מפץ גדול בשמאל? דיווח: ברק ולבני נועדו בניו-יורק

שרת החוץ לשעבר ויו"ר 'התנועה' מובילה בחודשים האחרונים מהלך לאיחוד כל המפלגות בגוש השמאל מרכז • אמש היא נועדה עם רה"מ ושר הביטחון לשעבר בשולי כנס בניו-יורק • ומה הסיכוי שלפיד יצטרף למהלך?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הדרך להחלפת נתניהו עוברת באיחוד כל מפלגות השמאל והמרכז? לפחות אם שואלים את ציפי לבני, התשובה היא 'כן'.

שרת החוץ לשעבר ויו"ר 'התנועה' מובילה בחודשים האחרונים מהלך ברוח זו, תוך שהיא מדגישה שאין בכוונתה לעמוד בראש הגוש. "אני רוצה מפלגה אחת גדולה עם פריימריז פתוחים. מי שרוצה להתמודד – שיתמודד".

הבוקר מדווח 'הארץ' כי לבני נפגשה עם רה"מ ושר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, בשולי כנס שעורך נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון, בניו יורק. ע"פ הדיווח השניים הודו כי הם "דנו בתרחישים פוליטיים".

ומה ההיתכנות להצלחת המהלך? במערכת הפוליטית מעריכים כי גם אם לבני תצליח לגייס אליו מספר דמויות משמעותיות בגוש, הרי שהיא תכשל ביעד האסטרטגי מכולם: צירופו של יאיר לפיד, האיש שזוכה לעשרים מנדטים ויותר בסקרים לא מוכן אפילו לשקול את הענין.

ברק: נתניהו מתעתע בציבור – ישראל תשלם מחיר על התנהלותו

בנוגע לברק עצמו נזכיר כי בחודשים האחרונים הוא החל להשמיע ביקורת נוקבת כנגד התנהלותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במה שהתפרש כסלילת הקאמבק הפוליטי שלו.

כך לדוגמא, עם חתימת 'הסכם הסיוע' בין ישראל לארה"ב, יצא ברק בשורת ראיונות לכלי התקשורת בישראל, כאשר יריית הפתיחה למתקפה החריפה היתה במאמר שפרסם ב"וושינגטון פוסט", בו ביקר את ההסכם ואת יעילותו וטען כי הסכום שתקבל ישראל קטן בהרבה ממה שהיה אפשר להשיג לפני שבחר נתניהו להתערב בבוטות בפוליטיקה האמריקנית.

ברק הוסיף לטעון וציין כי "נתניהו פגע בחוסר אחריות, בקשר עם הבית הלבן והנזק ניכר בבירור בהסכם הסיוע הביטחוני החדש שנחתם אמש בוושינגטון. במסגרת ההסכם תקבל ישראל מארצות הברית 3.8 מיליארד דולר בכל שנה במשך עשר שנים – זו תרומה חשובה לביטחוננו, אבל הסכום קטן בהרבה מזה שהיה אפשר להשיג בטרם בחר ראש הממשלה להתערב בבוטות בפוליטיקה האמריקנית", כתב ברק במאמר.

ברק טען כי הזהיר את נתניהו לפני 3 שנים על כך, אך זה לא הקשיב לו וממרומי 35 שנות שרותו לציבור, הן בצה"ל והן בתפקידיו הביטחוניים השונים בפוליטיקה, "כאחד שמכיר את ההתנהלות ויודע איך הדברים עובדים חשוב לי להזהיר את הציבור מםני תעתועיהם של נתניהו וליברמן". הוסיף ברק.

עוד הזהיר ברק מפני מדיניותו של נתניהו שעלולה להוביל לאסון. "בממשלה שאין בה איזונים, שהיא ממוקדת באג'נדה של מדינה אחת מהירדן ועד הים הדבר עלול להביא לתוצאות חמורות ולקלקול היחסים עם ארה"ב.

"כשכיהנתי כשר ביטחון בממשלת נתניהו, היו אלו יעלון, מרידור ובגין ואני ששמרנו עליו. כיום אין אחד כזה", אמר.

לשאלות שחזרו במהלך סבב הראיונות נשאל ברק בדבר יעילות ההסכם שנחתם, ועל העובדה כי מדובר בסכום הגבוה והגדול ביותר שהעניקה ארה"ב לכל מדינה אחרת אי פעם, משיב ברק ומסביר, "כי מאז נחתם הסכם הסיוע הקודם, לפני כעשור, התייקר הנשק בממוצע ב-20% ולכן הסכום שתקבל ישראל במסגרת ההסכם החדש אינו מגדיל את כוח הקנייה שלה".

"עם האינפלציה הקיימת היום לא ניתן יהיה לקנות בעתיד כלי נשק רציניים – מעבר לזה הממשלה חתמה על מסמך מבזה ומשפיל המחייב להחזיר לארה"ב כל סיוע שיקבלו בעתיד מהקונגרס. הנאום בקונגרס היה הנאום הכי יקר בהיסטוריה" הוסיף ברק, "מדובר בהתנהגות בלתי אחראית, זה היה נראה וטוב אבל לא משלמים שמונה מליארד דולר בשביל לנאום בקונגרס בפעם השלישית".

בליכוד הגיבו בחריפות נגד דבריו של ברק, בהודעת הליכוד נאמר כי, "מדובר בהבלים של אדם שאינו מצוי בפרטים זה שנים. "מעולם לא הוצעו לישראל סכומים גבוהים יותר וההסכם שנחתם אתמול הוא היסטורי", כפי שאומרים הן בישראל הן בבית הלבן, מעיד על טיב הקשרים בין שתי המדינות. ברק שסיפר לכל העולם שראש הממשלה פגע בקשרים עם ארה"ב צריך לאכול את הכובע במקום לפרסם מאמרים מכפישים ושקריים בעיתונות הבינלאומית".

יו"ר ועדת החו"ב וראש השב"כ לשעבר ח"כ אבי דיכטר הגיב גם הוא למתקפה של ברק וציין כי "ארצות הברית בחרה להשקיע בישראל 150 מיליארד שקל במשך עשר שנים החל מעוד שנתיים. זוהי הבעת אמון בעיניי משמעותית ביותר של המעצמה מספר אחת בעולם במדינה הכי יציבה במזרח התיכון. זה הנושא האסטרטגי המרכזי".

דיכטר הוסיף כי "כל אחד סבור שהוא יכול להוציא סכום גדול יותר במו"מ מול ארה"ב. הסוגיה הזו מופקדת בידי ראש הממשלה. כל אחד היה מקווה שהסכום יהיה יותר גבוה, אבל בסופו של דבר נתניהו מקסם את הסיוע הזה לנקודה הגבוהה ביותר שהוא סבר שניתן".

"ראש הממשלה לשעבר ברק ניהל סדרה של משאים ומתנים שהיו אולי אפילו יותר רציניים מהסיוע הביטחוני – לא זכורות לי הצלחות דרמטיות בנושא הזה, לא בסוגיה הפלסטינית ולא בסוגיה הרוסית. אני מניח שנתניהו היה יכול לנהל טוב יותר את אותן סוגיות, אבל לא היה מופקד באותו הזמן על הדברים הללו".

ברק עצמו הגיב לתגובת הנגד של הליכוד לדבריו ואמר כי "התגובות של הליכוד ונתניהו לא ענייניות, ילדותיות ומבוהלות אין לי מה להגיב על כך, בראיון לערוץ 2 אמר כי "התגובות של הליכוד גדולות עליו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture