הגר"י יוסף: לחזק את בניית העירוב ומיפוי קווי העירובין בערי ובישובי הצפון

הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף: יש לחזק את בניית העירוב ומיפוי קוי העירובין בערי ובישובי הצפון. הקריאה הועלתה במסגרת הכינוס השנתי של רבני ומפקחי העירובין שהתקיים בחיפה ביוזמתו של הגר"ח קלמנוביץ יו"ר ועדת העירובין הארצית.

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בכינוס השנתי שהתקיים בחיפה בהשתתפות רבני ערים, מפקחי עירובין וראשי מועצות דתיות מכל אזור הצפון נידונו נושאים הלכתיים רבים של נושאי העירוב. מרכזו של יום העיון שהתקיים ביוזמתו של הרה"ג ר' חיים קלמנוביץ יו"ר ועדת העירובין הארצית, חבר לשכת הרה"ר ורב שכונה באשדוד, עסק בגמר מלאכת בניית עירוב של כל ערי וישובי הצפון בהתאם להוראות וההנחיות ההלכתיות, ולמיפוי סופי ומעודכן של כל קוי העירוב במקומות אלו.

דגש מיוחד הושם בכינוס בתקלות הנגרמות לקוי העירוב עקב בניית עורקי תחבורה ועבודות פיתוח נרחבות הנעשות בתוואי העירוב במקומות רבים בערי הצפון.

לשם ההדרכה ההלכתית המעשית הוקרן בפני הרבנים המשתתפים מצגת שנערכה ע"י הגר"ח קלמנוביץ (הבנויה על פי ספרי ההלכה בענייני העירובין שחוברו על ידו) שבה הודגמו המרכיבים ההלכתיים של השימוש לצורך בניית קו העירוב בקירות האקוסטיים הנבנים במקומות רבים בערי הצפון.

הראשון לציון הגאון ר' יצחק יוסף הרב הראשי לישראל אשר נבצר ממנו להשתתף בכינוס, פנה במכתבו לכל הרבנים המתאספים לכינוס של מצוה בנושא העירובין בערי הצפון ובתורף מכתבו כתב: …"ולכן שמחתי לשמוע על הכינוס של חכמים, אשר נקבצו ובאו לשמוע ללמוד וללמד את נושא העירוב על בוריו, והנני לברך בזה את הרב הגדול רב הפעלים לתורה ולתעודה הגאון רבי חיים קלמנוביץ שליט"א, אשר נטל על שכמו להביא את דבר ה', ולכנס את הרבנים המקומיים ומפקחי העירובין די בכל אתר ואתר, לאלפם בינה, ולהבהיר את כללי ההלכה בהלכות עירוב, הן לציבור האשכנזי והן לבני עדות המזרח, אשר כידוע מחמירים יותר בנושא העירוב".

מכתב מהראשון לציון הרב יצחק יוסף להרב קלמנוביץ

יום העיון נפתח בדברי ברכה של הרב דוד מצגר – מזכ"ל המועצה הדתית בחיפה.

הרב הראשי לישראל הרה"ג ר' דוד לאו שהשתתף בכינוס מסר הרצאה מקיפה בענין ההגדרה ההלכתית של הרשויות השונות (כמו: משטרה, עיריה, חברת החשמל ועוד) הנדרשת לצורך עירובי חצירות. בהמשך דבריו ביאר את המורכבות ההלכתית הסבוכה של העירוב, וכן את החשיבות של השלמת מיפוי קוי העירוב בכל ערי ישראל.

השר לשירותי דת הרב דוד אזולאי אשר למרות עיסוקיו הרבים מצא את החובה להשתתף בכינוס חשוב זה, סקר בהרחבה את ההתפתחויות האחרונות החיוביות של שירותי הדת בארץ ועבודת הקודש המסורה של הרבנים בכל אתר ואתר, והדגיש כי יסייע בתיאום בניית העירוב עם הרשויות המקומיות וראשי הערים.

בתום דברי השר הופנו אליו פניות רבות ע"י הרבנים והעסקנים החשובים שנכחו בכינוס, השר הרחיב את הדיבור בדרכים ובאפשרויות העומדות לפניו כדי לעזור ולסייע בקידומם של כל שירותי הדת בארץ.

כמו"כ הוצגו הבעיות ההלכתיות המעשיות של העירוב ע"י הרב אליהו חדד – חבר ועדת העירובין הארצית, הרב אביש איילנברג – רב מחלקת העירובין בחיפה, וכן הרב מנדל שטרום – רב מחלקת העירובין בתל אביב.

לשם יישום בניית העירוב כדין הוצגו מפות עירוב תקינות ומעודכנות של חלק מערי הצפון שבהן הושלמה לאחרונה בניית העירוב ע"י המרכז הארצי לעירובין.

נושא העירובין השכונתיים בחיפה הועלה אף הוא במסגרת יום העיון ע"י ההרצאות המאלפות של הרה"ג ר' יוסף יחיאל במברגר, וכן הרה"ג ר' דוד שלמה זולדן – רבני הקהילות החרדיות בחיפה.

כינוס העירוב בצפון תשע''ז טבת (1) כינוס העירוב בצפון תשע''ז טבת (2) כינוס העירוב בצפון תשע''ז טבת (3) כינוס העירוב בצפון תשע''ז טבת (4) כינוס העירוב בצפון תשע''ז טבת (5) כינוס העירוב בצפון תשע''ז טבת (6) כינוס העירוב בצפון תשע''ז טבת (7) כינוס העירוב בצפון תשע''ז טבת (8) כינוס העירוב בצפון תשע''ז טבת (9) כינוס העירוב בצפון תשע''ז טבת (10) כינוס העירוב בצפון תשע''ז טבת (11) כינוס העירוב בצפון תשע''ז טבת (12) כינוס העירוב בצפון תשע''ז טבת (13) כינוס העירוב בצפון תשע''ז טבת (14) כינוס העירוב בצפון תשע''ז טבת (15) כינוס העירוב בצפון תשע''ז טבת (16) כינוס העירוב בצפון תשע''ז טבת (17)

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture