בג"ץ, שכל פעם מגלגלים אלינו תפוחי אדמה לוהטים כמו סיפור הכותל, שאני לא יודע איך נצא ממנו. אם את שואלת אותי מה האיום הכי גדול על הממשלה אז זה הדברים האלה.

"ליברמן בוודאי ירצה להישאר. כחלון, לדעתי, קיבל החלטה אסטרטגית שהוא נשאר כדי להוביל את המהלכים שלו ובסה"כ הוא מרוצה. לדעתי, יש לו עמדת השפעה חלומית – אי אפשר לעשות שום דבר בלעדיו. החוליה החלשה בממשלה היא הבית היהודי, יותר נכון בנט. כאן צריך להבחין בין נפתלי בנט לשאר חברי הסיעה, להם אין שום רצון ללכת. בנט זה כבר סיפור אחר. יש לו תחושה אישית קשה של קיפוח מול ליברמן שקיבל את תפקיד שר הבטחון. נראה כי הם הגיעו למסקנה שהם צריכים ללכת לבחירות הבאות מהאופוזיציה".

שר התיירות נשאל: האם נתניהו באמת רצה את המחנה הציוני בממשלה? "הוא לא רק רצה. הוא עדיין רוצה. היה צורך לייצב את המערכת ולא ידענו שנצליח להביא את ליברמן. מי שחתום על הבאת ליברמן זה לדעתי התקשורת אשר יצרה אווירה שאוטוטו אנו חותמים עם מפלגת העבודה, למרות שהפער בינינו לבינם היה עצום. נוצר לחץ על ליברמן ואווירה שהוא צריך להחליט. ביבי מאוד רצה להכניס את הרצוג, גם בגלל היציבות, גם כי הוא לא ידע אם יש לו אופציה אחרת וגם כי קשה לעבוד עם בנט. הוא רצה לבוא לעולם בגישה יותר פוזיטיבית.

"אבל במחנה הציוני רצו דברים שאי אפשר לתת. הדבר העיקרי שהם דרשו היה לקבל אחיזה בתיקים כמו משפטים ותרבות ושכל האמירות על שתי מדינות ונאום בר אילן ייכתבו בתוך ההסכם. הם דרשו שהממשלה תאמץ את המדיניות הזאת, כך שהיו פערים מאוד גדולים".

.

בהמשך נשאל לוין אם אחרי כל הדם הרע בין נתניהו לליברמן היה קשה לשבור את הקרח ביניהם? "למען האמת, זה הלך מצויין מהשנייה הראשונה. זה אפילו נראה היה שהם חיכו לזה בהרבה מאוד מובנים. עד עכשיו נראה שיש תיאום מלא. איווט עשה צעדים מאוד לא קלים מהכיוון שלו. הוא ויתר על חופש הצבעה בדת ומדינה כי הוא הבין שאי אפשר. הוא בא בגישה מאוד פרקטית, וזה מה שיפה".

על פרישתו של משה בוגי יעלון אמר לוין, "אני מאוד כועס עליו, זאת האמת. היה כאן מו"מ קואליציוני. אילוץ, ואם לא היינו עושים זאת – היינו הולכים מהר מאוד לבחירות. לא הייתה ברירה. הוא היה צריך להבין את זה, ולקחת את ההצעה להיות שר חוץ. לדעתי הוא עשה טעות. התאכזבתי, כי בנאדם מדבר על ערכים, ובסוף הכל כיסאולוגיה. איפה היית לפני שבוע? בגלל שאתה לא שר בטחון, כבר איבדת את האמון בראש הממשלה?"

הוא נשאל על הטענות לגבי חוסר ההתאמה וחוסר האחריות במינוי ליברמן, וענה: "נו באמת? וכשהוא מינה אותו לשר חוץ, זה היה בסדר? וכאשר הוא מינה את יאיר לפיד לשר אוצר בלי שלא הבין מימינו ומשמאלו בכלכלה זה היה בסדר? אנחנו במדינה דמוקרטית. יש משטר פרלמנטרי וכך היה תמיד. בכלל, איזה מין דבר זה שאתה שם איקס על אדם? למה איווט לא יכול להיות שר בטחון? על בסיס מה? הרי יש לו נסיון של שנים בישיבה בקבינט והוא היה שש שנים שר חוץ. באיזה עילה פוסלים אותו? מה הכשיר את אולמרט להיות ראש ממשלה? העובדה שהוא היה פעם שר הבריאות ושר המסחר והתעשייה? ולבני, מה הכשיר אותה להיות שרת חוץ? איזה מין גישה זאת שאם בוגי הוא לא שר הבטחון, אז העולם ייפול?"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture