אור חדש בשדה הספרות החב"דית • יסודות ושורשים בשער היחוד והאמונה

חיבור עיוני היורד לעומק שיטת מרן בעל התניא והשו"ע זי"ע בסוגיות אמונת ה' ואחדות ה', מאת הגאון החסיד רבי נחום וילהלם שליט"א • אור חדש בשדה הספרות החב"דית.

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

 

עשרות שנים של עיון מעמיק בתורת חסידות חב"ד; אלפי שעות של ישיבת בית המדרש ביגיעה עצומה, בניסיון לירד לסוף דעתם ולהיאחז בשיפולי גלימתם של שבעת קני המנורה, רבותינו נשיאי חב"ד לדורותיהם זי"ע; לימוד תורת חב"ד, ובדרך חב"ד, בהעמקה ובהתבוננות, מתוך אלפי מאמרי חסידות שהנחילונו מאורי חב"ד – כל אלו מתמזגים בין בתרי ספר "יסודות ושורשים בשער היחוד והאמונה" מאת הגה"ח רבי נחום וילהלם שליט"א, לכדי יצירה מונומנטאלית ייחודית.

"ידעתי גם ידעתי את המיוחד שבו עוד בהיותו יושב בכולל צמח-צדק, גודל וריבוי התעסקותו ושיקועו בחכמת התורה" – מעיד על טבעו של המחבר, הגאון החסיד רבי חיים שלום דייטש שליט"א, ראש כולל "צמח צדק" בירושלים העתיקה ת"ו ומגדולי המשפיעים – "אולם בראותי את כתביו בספר 'יסודות ושרשים בשער היחוד והאמונה', הייתי מלא התפעלות איך הגדיל להנחיל לקוראים דברים עמוקים ביותר באופן המתקבל לקורא. אין זה אלא מחמת גודל היגיעה ומשמיא קא זכו ליה".

החיבור שמטרתו לברר את שיטת כ"ק רבנו הזקן בעל התניא והשו"ע נבג"מ זי"ע, ב"שער היחוד והאמונה" שלו, נשען על יסודות איתנים – כתבי ששת רבותינו ממלאי מקומו, ובמיוחד ספר "דרך מצוותיך" לנכדו כ"ק רבנו בעל ה"צמח צדק" נבג"מ זי"ע וה"הדרנים על הרמב"ם" של כ"ק מרן הגה"ק מליובאוויטש נבג"מ זי"ע; ונסמך על ביאוריהם של גדולי חסידי חב"ד לדורותיהם – הגאונים החסידים רבי אייזיק מהאמיל נ"ע, רבי הלל מפאריטש נ"ע, רבי אלי' יוסף ריבלין נ"ע, רבי חיים משה ליבערמאן נ"ע, המשפיע רבי גרונם אסתרמן נ"ע, המשפיע רבי יחזקאל פייגין הי"ד, ויבדל לחיים טובים ארוכים – ביאורי ה"חוזר", הגאון החסיד רבי יואל כהן שליט"א, בחיבורו הגדול "ספר הערכים".

חכמה ומלאכה רבה משוקעת בין דפי הספר. הליקוט המדוקדק של לשונות רבותינו מתורתם הרחבה מיני ים, עומד לימין המחבר בהיותו מבקש להגדיר את שיטותיהם וחידושיהם דקה מן הדקה. מה עוד שהדברים מוצעים על גבי דברי חז"ל הקדושים ורבותינו הראשונים כמלאכים כהרמב"ם, האברבנאל ועוד; והמקובלים, אראלים ומצוקים, רבותינו הרמ"ק והאריז"ל, תלמידיהם ותלמידי תלמידיהם.

עוד מבקש המחבר להוציא אור תעלומה, הפנים העמוקים שגילה כ"ק מרן הגה"ק מליובאוויטש נבג"מ זי"ע בסוגיין. היטיב להגדיר זאת בהסכמתו, הגאון החסיד רבי חנני' יוסף אייזנבך שליט"א, מגדולי ראשי ישיבות ליובאוויטש ובעל "מחנה יוסף": "ובמיוחד גדול זכותו שבכשרונותיו הנדירים שניחון בהם בע"ה, מסביר את עמקי תורתו ושיטתו בחכמת האמת של רבינו הגדול במאמריו ושיחותיו הקדושות, כאשר האוצרות המופלאים החבויים בהם לא מושגים הם לרבים, עקב נתינתם ומסירתם בסגנון השוה לכל נפש".

ראוי ונכון להביא גם את המשך דברי ה"מחנה יוסף" שליט"א: "ומעומק הלב אברכהו להוסיף חילים בעיונה של תורה, ובדליית עומק מי הדעת, לתועלתם של רבים המתדפקים ב"ה על שערי החכמה והתבונה, בתלמוד גדול שמביא לידי מעשה בפועל של עילוי בלימוד התורה וקיום המצוות".

בהקדמתו כותב המחבר כי טיוטת הספר עוד נכתבה בעת היה מקדש על מכונו וכ"ק רבנו מליובאוויטש זי"ע היה עמנו בעלמא הדין. או אז שלח המחבר אל הקודש פנימה את הטיוטה הנ"ל כספר כרוך, וכפי הידוע היה הספר בחדרו של רבנו כשנתיים ימים. בדבר הוצאתו לאור הואיל אז רבנו להשיב "כעצת ידידים מבינים". הנה כי כן ביקש המחבר לקבל מכתבי ברכה והסכמה מכמה גדולי חסידי חב"ד, בעלי תורה ומרביצי חסידות, ועל ההסכמות הנזכרות לעיל, יש להוסיף את מכתביהם של המשפיע הגאון החסיד רבי יוסף יצחק אופן שליט"א; הגאון החסיד רבי אברהם גערליצקי שליט"א, ראש ישיבת "אהלי תורה" בברוקלין וראש מערכת "הערות וביאורים"; והגאון החסיד רבי יעקב לייב אלטיין שליט"א, ראש מערכת "חסידות מבוארת".

הדפסת הספר התאפשרה אודות לתרומה נכבדה שהורמה לעילוי נשמת הרה"ח משכיל על דבר טוב ר' גדלי' ירחמיאל שייפער ע"ה, מנכבדי קהילת קראון-הייטס. ת"ח מופלג ודבוק בתורת חב"ד.

בזמן הקצר מאז הופיע, זכה הספר לתגובות נלהבות מחסידים ואנשי מעשה, תלמידי חכמים ובעלי מחשבה, שגמרו עליו את ההלל.

כריכה יסודות ושורשיםתמונה חדשה

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture