הפעילות של יחימוביץ ולבני מערערת את מנהיגותו של הרצוג שפוזל לנתניהו

בעוד המחנה הציוני מידרדרת בסקרים, שוב שמועות על הצטרפות לממשלת נתניהו • הרצוג מכחיש, אך בינתיים, הנשים החזקות במפלגתו מערערות את מנהיגותו בפעילותן - כל אחת מהן בנפרד

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מפלגת המחנה הציוני שוב יורדת בסקרים. בסקר המנדטים האחרון שפורסם הלילה בערוץ הראשון, המפלגה מאבדת מחצית מכוחה ומכניסה לכנסת הבאה רק 12 חברי כנסת מטעמה. האם הדברים דוחפים את יו"ר המפלגה יצחק הרצוג חזרה לזרועותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו?

סקר חדש: יש עתיד – 25, הליכוד 21 • נתניהו ישנה את השיטה?

גורם בכיר בממשלה טוען כי התשובה לכך חיובית. לדבריו, בבסיס המגעים עומדת חבילת תיקים שמנה הכוללת שמונה תפקידי שרים וכן ראשי ועדות בכנסת, שאותם מציע נתניהו להרצוג כ"נדוניה" תמורת הצטרפותו. אתמול אף התפשטו השמועות ולפיהן ההסכם בין השניים כבר נחתם והרצוג בדרכו לקואליציה.

במפלגת המחנה הציוני מכחישים כמובן. בכיר במפלגה אמר לאריק בנדר כי "הרצוג כבר לא שם. הוא הבהיר את התנאים, בעיקר המדיניים והפוליטיים, שבהם המחנה הציוני תוכל להיכנס לממשלה, אך נתניהו לא מוכן לכך". גם מזכ"ל העבודה ח"כ חיליק בר, שהמריא אמש עם הנשיא ריבלין לביקור באוקראינה, אמר כי בדק את השמועות ולמד כי אין בהן אמת.

כך או אחרת, בינתיים נאלץ הרצוג להתמודד מול יריב חדש, אהוד ברק, אשר תוקף אומנם בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך אין ספק, כי אילו יבחר לשוב לזירה הפוליטית, הוא יאיים על יצחק הרצוג שבתמונת המצב הנוכחית, עדיין אין מועמד שמצליח לגבור עליו במקרה של פריימריז במפלגת העבודה. על פי ההערכות, כוחו בקרב המתפקדים עדיין גדול למרות הירידה בסקרים.

המאבק הפנימי במפלגת העבודה

מי שתקפה בעבר בחריפות את אהוד ברק, היא חברת הכנסת שלי יחימוביץ' הנחשבת לגדול מתנגדיה של היו"ר הרצוג. בעבר, לפני שאהוד ברק זחל פעם נוספת לממשלת נתניהו טענה בלהט כי "אהוד ברק חונק וממית את האופציה של מפלגת העבודה להיות אלטרנטיבה אמיתית". עוד אמרה כי "ברק היה זה שחיסל את מפלגת העבודה ופילג אותה והביא אותה למצב של אפס עד ארבעה מנדטים בסקרים בהתעקשותו לדבוק בנתניהו".

פתאום היא שינתה גישה. כאשר נשאלה בראיון לערוץ הכנסת על התמודדות אפשרית של ברק במפלגת העבודה אמרה כי "מפלגת העבודה היא מפלגה דמוקרטית, כולם רשאים לבוא ולהתמודד בראשות, אני בטח לא אגיד עכשיו במי אתמוך ובמי אני לא אתמוך, כי אני בעצמי עוד לא החלטתי אם אני מתמודדת או לא. אני לא שייכת לאלה שבזים ורומסים את ברק, יש לו יתרונות לא מעטים. אני חושבת שמבחינה אלקטורלית מצבו לא טוב, וזה בלשון המעטה, ויחד עם זה, בהחלט רצוי וראוי שאנשים כמוהו, ברמה שלו, בדרג לו, יבואו ויתמודדו על ההנהגה. זה יוסיף לכולנו".

היא הוסיפה: "זה טיפה מעורר תהייה כי בסופו של דבר הוא היה בעל ברית מאוד עוצמתי של נתניהו, וישב איתו בממשלה, וגם פילג את מפלגת העבודה בשביל שנתניהו ישרוד. אבל אתה יודע, אם נתחיל לעשות את החשבונות האלו לכל אדם פוליטי שמסתובב בשטח, אנחנו נישאר עם מעט מאוד אנשים, ובוודאי שזכותו המלאה לומר את הדברים. אני גם חושבת שהוא צודק, עניינית אני פשוט מסכימה איתו".

אז מה השתנה? גורמים במערכת הפוליטית מעריכים כי מטרתה של יחימוביץ' אינה תמיכה באהוד ברק, אלא ניסיון נוסף לערער את מעמדו של יצחק הרצוג – מולו ייתכן ותתמודד בפריימריז הבאים על ראשות מפלגת העבודה. לטענת ח"כ במפלגת העבודה, אמירתה נועדה בעיקר "להוציא מהכלים" את יו"ר העבודה. "שלי לא באמת רוצה את ברק במפלגה, אבל כרגע המטרה שלה היא לגבור על הרצוג, ומה שנקרא – כל האמצעים כשרים".

הקשר עם לבני – לאן?

אך לא רק בתוך מפלגת העבודה. גם מול שותפתו להנהגת המחנה הציוני, יו"ר התנועה ציפי לבני התגלו לאחרונה סדקים. בחודשים האחרונים מנסה לבני לגבש מפלגת מרכז־שמאל חדשה שמועמדיה ייקבעו בפריימריז פתוחים – יוזמה המערערת את מעמדו של הרצוג כמנהיג הגוש שיתמודד מול נתניהו. גם כאן נכנס אהוד ברק לתמונה. לבני נפגשה איתו בניו יורק במטרה לצרף אותו ליוזמה.

במפלגת העבודה יש הזועמים על יוזמתה החדשה של לבני ומציינים כי הדבר לא נעשה על דעתם. במקביל, בעוד בתקשורת מדווחים אחת למספר שבועות על משא ומתן בין הרצוג לנתניהו, לבני מנסה לבדל את עצמה כאשר הצהירה פומבית כי אחת העקרונות של מפלגת השמאל החדשה תהיה נגד כל הצטרפות עתידית לממשלת נתניהו.

לבני מנסה לצרף ליוזמה את גם יאיר לפיד, הכוכב העולה בשמי גוש המרכז, בינתיים ללא הצלחה. היא לוטשת עיניים גם לעבר שלושה רמטכ"לים לשעבר – בני גנץ, גבי אשכנזי, ושר הביטחון עד לאחרונה בוגי יעלון – כדי שיעניקו ליוזמה שלה 'הכשר' ביטחוני. האם יוזמה זו תצליח? בינתיים נראה שסיכוייה קלושים. אך בפוליטיקה הישראלית כבר הוכח כי הכל אפשרי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture