מדוע הרחובות בבני ברק מלוכלכים? זייברט מספק הסבר מפתיע

בניה לגובה? לא מתאפשרת מטעמים פרקטים והלכתיים. היתרי בניה? עובדים בשיטת המקל והגזר. תמ"א 38? רק במסלול פינוי בינוי. לכלוך ברחובות? החלטה מושכלת • ראש עיריית בני ברק מדבר על הכל ומציע פתרון משלו למשבר הדיור החרדי

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כשהיא מתקרבת לסף ה-200,000 תושבים ניצבת העיר בני ברק על פרשת דרכים. מצד אחד, שטחי הבניה בעיר נוצלו כמעט לחלוטין, מצד שני, רבים מהתושבים הצעירים מעדיפים לבנות גם את ביתם בעיר מה שמחייב כושר יצירתיות ואלתור מצד כל הגורמים הנוגעים בדבר.

בראיון מיוחד ל'גלובס' פרש ראש העיר, חנוך זייברט, בהרחבה את משנתו בנוגע לניהול היומיומי של העיר ואת חזונו לעתיד. "מגדלים לא מתאימים לבני ברק. בגלל השבת, אנחנו מאפשרים בנייה למגורים רק עד גובה 6.5 קומות. חוץ מזה, המשפחות כאן גדולות, ואם מביאים בחשבון ממוצע 6 נפשות בכל דירה, לא הגיוני לבנות כה גבוה. התשתיות לא יתמכו ויורגש מחסור בכל שירות עירוני – מביוב ועד גני ילדים ומדרכות", הוא מצהיר כשהוא נשאל על היעדר בניה לגובה לצרכי מגורים בעיר.

זייברט מדגיש כי למרות התכנית לבניית אלפי יח"ד בצפון בני ברק, העיר מיצתה את עתודות הקרקע שלה וכל שנותר הוא לאלתר פתרונות מקומיים שיסייעו לתושבים ברמת הנוחות, כמו למשל היתרי בניה והרחבות. "האוכלוסייה גדלה כל הזמן, ועומדת על 190 אלף תושבים, וברוך השם אנחנו עוד צפויים לגדול. אבל שטח השיפוט נשאר 7,300 דונם ואין לאן להתרחב", הוא מוסיף.

ע"פ הנתונים, בכל שנה מוגשות לוועדה המקומית בין מאות בקשות ו-70% מהן נוגעות להרחבות ולתוספות לדירות קיימות. זאת בנוסף להרחבות לא חוקיות שתושבים עושים בלי לבקש היתר. גורם משפטי בעירייה אומר בהקשר הזה: "אנחנו נוקטים שיטה של מקל וגזר…כל העבירות כמעט נובעות ממצוקת דיור. אנחנו לא מאפשרים עבירות מסוג פיצולי דירות, אך במקרים של חריגות והרחבות במטרים בודדים, גם אם יש לנו אפשרות לפתוח בהליך פלילי, לא עושים זאת. במקום לתבוע אנחנו נותנים אפשרות להגיש בקשה להיתר, ומגלים גמישות. הציבור בבני ברק יודע שכדאי להגיש בקשה להיתר, במקום לקבל צווי הריסה וקנסות". לטענת הגורם,"אמנם מספר התביעות לא ירד, אבל מספר הבקשות להיתרי בנייה לתוספות עלה".

ומה בנוגע לפרוייקט תמ"א 38? זייברט מצהיר: "אנחנו לא נותנים היתרים לתמ"א 38 במסלול חיזוק מבנים, רק במסלול הריסה ובנייה. במסגרת התמ"א אנחנו מאפשרים הוספת קומה אחת, ודורשים הקצאת מבנה לצורכי ציבור בקומת הקרקע, בהיקף 40% מקומה טיפוסית, כשטח שיירשם על שם העירייה. בנוסף, אנחנו מאשרים קומת מרתף אחת בלבד לחניות".

ענין נוסף שמעסיק את תושבי בני ברק הוא הלכלוך ברחובות. העיר אינה נקיה, בלשון המעטה, אולם מתברר שזו החלטה מושכלת של ראש העיר שמעוניין בשלב זה לשמור על איזון תקציבי גם במחיר של רחובות מלוכלכים. צריך לזכור כי עד לפני עשור היה מצבה של עיריית בני ברק קשה ביותר עם גירעון של 40% מהתקציב. אלא שתכנית התייעלות בלתי מתפשרת שהציג ראש העיר דאז, יעקב אשר, צמצמה את הגירעון לשיעור סביר של 10% מהתקציב בלבד. במצב דברים שכזה, סבור זייברט, יש לוודא את המשך היציבות של העירייה ולא להיכנס להרפתקאות נוספות.

גורם נוסף להתייצבות הכלכלית של העירייה הוא בניית המגדלים המסחריים בצפון העיר, בניה שנמשכת גם בימים אלו.

רגע לפני סיום הראיון מתייחס זייברט לתכניות שהתקבלו בשבוע שעבר בקבינט הדיור בניסיון לפתור את מצוקת הדיור ממנה סובל המגזר החרדי. "התוכניות צריכות לענות לקצב גידול של 5% לשנה, המאפיין את המגזר החרדי. אני תמיד אומר: מי שלא רצה חריש חרדית, קיבל את בית שמש חרדית, וערים נוספות חרדיות, כי אין פתרונות אחרים. לו הייתי שר האוצר או שר השיכון הייתי לוקח את קרית גת ומשווק בה 40 אלף יחידות דיור לחרדים", הוא אומר.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הוציאו הרבה כסף על פרסום בני ברק משנה רחוב ואמנם כך נהיה, העיר לאחרונה מטונפת דבר שלא זכור כבר שנים רבות.

תוספת קומה בתמ"א 38 = אין טעם להגיש בקשה בכלל.
עם הדרישות האלה גם 3 קומות יהיה בעייתי.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture