ליצמן: "חברות המזון מפעילות עלי לחצים אבל אני לא מפחד"

בראיון מקיף שהעניק בסוף השבוע מתייחס שר הבריאות למאבק בג'אנק פוד, מדבר על הפופולאריות לה הוא זוכה, מסביר מדוע הוא מתנגד להצטרפות המחנה הציוני לממשלה, תוקף את שופטי בג"ץ ויאיר לפיד, וחושף את המהפכה הבאה אותה הוא יוזם

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לאחר שנה מוצלחת במיוחד במשרד הבריאות, העניק השר יעקב ליצמן ראיון מקיף לעיתונאי יהודה שלזינגר ב'ישראל היום' במהלכו הוא התייחס לשורה של נושאים שעל סדר היום, במרכזם: המאבק בג'אנק-פוד, הפופולאריות לה הוא זוכה, ההצטרפות של ליברמן לממשלה ופסיקת בג"צ בעניינו.

על האהדה לה הוא זוכה בציבור הכללי אמר ליצמן: "הציבור החילוני רואה שאנחנו לא גרועים כמו שהוא מתאר לעצמו. אני חושב שאפשר לעשות את זה אחרת, אפשר להתחבר, אפשר להתקרב, אין בשביל מה להחרים אחד את השני…אני אומר לך בכנות – אני לא יודע מאיפה זה בא. זה רק התפילות והקדוש ברוך הוא יכולים להסביר את זה. צריך להיות שקרן כדי להגיד שזה לא מחמיא".

בהמשך גולל ליצמן את תולדות המאבק בג'אנק-פוד: "כשהייתי בז'נבה לפני חודש וחצי, לקראת הכנס על סוכרת כמגיפה עולמית, נפגשתי עם מרגרט צ'אן, מזכ"לית ארגון הבריאות העולמי. דיברנו על זה שג'אנק פוד גורם לסוכרת ולהתקפי לב. חזרתי מהכנס ב־2:30 בבוקר, וב־11 הלכתי לנאום בכנס של קרדיולוגים בתל אביב. היות שג'אנק פוד משפיע על הלב ועל סוכרת, אמרתי שאני הולך למלחמה.

לא התכוונתי ספציפית למקדונלד'ס. אחר כך תיקנתי, אמרתי בורגראנץ', בורגר קינג, אני לא מכיר את כל הרשתות בעולם. כמה ימים לפני כן עשיתי מהלך להוריד את מחירי הקפה והסנדוויצ'ים בבתי החולים, וחייבתי לעשות מכרז עד 5 שקל לאוכל זול, אז אמרתי 'קופיקס'. לא התכוונתי רק לקופיקס".

לטענת ליצמן, התהודה לדברים היתה מעל ומעבר למצופה. "הדברים שאמרתי והתגובות של החברות הגדולות, שתקפו אותי, עשו את שלהם. לא רק שמרגישים שיש ירידה בצריכה של המוצרים האלה, גם החברות עצמן אומרות שיש ירידה ומתחילות לשווק מוצרים יותר בריאים.

השבוע קראתי שצריכת מאכלים בלי תוספת סוכר עלתה מאוד. אנחנו עוד צריכים להגדיר מה זה 'בלי תוספת סוכר', גם זה צריך טיפול. בלי תוספת סוכר זה לא אומר שאין סוכר. צריך להודיע לציבור מה שיש. אבל עצם העלייה במכירות של מזון כזה מוכיחה שהאמירה שלי על ג'אנק פוד ועל סוכר עשתה את שלה".

ליצמן גם חשף בראיון כי מופעלים עליו לחצים מתעשיית המזון כדי שלא יתבטא נגד ג׳אנק פוד וצריכת סוכר "אבל אני לא מפחד. אני עושה מה שטוב לעם ישראל״.

ליצמן (1)

בהמשך הראיון נשאל ליצמן על תרחיש שבו יאיר לפיד יצטרף לממשלה וידרוש את תיק הבריאות. "אז אני אהיה באופוזיציה. לעולם לא אשב איתם בממשלה", השיב נחרצות.

ליצמן גם סימן את היעד הבא שלו במשרד: "ביטוח סיעודי לכולם. המצב היום נורא ואיום. ילדים צריכים לשלם ביטוח סיעודי עבור הוריהם, זה ממש פשע. הכנסנו את זה להסכם הקואליציוני. זה אחד הדברים שאני יכול לעשות עליו משבר. יש תוכנית ממשלתית להעלות את מס הבריאות בחצי אחוז, האוצר מתנגד, ואנחנו בדיונים על זה. אני רוצה שיהיה יותר כסף, כדי שיתאפשר להעניק סיעוד לכולם. במקום שאנשים ילכו לביטוח פרטי, הם יקבלו את זה מהמדינה".

אתה רואה את עצמך פורש מהקואליציה על זה?

"מה השאלה? זה אחד היסודות".

למרות שזה נראה כאילו הוא נכנס בטבעיות לתפקיד, ליצמן לא שוכח ולא סולח לבג"ץ על שכפה עליו להתמנות לשר. "לא הבנתי את בג"ץ, אולי הם יסבירו לי למה ראש הממשלה יכול להיות שר החוץ, שר התקשורת ושר הכלכלה, ולי הם לא אישרו להיות סגן שר הבריאות? הם התנכלו לחרדי, הם רצו להכריח אותי. זה לא היה פסק דין ענייני".

כך או כך, ליצמן מדגיש כי "באורח החיים אין ממש שינוי, למעט האבטחה הצמודה שיש לי והעובדה שלמקומות שמחוץ לקו הירוק אני צריך לנסוע ברכב מוגן. אבל ברחוב אני מרגיש שינוי, אולי מכבדים יותר".

באשר לחששות מפני מדיניותו של ליברמן בסוגיות דת ומדינה אומר ליצמן כי "ראש הממשלה ויריב לוין אמרו לליברמן שיש הסכם קואליציוני איתנו, ושהוא יכובד. אני יודע שהחליטו להקים ועדה על הדרישות שלו, אבל כל הצדדים יודעים שזה לא חל על ההסכם איתנו. יש הסכמה שבכל חוק שרוצים להתחיל או להתקדם צריך אישור של כל חברי הקואליציה, לכל אחד יש זכות וטו. אנחנו לא מודאגים, ואין לנו צורך באיומים".

כשהוא נשאל על הרצוג הוא משיב: "אין לי בעיה עם הרצוג או עם מפלגת העבודה, אבל אני מעדיף ממשלת 61. אמרתי לראש הממשלה ולראשי המפלגות שקואליציה של 61 אנשים זה יותר יציב. כולם יודעים את מקומם, כולם יודעים שאין חוכמות, שצריך לרוץ להצבעות".

על עמדותיו המדיניות אומר ליצמן: "אנחנו לא מתערבים בנושאים המדיניים. אף פעם לא התערבתי בעניינים האלה. ויתור על שטחים, הסכם עם הפלשתינים – אלה לא העניינים שלי".

ש: כשאתה רואה את יאיר לפיד בכנסת, אתה אומר לו שלום?

ת: "לא. אני לא לוחץ לו ידיים ולא אומר לו שלום. את הפצעים שהוא עשה לציבור החרדי אנחנו נלקק עוד הרבה זמן. העובדה שהוא מגיע לכותל, חובש כיפה ואומר 'חזרתי בתשובה' לא אומרת שהכל נסלח לו. הייתי מקבל אותו, אם היה תומך בכל החוקים שאנחנו מחזירים עכשיו אחרי שהוא הרס אותם".

על הסקרים האחרונים שצופים התרסקות לש"ס בבחירות הבאות הוא אומר: "סקרים זה כמו מזג אוויר. פעם יפה, פעם מעונן חלקית. עד יום הבחירות יש זמן. כואב לי על הירידה של ש"ס, היהדות החרדית בלי ש"ס לא חזקה מספיק. אנחנו צריכים אותם חזקים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture