מצוקת הדיור • נציגי 'דגל' מאיימים: "ללא פתרונות – לא נצביע עם הקואליציה בנושאי דיור"

אופטימיות באשר לפעולות הממשלה וצל"ש למשרד השיכון, לצד איום "במידה והדברים יתקעו" • 3 חברי הכנסת של 'דגל התורה' בראיון משותף ונרחב על מצוקת הדיור החרדית • "נלחם בכל דרך אפשרית. לא נרפה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

עונת החתונות בשיאה, טורי המאורסים מתמלאים בקצב יומי מרשים (כ"י), אלא שכל מודעה מקפלת בתוכה עוד זעקה פרטית וציבורית הנוגעת למצוקה הגדולה ביותר של הציבור החרדי כיום: זעקת הדיור שהולכת ומחמירה משנה לשנה על חשבון שערותיהם המלבינות של ההורים הנואשים התובעים פתרונות ריאליים. כולנו מצויים כיום בעידן ההתפכחות ומוכנים להתפשר על דירות שאינן קרובות (גיאוגרפית) אל העין כדי שלפחות תונגשנה אל הכיס אלא שהביקושים עולים על ההיצעים ולצד השמחה הגדולה של בנייני עד הנבנים לתפארת גוברת תחושת האין אונים האדירה המחייבת פתרון נקודתי, שורשי, אמתי, כאן ועכשיו.הנושא הזה חם ובוער בעצמות ועולה בכל דיון ומפגש כזה או אחר הכולל את בעיות השעה. תמיד ברגע השיא, כשכולם נאנחים יחדיו ומסכימים ש"ככה זה לא יכול להימשך" ו"חייבים למצוא אלטרנטיבות שפויות לדירות המרתפים וחדרי הגג הצפופים שהפכו לתעשייה הזויה על חשבון הזוגות המתוסכלים" צצים ועולים בקצב מוכר שמות עסקנינו הנמרצים ונציגינו הבלתי נלאים הפועלים למען מצוקות הציבור החרדי. כולם מנסים להבין איך זה שהם עדיין לא שמו כובד משקלם על הבעיה האקוטית ולא הכריזו על מצוקת הדיור כגולת העשייה שלהם תוך יציאה למערכה מתוכננת שתיאלץ את כל הגורמים הרלוונטיים לייצר קורת גג לאלפי הזוגות החרדיים הנישאים מדי שנה ולהבטיח שהמינימום הזה יהיה בהישג ידם כמו שכל מדינה מתוקנת הייתה עושה. איך זה שהם לא קמים ודופקים על שולחנות כמו שהם יודעים ומייצרים אולטימטומים, מהומה תקשורתית וכל מה שצריך כדי שהחרדים לא ייזנחו אל כוכים אפלים וצפופים ומתחמים תת-קרקעיים וישתכנו בתת-תנאים שאפילו עולים חדשים משכבות סוציו-אקונומיות ירודות כבר לא מוכנים לשמוע עליהם.

פיקוח נפש

הבשורה הטובה היא שהם דווקא בעניין והרבה מעבר לכך. מושב החורף הקרוב עומד להיות חם מתמיד לאור נושא הדיור שיתפוס בו פוקוס מיוחד, נכבד וממוקד כמו שאולי לא ראינו עד כה. זו תהיה מלחמה חזיתית שתירה לכל כיוון אפשרי באמצעות כל הכלים האפשריים המצויים בידי משולש הח"כים המנצח של 'דגל התורה'. שלושתם יחד וכל אחד לחוד מתכוונים לא להניח לממשלה. להציק, להטריד, להזכיר, לנדנד כדי שקודם כל יבינו שמבחינתנו זה להיות או לחדול שהדיור הוא בנפשנו ומחייב פתרון ייעודי רק עבורנו ולא ניתן עוד לשלוח אותנו לחצרות האחוריות ולצפות שנחשה על העוול הגדול ונעבור לסדר היום בלי שיהיה לכך מחיר. ההחלטה התקבלה עוד לפני החגים ובחודשים הקרובים תיושם בכל הכוח והנחישות. הטמפרטורות בחוץ ימשיכו לצנוח אבל במליאת הכנסת הן תגענה לנקודת רתיחה בדיונים נוקבים שידחקו את בעלי הדעה וההכרעה אל הקיר וייאלצו אותם לדאוג לאוכלוסייה שלנו לפי חלקה היחסי ההולך וגדל.

תשאלו, ובצדק, מה כבר אפשר לחדש בנושא הנדוש/שחוק שדי מיצה את ההתבכיינות אודותיו וכבר כמה שנים טובות לא זז לשום מקום מעורר תקוות? והאם דיבורים/ מחאות/ קיטורים וצעקות מעל הבימה הכי רעשנית בישראל מסוגלים להוביל גם למעשים ולתקוות ממשיות בשטח? הפנינו את סימני השאלה לשלושת הח"כים שמתכוונים להוביל את המהפכה וחזרנו עמוסי בשורות.

"שום פתרון עדיין לא מוצה" – אומר ל'יתד נאמן' יו"ר ועדת הכספים ח"כ הרב גפני בדרכו הנחרצת – "הציבור צריך להבין שיש עוד הרבה מה לעשות בתחום הדיור ויש דרכים מגוונות שאנחנו רק בחצי הדרך מבחינת היישום שלהן. חתמנו על הסכם על קואליציוני שכולל גם את הבעיה הזו ומכאן ואילך נעשה את מה שאנחנו רגילים לעשות ליישם את ההחלטות.

"נושא הדיור תמיד היה מונח על השולחן ואין חדש תחת המצוקה" – מדגיש הרב גפני – " אלא שהיא הולכת ונעשית גרועה יותר ויותר מאז הממשלה הפקיעה עצמה לחלוטין מהטיפול בה. אם לפני 12-15 שנה היא התעסקה בבינוי כיום היא פועלת כאילו הפריטה עצמה מהדיור ומגלגלת את האחריות לאנשים פרטיים. יוכלו יקנו, לא יצליחו יישארו נטולי דירות. בשנה האחרונה היינו עסוקים במקצה תיקונים בחקיקה ובתקציבים של הקדנציה הקודמת ואילו עכשיו אנחנו מתכוונים להתמקד בכל הכוח בפתרון משבר הדיור אותו הגדירו גדולי ישראל כפיקוח נפש ממש. שמענו זאת מפיו של הגאון הגדול רבי דוד כהן שליט"א באספות פומביות אחרונות ושמעתי זאת באופן אישי מכ"ק האדמו"ר מויז'ניץ שליט"א שבשבוע שעבר קרא לי וביקש לעסוק במצוקת הדיור הגובלת בפיקוח נפש".

מה על הפרק? "הפתרון האמיתי הכולל לבעיה החוצה מגזרים היא הוזלת מחירי הדיור והוצאת הקרקעות לשיווק. המדינה מספסרת בקרקעות וגובה למעלה מחצי מכספי הדירה שהרוכשים חסכו בכל כוחם. זוהי תופעה שחייבת להיעלם וצריך להגיע למצב שהמדינה תהיה פחות מעורבת בכסף של רוכשי הדירות. בנוסף, הגיע הזמן למצוא פתרונות ייעודיים לציבור החרדי שכיום אינם בנמצא ולהבין את הראש המיוחד והצרכים הספציפיים של המגזר שאינו יכול להתגורר עם כולם, שהוא ברוך ילדים ודורש תשתיות ומבנים בהתאם ועוד. בהתאם לכך נפעל למניעת התופעה של הכנסת משפחות חילוניות לשכונות חרדיות, כמו שקרה ברמת שלמה ובבית שמש. אנחנו מתכוונים לדרוש מעורבות של גורם מתוך המערכת במשרד השיכון ובמשרד האוצר שיפעל פרופר עבור הציבור החרדי וישקיע כל מעייניו בנושא כמו שמקובל עבור מגזרים אחרים. שיהיה לו אינטרס לטובתנו, שיכיר את צרכי הציבור וידע למנוע טעויות. בנוסף, נדרוש הקצאה שוויונית בכל מקום בו מוציאים קרקעות למכירה שאחוז מסוים לפי חלקנו באוכלוסייה יישמר עבורנו. כיום המדינה מוציאה בכל פרויקט מחיר למשתכן או קרקעות למכירה בלי להקצות נתח מתבקש לחלק היחסי של הציבור החרדי באוכלוסייה ובעצם מתעלמת מקיומו. בכוונתנו לתבוע שהרשימה הזו תיושם במלואה ולפעול בכל האמצעים כדי שדברים יזוזו סוף סוף".

החלטה אחת שלוש בשורות

"אנחנו נמצאים היום במצב קיצון של חסר עצום ביחידות דיור לעומת גידול עצום של לפחות 6,000 זוגות הנישאים כל שנה והמינוס שנוצר רק הולך ומחריף" – מתאר ח"כ הרב יעקב אשר את המציאות המטרידה – "אם בעבר הערים החרדיות, כמו מודיעין עילית, ביתר, אלעד, בית שמש ואפילו ירושלים וב"ב, ייצרו פתרונות של אלפי יחידות דיור כל שנה ושאבו אליהן את מרבית הציבור החרדי, כיום בשל מגוון סיבות (בעיות מדיניות, ביטחוניות ותכנוניות) חלה עצירה והקפאה כמעט מוחלטת בבנייה ובמכרזים. למעט פרויקטים בודדים הנותנים מענה לכמה מאות יחידות דיור ההיצע החדש דל ביותר".

במקביל מפתיע הרב אשר עם בשורות משמעותיות שיש למפלגה בקנה ולא היו בעבר. "לראשונה בהיסטוריה הממשלה התחייבה על שיווק ותכנון ייעודיים של מקרקעין לאוכלוסייה החרדית ועל יצירת פתרונות דיור במגוון דרכים (החל מציפוף אזורי יישוב חרדיים והרחבתם ככל הניתן ועד הקמה או הרחבה של שכונות חרדיות בערם הטרוגניות והקמת ערים חרדיות נוספות), ובכוונתנו לפעול כדי שהם יצאו מהכוח אל הפועל. עוד כששימש אורי אריאל כשר השיכון ניסינו לדחוף לבידול תכנוני לחרדים וסיפור אחיסמך מעיד עד כמה זה נדרש. שכן הפרויקט שנחשב כבשורה גדולה לחרדים נתקע בשלב שבו הגיעו היזמים וביקשו להוציא היתרים לשכונה חרדית כאשר לכתחילה השכונה תוכננה לצרכים כלליים ולא לצרכים הספציפיים של חרדים שמנהלת המחוז דרשה לעדכן. בכל שנה מכריזה המדינה על יעדי הבנייה הארציים ומספר יחידות הדיור לשנה ואם היא זו שתובעת תכנון מיוחד לפני האישור לדיור חרדי הרי שעליה להבין גם שאם איינה מייעדת אזורים מסוימים לחרדים ומכשירה אותם כדי שיתאימו לצרכיהם הרי שהיא מדירה אותם אוטומטית.

"עבדנו קשה והפעלנו לחצים כבדים למען נקודות הבסיס הללו ובתחילת הקדנציה עברה 'הצעת מחליטים' שיש בה שלוש בשורות עיקריות: הראשונה: קביעת יעדים לחרדים הכוללים את מספר יחידות הדיור לשיווק ואת אלו שמתוכננות. בכל שנתיים הממשלה מחייבת עצמה ביעדים ומדובר בתקדים עצום שכולל יעד ספציפי לחרדים, פלטפורמה מצוינת שהיא אמנם איננה פתרון בפני עצמו אבל מהווה הכנה לפתרון. הבשורה הדרמטית השנייה מדברת לראשונה על שיווק עם צביון חרדי.

"בזמנו הפסדנו את 'חריש' בגלל שהיא לא שווקה כשכונה בעלת צביון דתי ובשלב שבו התאגדו כל העמותות החרדיות בית המשפט פסל את מה שנראה לו כמונופול. כיום הם מבינים את האבסורד כי אם הם מתנגדים למגורי חרדים בשכונות חילוניות לפחות עליהם לתכנן עבורנו מקומות משלנו. הבשורה השלישית, שכבר דובר בה בעבר ועכשיו עוגנה כהחלטה מחייבת, היא קידום הקמתן של שכונות חרדיות ייעודיות ביישובים הטרוגניים, מאשקלון, באר שבע ועד קריית גת. הדרישה שלנו הייתה שכל עיר הנכללת בהסכמי הגג עם המדינה, שמקצים לה היתרי בנייה לכמה אלפי יחידות דיור תהיה מחויבת להקצות אחוזים מתוכם לשכונה נפרדת חרדית. שבמסגרת בנייה של נניח 10-12 אלף יח"ד יקצו 2,500 יח"ד לציבור החרדי במתחם נפרד. משרד השיכון ומטה הדיור לא הסכימו שהרשויות יחויבו בכך ונקבע כנוסחת פשרה שהמדינה תעודד את העניין ותכלול זאת בהסכמי הגג, שתעביר הטבות מסוימות לראשי רשויות שישתפו פעולה עם היוזמה ומבחינתנו יש בכך חידוש מרענן עצום".

קץ הדרת החרדים

בשיחה שקיים יתד נאמן עם הרב אשר, הוא תכליתי כתמיד, שולח אותנו לעיין בפרטי החוק שהתקבל לפני כשלושה חודשים כדי לקבל מושג על המהפכה החשיבתית רעיונית שעברה הממשלה. מפתיע לגלות שחור על גבי לבן כי היא אכן מתחייבת לנקוט בצעדים מעשיים לפי אומדן צרכים של כ-200 אלף פתרונות דיור הנדרשים לציבור החרדי עד 2035. זה כולל, בין היתר, שורת התחייבויות ארוכה היכולה לשנות את כל התמונה למשל: להנחות את משרד הבינוי והשיכון ואת רשות מקרקעי ישראל ליזום ולהגיש למוסדות התכנון בשנים 2016-2018 תוכניות בהיקף שנקבע לפי יעד תכנון של 19,500 יחידות דיור ויעד שיווק של 15 אלף יח"ד, לערוך מכרזים לצביון חרדי על קרקע מדינה שתוכננה בהתאם למאפיינים המיוחדים של אוכלוסייה חרדית, למצות פוטנציאל ההתרחבות של ריכוזים חרדיים קיימים, להנחות את מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, מנהל קרקעי ישראל, יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר והממונה על התקציבים לפעול לתכנון ושיווק שכונות חרדיות במסגרת הסכמי גג עם רשויות מקומיות בהן אחוז האוכלוסייה אינו עולה על 15% ואפילו: למנות צוות לבחינת ההיתכנות להקמת יישובים חרדיים חדשים, אחד בצפון הארץ ואחד בדרומה (הממשלה התחייבה לעשות זאת תוך שישה חודשים מההצעה!)

"כל ההישגים הללו הם הישגים על הנייר בלבד ונדרשת פעילות נמרצת לצורך מימושם" – מזכיר הרב אשר החושף כי כבר עתה יש בקנה מספר הצעות מעשיות לשכונות חרדיות בערים הטרוגניות כמו נצרת עילית ובעוד מקום שכרגע אין היתר להזכיר את שמו. "נצטרך לעמול רבות כדי ליישם את פתרון הביניים הזה, בעיקר לשבת מול ראשי רשויות ולשכנע אותם להקצות מלכתחילה במבנים מתוכננים כמה אלפי יחידות דיור לציבור החרדי וכן לדאוג שמשרד השיכון ומנהל מקרקעי ישראל יתחילו לשווק מתחמים לציבור החרדי גם בערים מעורבות וגם בעיבוי ערים קיימות. נשב על המדוכה בעניין הזה ונהפוך עולמות כי מבחן המעשה הוא מה שישנה".

כדי להאיץ בתהליך יזם הרב אשר בהמשך להחלטת הממשלה התקדימית עוד רעיון של הקמת מה שהוא מכנה "מנהלה לקידום תכנון ושיווק יחידות דיור לאוכלוסייה החרדית" בתוך משרד הבינוי והשיכון, שתכלול אנשי מקצוע חרדים המכירים היטב את מצוקת הדיור החרדית ותפעל לקידום תוכניות בינוי באמצעות שותפויות ובכלל זה עמותות, רשויות מקומיות ומוסדות נוספים. לדעתו מנהלה כזו תהיה מדרבנת משמעותית לתהליך והוא מתכוון להפעיל לחץ כדי שהיא תעבור אישור ממשלתי ותוציא לפועל את שלל הפרויקטים שעל הפרק. "אנחנו תולים תקוות רבות בפתרון ה'מובלעות החרדיות' בתוך ערים מעורבות ובשכנוע ראשי רשויות באמצעות הממשלה" – מסכם הרב אשר, "זה יביא לתנופת בנייה גדולה וצריך לפעול לקץ הדרת החרדים הקיימת היום בערים אלו".

נישה נפרדת

"כולם מבינים היום שהציבור החרדי הוא בעל נישה נפרדת ולכן זקוק להתייחסות מיוחדת בנושא הדיור, לאזורים תחומים בתוך הערים בסדרי גודל של אלפי יחידות דיור ולא מאות, שיתנו מענה לאוכלוסייה המתרחבת. 200 יחידות דיור פה ועוד 400 יח"ד במקום אחר לא מספיקים כדי לתת סיכוי מינימאלי לצרכים הרוחניים החברתיים והחינוכיים של כל קהילה לפי גווניה" – אומר הרב אורי מקלב ל'יתד נאמן' – "במקומות רבים כמו בירושלים יש בניינים מרובי אוכלוסין בבנייה רוויה, כך שכל שני בניינים מוציאים מספר ילדים לביה"ס שלם ולכן הם זקוקים בהתאמה לפי שלוש מבנים, פארקים, מוסדות, חנויות וכד'. אנחנו בדגל התורה קיבלנו החלטה להעלות רף והילוך במאבק למען דיור הולם ואיכותי וכיום הקרקע בשלה למען כך בשל הנכונות הממשלתית ומאמציה לפתור את הבעיות בתחום הדיור. ישראל הפנימה שעליה לשחרר קרקעות, שעד היום היא מכרה אותם למרבה במחיר, היא הקימה ועדות תכנון מהירות שנועדו להתגבר על החסמים הבירוקרטיים, חוקקה סדרת חוקים המקצרים את התהליכים ומצויה בעיצומו של תהליך לבחירת מתחמים שיהיו צמודים לערים קיימות וישמשו לחרדים בלבד תוך הסכמה עם ראשי הערים למהלך".

מה ישתנה בפועל?

"אנחנו נמצאים היום במקום לגמרי אחר. החידוש העיקרי מבחינתנו הוא שאין את ההתנכלות מימי לפיד שהפכה את החרדים לבלתי לגיטימיים ברוב הערים. בקדנציה הנוכחית אנחנו מתחילים משלב גבוה שבו משרד השיכון מבין ומכיר את הצרכים הבסיסיים. אנחנו בתוך המשחק, חלק מהכלל ויש מודעות לכך שכדי לשווק שכונה שתעמוד יציבה על רגליה יש רשימת צרכים שחובה לספק, כולל הבנה של המגבלה החרדית למבנים רבי קומות והדרישה שלנו לירידה למטה.
"המטרה שלנו היא לפעול בשיתוף פעולה ולהביא את המדינה להכרה סופית שפתרון מצוקת הדיור הכולל לא תתקדם אם יתעלמו מהפלח הגדול של החרדים, שמגיע ל-20-25 אחוז. שיפעלו לבנות מתחמי דיור לחרדים בבנייה נמוכה מתאימה תוך הסכמי גג עם ראשי הערים המתנגדים, שיקבלו תמריצים כדאיים (הקמת אזור תעשייתי, מסחרי או מחלף גדול שיהיה רווחי וקורץ) ויקדמו את התהליך. לשם כך נדרשים פרויקטורים בעלי סמכויות במשרד השיכון שכל מטרתם ומשימתם תהיה לזרז את הדיור החרדי. הציבור צריך להבין את הפוטנציאל העצום שקיים כאן. אנחנו רוצים להגיע למנות של עשרת אלפים יחידות דיור מפוזרות בארץ כשבכל עיר שיבנו בה יקצו 15%-20% יחידות דיור לחרדים. חסר מצטבר כמו שקיים כיום לא פותרים בזבנג אחד אבל מה שאנחנו מציעים היום מהווה פתרון מצוין לגידול הטבעי החרדי שתצמצם בהרבה את המצוקה הקיימת".

הקול שלנו מותנה בטיפול במשבר

מה תעשו אם בכל זאת הדברים לא יזוז לשביעות רצונכם? אנחנו שואלים. הרב מקלב כדרכו אופטימי וסבור שההיסטוריה מלמדת שעשייה אינטנסיבית תוך הפעלת מכבש לחצים ממוקד עושה את שלה טיפין טיפין.
הרב אשר והרב גפני מצדדים במקרי דחק גם בשיטת המקל. "חשוב להבין שהפעם זהו מאבק של להיות או לחדול על כל המשתמע ואנחנו דורשים העדפה מתקנת בדיור לציבור החרדי" – מבהיר הרב גפני – "הנושא נמצא אצלנו בראש סדרי העדיפויות ואנחנו מוצאים אוזן קשבת אצל שר האוצר כחלון המעוניין בפתרון אמת למצב. אלא שאם בכל זאת לא תימצא הדרך ונדרוך שוב במקום נראה עצמנו כמי שאיננו מחויבים לשום דבר".

כלומר? פשוט לא נצביע בנושאים הללו. איננו מתכונים להפיל את הממשלה ולהצביע נגד עניינים קריטיים אבל בנושאי דיור לא ניתן את קולנו.

איום מרומז דומה משמיע גם הרב אשר ל'יתד נאמן': "אם לא יתקדמו הפתרונות בפועל לדיור עבור הציבור החרדי נצטרך לשקול עמדתנו בהצבעות בנוגע לרפורמות וחוקים שתביא הממשלה בנושאי דיור. אנחנו שותפים קואליציוניים מלאים לרפורמות וחוקים למיגור מצוקת הדיור אבל אם הציבור שלנו לא ייכלל בפתרונות הדיור אין אנו מחויבים להצעות אלו ונשקול שוב את דרכנו בהצבעות אלו. את המאבק הזה אנחנו חייבים לעשות ואני מאמין שנצליח בו". בהזדמנות זו הוא מבקש לנצל את הבמה כדי לקרוא לציבור להירשם לזכאות ל"מחיר למשתכן", שכן רבים לא מודעים לכך ועלולים להפסיד חלקם רק בגלל ההליך הטכני הפשוט הזה שלא ממהרים לבצע וכמעט כל משפחה נדרשת אליו.

"אנחנו נמצאים במקום טוב יותר מזה שהיינו אי פעם שאינו מובן מאליו. עברנו את שלב ההדרה הטוטאלי מימי לפיד האכזריים ואנחנו בעיצומו של התהליך, שמציב אותנו ברמה שוויונית מול הציבור הכללי, כשעל רקע האילוצים שלנו אנחנו מנסים שיענו גם לדרישותינו המיוחדות" – מבהיר הרב מקלב ומזכיר את כלי הנשק העיקרי במערכה: "נדרשת תפילה מיוחדת על כל אלו כדי שנעשה וגם נצליח להביא לשינוי מיוחל. אנחנו רוצים להיות שליחים נאמנים וזקוקים להרבה סייעתא דשמיא כדי לחולל את המהפך".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture