היום – הילולת מרן גאב"ד פיאטרא ניאמץ הגה"צ רבי שמואל טוביאס זצוק"ל

היום – י"א תשרי, למחרת יום הכיפורים, הנקרא בפי כל "גאט'ס נאמען", ימלאו 23 שנים מהסתלקותו של כקש"ת מרן הגאון הצדיק רבי שמואל טוביאס זצ"ל רבה של פיאטרא ניאמץ ברומניה שנקראה בפי כל "ירושלים דמולדובא". ואח"כ בארץ הקודש כיהן כרבה של שביב הרצליה ובערוב ימיו כאב"ד בעיר התורה בני ברק.

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מרן הגר"ש טוביאס זצ"ל שהסתופף בצילם ושתה מבארם של גאוני וצדיקי קמאי בדור שלפני השואה ולאחריה, נחשב לתלמידם המובהק של הרה"ק רבי אהרן ראטה בעל ה"שומר אמונים" ואצל ה"חקל יצחק מספינקא" והמהרי"ל צירלזון בישיבתו בקישנוב, מרן הרה"ק רבי אברהם מתתיהו משטפנשט, ובצל אדמור"י בוהוש וסדיגורה, מרן הרה"ק רבי מנחם מנדל אדמו"ר השלישי מבוהוש לו היה כתלמיד חבר ואף יום הילולתו חל היום. להרה"ק אדמו"ר אביר יעקב מסדיגורה הסתופף עוד בהיותו בקישנוב. קשר מיוחד היה לו עם כ"ק האדמו"ר הרה"ק רבי יצחק מבוהוש-ת"א אשר התחיל עוד מימי שבתו בבוקרשט רומניה. ופעולות רבות אף פעל עם הרה"ק ה'נועם אליעזר' מסקולען לפדיון שבויים ולהצלת יהדות רומניה מבור גלותם. רבנו היה אחד האישים הבולטים בתולדות יהדות רומניה בדור השואה ולאחריה, כמי שנשא על כתפיו את עברם המפואר של יהודי רומניה, דאג לשימור הגחלת היהודית גם בארץ הקודש, כשרבים מבני גלות זו התלכדו סביבו, והלהיטו את הגחלת לדורות הבאים. במקום רבנותו בארץ הקודש – שביב הרצליה הקים את ישיבת "באר חיים מרדכי" ע"ש מורו ורבו המובהק ומגאוני רבני רומניה הבולטים מנשיאי מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, אביהן של העגונות הגאון רבי חיים מרדכי רוללר אבד"ק טרגו-ניאמץ הסמוכה לעירו פיאטרא ניאמץ. והיה אחרון הרבנים החרדיים שעלה מרומניה לארץ הקודש לאחר חתימת גולה זו. זכה והותיר אחריו דור מפואר רבנים מפורסמים מהם מכהנים ברבנות ברחבי הארץ. דברי תורתו, תולדותיו והנהגותיו בקודש של הגאון זצ"ל נאספו בידי תלמידיו וחלקם ראו אור בספר "שלהבת שמואל" – ו' חלקים היו"ל בעז"ה כמדי שנה בשנים האחרונות לקראת ההילולא ע"י מכון להוצאת ספריו וכתביו בשיתוף עם מכון תורת אמת שטפנשט.

אמש מוצאי יו"כ נערכו התועדויות חסידים וסעודות הילולא בבתי הכנסת הנושאים את שמו והצועדים במורשתו ובהם בית המדרש 'דרכי שמואל' בב"ב בראשות בנו הגה"צ הגרמ"מ טוביאס שליט"א, ובבית המדרש 'שטפנשט' בב"ב בראשות נכדו הרא"י סלמון שליט"א, היום יום הילולתו יתכנסו תלמידיו, יוצאי עירו, מוקיריו ובני משפחתו בבית העלמין נחלת יצחק גבעתיים לתפילת רבים לישועת הכלל והפרט, שתיערך בשעה 13.00 בבוקר, ולאחריה תיערך סעודת הילולא בשעה 14.30 בצהרים בבית מדרשו של בנו הגדול גאב"ד שכון ו' בבני ברק רחוב רימון 1 בני ברק.

בתקופה האחרונה באורח פלא נתגלו תיקי ארכיון מהמשטרה החשאית הסיקוריטטה הרומנית ובו ערמות קלסרים של חקירות והלשנות על 'עונותיו' בהפצת תורה ויהדות שנמצאו על ידי בנו הגר"י טוביאס שליט"א רב אב"ד שכון ו' ב"ב ונכדו הרב אברהם יעקב סלמון שליט"א רב קהל שטפנשט, הכתבים הללו המונים שלושת אלפי דפי פוליו עמוסים בכתב יד צפוף מתורגמים בימים אלו מהשפה הרומנית ובקרוב ייצאו לאור בספר מפואר בשם 'על נהרות פיאטרא ניאמץ'. מי יתן וזכות גאוני וחכמי רומניה וזכר בעל ההילולא זצ"ל יהיו שפתותיהם דובבות יושר וטוב למליץ יושר על כל המתעסקים בקדשים ומנציחים את זכר תורתם והנהגתם וזכותם תגן עלינו ועל כל ישראל אמן.

הגהצ רבי שמואל טוביאס זצל

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture