שערורייה: הבנקים הגבילו את יועצי המשכנתאות והעלו את הריביות

בדיון סוער היום בוועדת הכספים הוחלט לבדוק האם הבנקים תיאמו ביניהם את העלאת הריביות על המשכנתאות • המשמעות של צעדי הבנקים: גם איפה שיש כבר דירות, אין לאדם בעל הכנסה ממוצעת אפשרות לרכוש את הדירה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

אומנם כדי להוריד את מחירי הדירות ולהוזיל את מחיריהם, יש צורך בבנייה מסיבית של דירות, אך בינתיים, מנסים בוועדת הכספים של הכנסת בראשות ח"כ משה גפני להילחם מעט ביוקר הקיים על ידי בדיקה מה קורה בשוק המשכנתאות.

בתקופה האחרונה, הקשו הבנקים עד למאוד את עבודתם של יועצי המשכנתאות. הדבר הביא להפסקת התמחור והתחרות בין הבנקים, ושלא במפתיע, העלו כל הבנקים את אחוזי הריביות על המשכנתאות והפכו אותם לבלתי נסבלות. בדיון היום הודיעה הממונה על ההגבלים העסקיים כי היא "בודקת האם הבנקים תיאמו ביניהם את העלאת הריביות על המשכנתאות".

לקראת סוף הדיון חשפה הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, כי הבדיקה החלה ביום חמישי האחרון לאחר קבלת נתונים מבנק ישראל. הלפרין הודיעה, כי "במידה ויימצא כי אכן היה תיאום יינקטו כנגד הבנקים צעדי אכיפה חמורים". הצהרתה נאמרה לקראת סוף הדיון בוועדה ולאחר שחברי כנסת שונים העלו טענות קשות נגד התנהלות הבנקים שפוגעת בנוטלי המשכנתאות. חברי הכנסת טענו שהבנקים מנצלים את כוחם מול הלקוחות.

המפקחת על הבנקים, חדוה בר הסבירה כי "בשנים האחרונות קיימת מגמה של גידול ברמת הסיכון של משקי הבית והבנקים בחשיפה לכמות גדולה יותר של משכנתאות ולכן נקטנו בצעדים להפחתת הסיכונים ולתמחור טוב יותר של הסיכונים שנלקחו. הגידול בסיכון של הבנקים בחשיפה לנדל"ן במקביל לעליית מחירי הדיור הובילו לכך שהציבור נאלץ לקחת משכנתאות גבוהות יותר ולתקופת פירעון ארוכות יותר, כיום בממוצע ל- 21.5 שנים. בנק ישראל נקט צעדים שונים כגון: הגבלת הריבית המשתנה, הגבלה על גובה ההלוואה בהתאם לשווי הנכס, מגבלות על גובה ההחזר החודשי, דרישות הון נוספות בגין המשכנתאות, דרישה להפרשה לחובות מסופקים בגין משכנתאות. הצעדים ייקרו לבנקים את עלות העמדת המשכנתאות וההשפעה היתה הדרגתית".

מנגד, יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני הביע תרעומת: "הכלכלה חשובה ויציבות הבנקים חשובה מאוד, אבל בסוף אדם לוקח משכנתא והקושי שעימו הוא מתמודד גדול מאוד. השאלה אם הדאגה לבנקים היא על-מנת לאפשר להם לקחת משכורות גבוהות בסופו של דבר. יש גם חברה בסופו של יום. העברנו כאן בוועדת הכספים את חוק בנק ישראל, ובין השאר, תפקיד הנגידה הוא גם לשמש יועצת כלכלית-חברתית לממשלה. בנק ישראל היה צריך לבוא באמירה לממשלה כיצד לסייע לציבור". גפני הוסיף, "אני רוצה שתהיה אמירה של בנק ישראל כשהבנקים מסרבים לאפשר ליועצי משכנתאות להיכנס לבנקים יחד עם הלקוחות".

ח"כ זהבה גלאון (מר"צ) הצטרפה לדבריו של גפני: "פתרון משבר הדיור אכן צריך לבוא בהגברת הבנייה אך זה לטווח הארוך. כרגע יש מצוקה איומה ועליית הריבית על המשכנתאות מזיקה מאוד. התחושה שאתן דואגות ליציבות הבנקים בזמן שאנשים צעירים לא מצליחים לקנות דירות. צריך שתהיינה דרישות הון נמוכות יותר על רוכשי דירה ראשונה ודרישות גבוהות יותר על מי שכבר יש בידו דירה". ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) טען ש"יש לבדוק כיצד קרה שכל הבנקים העלו את הריביות על המשכנתאות במקביל באותו זמן??! בנוסף, לא יתכן שלא מאפשרים ליועצי משכנתאות ללוות נוטלי משכנתאות. אם בנק ישראל לא יעשה במשהו בנושא אני אקדם חקיקה שתאפשר את זה".

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד): "מיסוי דירה שלישית יגיע לכאן בקרוב, אבל רצוי פטור ממס שבח שמשקיעים יימכרו הדירות. לא רק ההיצע יביא הפתרון אלא גם עם אלטרנטיבת השקעה. רוב הכסף של אזרחי ישראל בשנים האחרונות הלך לנדל"ן, כי אין אופציה אחרת, אין תשואות יותר טובות. המס בשוק ההון גבוה, 25% ואם לא נוריד אותו לא נפתור את הבעיה והמשקיעים ימשיכו ללכת לנדל"ן. הריבית בשפל ולכן אדם לא שם הכסף בבנק. מציע לתת אלטרנטיבת השקעה שתניב לאנשים כסף. הבנקים עושקים את הציבור. כשמישהו רוצה לקנות דירה לעולם לא יהיה לו יותר מ- 30% מערכה ולכן הגחמה של הבנק ואתם צריכים להגביל את הבנקים. הבנקים מתואמים בנושא הריביות".

ח"כ רועי פולקמן (כולנו): "אם אין שוק שכירות יעיל אנשים צעירים נדחפים לקחת משכנתאות בתנאים לא טובים ולכן אני עוסק רבות בתחום השכירות. ואז לוקחים משכנתאות לטווח ארוך יותר ומשלמים יותר על המשכנתאות, לכן לא צריך לעודד צעירים לקנות דירות בגיל צעיר. כיום עברנו את 50 אלף התחלות הבנייה, והפעם האחרונה שהיינו במצב הזה היה ב- 1997. הלקוח מוטרד מההחזר החודשי ולא מודע לסך המחיר שמשלם על המשכנתא. יש פערי מידע וחייבים לאפשר ליועצי משכנתאות ללוות את הרוכשים. הבנקים מקשים על-כך".

לעמותם, מנכ"ל איגוד הבנקים, משה פרל טען כי "העלייה בריביות על המשכנתאות היא בעקבות משבר הדיור ולא סיבה למשבר. אין למערכת הבנקאית שום התנגדות לקבלת ייעוץ בוודאי כשיש פער מידע, אלא שנתקלנו בהרבה מקרים של שרלטנים ובמקרי זיוף של מסמכים ויכולות החזר ולא הלקוח ולא הבנק לא יכולים להיות חשופים לייעוץ הלא טוב הזה". פרל הציע על-מנת להקל: "בכל העולם קיים ביטוח אבטלה שמאפשר לקבל קצבה שמאפשרת לפרוע חובות. ביטוח אבטלה יכול לתרום להוזלת הריביות על המשכנתא". יו"ר הוועדה גפני השיב לפרל: "כל חברי ועדת הכספים מאוחדים בכך שיש לאפשר ליועצי משכנתאות ללוות את הלקוחות. בסוף עוד נעביר את זה בחקיקה, כמו שהעברנו את הגבלת שכר הבכירים".

סגן יו"ר התאחדות יועצי המשכנתאות, אורן שלו: "התחרות בשוק המשכנתאות ירדה באופן משמעותי, וכשמגיע לקוח לבנק שאין לו בו עו"ש, מקפיצים לו הריביות ב- 1.5% כדי שיילך משם. קומץ של שרלטנים קיים בכל תחום אבל אף אחד לא מונע פעילות לגיטימית. אנחנו במדינה חופשית ולקוח שרוצה להגיע עם איש מקצוע נראה לא סביר שיימנעו זאת ממנו. שיגיע ללא איש מקצוע".

סגן ראש הרשות לפיקוח על הביטוח ושוק ההון, הראל שרעבי: "לא מחייבים את הבנקים לדרוש ביטוח חיים אלא הבנקים עושים זאת משיקוליהם העסקיים. לעיתים חברות ביטוח הולכות עד הקצה בביטוח חיים אך מבקשות תוספות, כי חברות הביטוח לא יבטחו במחירים של אנשים רגילים, בסוף זו חברה עסקית ומוכרת וקונה סיכונים. כשמסרבים לבטח, כנראה שהסיכון הרפואי כבר המחיר לא משתלם לו. בסוף לבנק יש שורה של הגנות מפני חוסר יכולת לעמוד בהתחייבויות ואין חובה לדרוש דווקא ביטוח חיים". יו"ר הוועדה גפני הגיב: "המדינה צריכה עשות מעשה בנושא הזה". אגב כך, קרא גפני למפקחת על הבנקים, בר, לקדם הסדרה של העניין. גפני: "זה עדיף על חקיקה ויאפשר פתרון מהיר יותר. אם נראה שהעניין לא מקודם על-ידיכם נקדם חקיקה".

גפני קרא לשרעבי ולבר, לקדם פתרון והסדרה שיאפשר לבעלי מוגבלויות ליטול משכנתאות, בין השאר באמצעות העמדת קרן של המדינה לצורך כך. בסיכום הדיון קרא גפני לנגידה ולמפקחת לקדם הסדרה של שוק יועצי המשכנתאות על-מנת לאפשר בהקדם לנוטלי משכנתאות להיוועץ באנשי מקצוע בעת נטילת ההלוואה המשמעותית ביותר בחייהם. כן קרא לרשות הפיקוח על הביטוח ושוק ההון לקדם בהקדם פתרון שיאפשר לבעלי מוגבלויות ליטול משכנתאות ודרש תשובה בתוך שבועיים כיצד בכוונת הרשות לפעול בנושא.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture