המלחמה במבול הספאם: ועדת הכלכלה אישרה הבוקר תקנה לפיה הודעת התנתקות מחברה תיחשב גם כהודעת סירוב לקבל ממנה פרסומות • ח"כ אורי מקלב, מיוזמי ההצעה: "כמו בחתונה יהודית צריך גם אפשרות להתנתק מהקשר"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום לקריאה ראשונה שתי הצעות זהות לתקן את חוק התקשורת, אחת של חברי הכנסת אורי מקלב ומשה גפני והשנייה של חברת הכנסת שולי מועלם רפאלי וחברי הכנסת רועי פולקמן, יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל וח"כ בצלאל סמוטריץ'. ההצעות מבקשות לקבוע כי הודעה של לקוח על התנתקות משירות תיחשב גם כהודעה על סירובו לקבל פרסומות.

כיום חברות שקיבלו הסכמה מהלקוח לשלוח לו פרסומות, בין היתר בעת התקשרות, חייבות להפסיק זאת רק אם הלקוח מודיע להם במפורש על סירובו לקבל את הפרסומות. לכן נוצר מצב שלקוחות מתנתקים מחברות מסוימות וממשיכים לקבל מהן פרסומות, כל עוד לא הודיעו אחרת, וההצעה שאושרה נועדה לקבוע כי הודעת ההתנתקות תיחשב גם כהודעה על סירוב לקבל פרסומות.

ח"כ מקלב הזכיר כי את הצעת החוק הגישה עוד בכנסת הקודמת ח"כ מועלם רפאלי, ואמר כי ההצעה נועדה לאפשר לצרכנים להתנתק מהפרסומות ביחד עם ההתנתקות מהפרסומות. "למרות שצרכנים מתנתקים החברות מקימות מחלקות שימור לקוחות והדינמיקה שנוצרה היא שהלקוחות ממשיכים לקבל שיחות ופרסומות. כמו שהתנתקנו בעניין העסקי אנחנו רוצים להתנתק גם מפרסומות. נכון שהיינו בקשר, אבל גמרנו. כמו בחתונה יהודית אפשר גם לנתק את הקשר", אמר. היו"ר כבר הוסיף כי אם החברות היו משקיעות בלקוחות כמו שהן משקיעות במחלקות השימור, אולי לא היה צורך במחלקות השימור. ח"כ מועלם רפאלי הוסיפה: "הצעת החוק באה בעקבות שוועתם של האזרחים היותר מוחלשים, הקשישים והעולים החדשים, שלא מצליחים להתנתק מהחברות הללו ובסוף גומרים עם חשבונות של מאות שקלים בחודש. אנחנו ממשיכים בעבודה שאומר שצריך לכבד את זכות הצרכן להתנתק".

נציגת איגוד לשכות המסחר, עו"ד שרון כץ, אמרה כי באיגוד לא מבינים מדוע צריך לקשור את ההתנתקות מהשירות להתנתקות מפרסומות. לדבריה, ההצעה תגרום לעסקים לאבד בנק לקוחות פוטנציאלי קיים, בעוד שללקוחות יש אפשרות להתנתק מפרסומות בכל רגע נתון. היא הציעה כי הניתוק מפרסומות יעשה בהודעה סירוב נפרדת, לאחר הניתוק מהשירות. היו"ר כבל דחה את ההצעה ואמר כי הלקוח לא חייב לעבור את כל 10 המכות, וח"כ מקלב הוסיף כי לא צריך לעבור גם את קריעת ים סוף כדי להתנתק. ח"כ פרי הוסיף ושאל: "נניח שהתנתקתי מסלקום, בהתאם לשיקולים שלי, אבל סלקום יוצאת במבצע שיכול מאוד להתאים לי אז למה אני צריך למנוע ממנה לשלוח לי פרסומת". היו"ר כבל השיב כי על כל פרסומת שמתאימה לצרכן יש אלף שלא מתאימות ואמר: "99% מהפרסומות שאני מקבל לא מתאימות לי וכבר התייאשתי מהתהליך ההסרה. אם זה היה המקום היחיד שבו פורסם המבצע אז ניחא, אבל הם מפרסמים את זה בכל מקום ואפשר להגיע למידע. לעומת זאת, הניתוק מפרסומות הפך למשימה כמעט בלתי אפשרית". כאמור, בתום הדיון אושרה ההצעה לקריאה ראשונה.