הישג לשקד: ועדת החוקה אישרה את 'חוק העמותות'

ברוב דחוק ולאחר דיון סוער אישרו חברי הועדה את החוק השנוי במחלוקת. ח"כ רוזין תקפה: "מדובר ברדיפה פוליטית מקארתיסטית מתובלת בניצני פאשיזם. זה צעד מביך של פוליטיקאים קטנים וחסרי מעוף"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ועדת חוקה חוק ומשפט אישרה היום את חוק השקיפות של שרת המשפטים איילת שקד, בהכנה לקריאה שניה ושלישית, ובקרוב יגיע החוק להצבעה במליאת הכנסת.

על פי הצעת החוק, עמותה או חברה לתועלת הציבור שעיקר מימונן (מעל 50% מתקציבן השנתי) מגיע מישות מדינית זרה, לרבות קרנות שמוחזקות בידי המדינה, תוטל עליהן החובה לדווח על כך בדוחות הכספיים שלהן. נוסף על כך, העמותות יחויבו לציין זאת באופן בולט בפרסומיהן בשלטי חוצות, בטלוויזיה, בעיתון, בדף הבית שלהן או במסע פרסום שלהן באינטרנט; לציין זאת באופן בולט בפנייה בכתב לעובד ציבור או לנבחר ציבור; וכן לציין זאת באופן בולט בדו"ח המופץ לעיון הציבור. עבירה על אחד הסעיפים האמורים עשוי לגרור קנס בסכום של עד 29,000 ₪.

בנוסף, נציג מטעם העמותה המשתתף בישיבה בכנסת יחויב להביא את המידע על העובדה שעיקר מימון העמותה הוא מישות מדינית זרה, לידי יו"ר הוועדה לפני הדיון או במהלכו. בנוסף, אם יישאל הנציג על ידי חבר כנסת על דבר מימון העמותה, הוא יהיה מחויב לחשוף זאת. יצוין כי שמות המדינות התורמות יופיעו מעתה באתר האינטרנט של רשם העמותות.

שרת המשפטים איילת שקד בירכה על ההחלטה ואמרה: "חוק השקיפות יציף את עובדת מימון העמותות בידי ממשלות זרות. מדינות צריכות לדעת כי הבעת עמדה על הנעשה בישראל עוברת דרך האמצעים הדיפלומטיים המוכרים. להתערבות זרה שכזו במרחב הפנים מדינתי, אין אח ורע בעולם ואין דמוקרטיה שהיתה מאפשרת זאת. גם אנחנו, לא נאפשר התערבות בוטה שכזו ללא חשיפת מקורות המימון הזרים, והבאתם לידי ידיעת הציבור ונבחריו".

הדיון בועדה היה סוער מאוד ולווה בביטויים וחילופי דברים קשים. ח"כ חיים ילין שאל: "האם מדינת ישראל שתומכת בעמותה שמעבירה 21 מיליון דולר לארגון טרור טורקי, זה ישות זרה?".

"אם זה היה תלוי בח"כ בצלאל סמוטריץ', החוק היה מבחין בין תורמים ליהודים לערבים. אין בהצעת החוק הזו כלום. החוק ריק מתוכן חוקי", אמר ח"כ אלעזר שטרן.

ח״כ יעל גרמן תקפה את החוק ואמרה: ״החוק החדש לא רוצה להוביל לשקיפות אלא לבייש, לתייג ולעשות שיימינג לכל אלו שלא תואמים את רוח הממשלה והשלטון.

בצורה בוטה, תוך דריסת רגל של כבוד האדם, הממשלה מעבירה חוק שרוצה לסמן את האנשים ל״טובים״ ו״רעים״."

גרמן הוסיפה: ״הממשלה מציגה את מי שמעביר ביקורת כרע, ורוצה לסמן ולתייג אותו כדי שיהיה מצורע, כדי שאף אחד לא יתקרב אליו, כי כך לדעתה יש לעשות למי שמעז להעביר ביקורת על המדינה….החוק הזה הוא גרוע, מקרב אותנו למשטרים אפלים שדורסים זכויות אדם ומונעים ביקורת לגיטימית על השלטון. לא מבינה איך ח״כ סלומיאנסקי והיועצים המשפטיים במשרד המשפטים נותנים לזה יד, הם שומרי הסף שצריכים לבוא ולהתנגד לחוק, ולמרות זאת, מקדמים אותו".

חריפה מכולם היתה ח"כ מיכל רוזין ממר"צ שטענה כי "מדובר ברדיפה פוליטית מקארתיסטית מתובלת בניצני פאשיזם. זה צעד מביך של פוליטיקאים קטנים וחסרי מעוף שמבזים את הכנסת בפני עצמה, אזרחי ישראל ומדינות העולם. החוק הזה הוא עבודה בעיניים על המצביעים ועל הדרך חבטה נוספת בשק האגרוף ששמו ארגוני זכויות האדם והשמאל בישראל.

מטרת החוק היא רדיפה פוליטית וסימון ארגונים אשר מפריעים לממשלה הנוכחית. בימין מדברים על "שקיפות", אבל זה הדבר האחרון שמעניין אותם. אחרת הם לא היו דורשים שהחוק יחול רק על תרומות ממדינות, אלא שיחול גם על תורמים פרטיים זרים. לזה התנגדו בימין בכל תוקף, ויש להם סיבות טובות לכך.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture