דרעי: "חרדים בערים חילוניות מקבלים מעמד של מבקשי מקלט"

שר הפנים השתתף היום בכנס של 'המכון החרדי למחקרי מדיניות' והקדיש את נאומו למצוקת הדיור החריפה במגזר • דרעי הסביר מדוע הפתרונות הקיימים לא יכולים לספק מענה למצוקה, וחשף פרטים על העיר החרדית החדשה שעתידה לקום ליד קרית גת

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שר הפנים אריה דרעי השתתף היום בכנס המכון החרדי למחקרי מדיניות שהתקיים בירושלים. מדובר בכנס הראשון של המכון, המהווה גוף מחקר פנים חרדי המשמש את קובעי המדיניות. בין היתר המכון היה שותף להכנת תכנית הדיור למגזר החרדי בשיתוף משרדי הבינוי והשיכון, אשר עברה לאחרונה כהצעת מחליטים בממשלה. דרעי כשר הפנים אמור להיות זרוע הביצוע שלה.

את דבריו הקדיש דרעי למצוקת הדיור החריפה במגזר והפתרונות בהם יש לנקוט לדעתו. להלן נאומו המלא בפני באי הועידה:

"כולם יודעים שאנחנו במשבר גדול מאוד בנושא הדיור בכל המגזרים ולצערי במגזר החרדי אולי המשבר החריף ביותר. גם בשנתיים האחרונות, לזכותם של השרים כחלון וגלנט שפעם ראשונה בתולדות המדינה שכל המשאבים לפתרון הבעיה נמצאים בידיהם של שרים מאותה סיעה, הכסף הקרקע והתכנון, יש את משרד השיכון המינהל והאוצר. גם כאשר נתחיל לראות תכנון ושיווק גדול יותר, הנחות יותר במחירי הקרקע המדינה משקיעה בכך, לצערי הרב הציבור החרדי לא נמצא שם.

כשר הפנים של כל הרשויות אני רואה את הסכמי הגג כי אנחנו שותפים שם. היום יש חמש עשרה תכניות למגזר הערבי בשלושים וחמש אלף יחד וזו רק התחלה. בטמרה יש ששת אלפים וגולת הכותרת היא מחיר למשתכן, הציבור החרדי לא נמצא שם. כאשר כבר הוציאו שני מקומות לציבור החרדי בית שמש רמת שלמה ואחיסמך הכל חילוני. הכל פתוח, זו לא התכנית של לפיד שמידרה את הציבור החרדי, המחיר למשתכן הומני אבל לציבור החרדי יש בעיות שלא יכול להנות ממנו הוא חייב את המתחמים שלו, לא ענין של איכות חיים אלא של אופי החיים. לצערי הציבור החרדי מבקשים מקלט בערים החילוניות. ראו חיפה או קרית יובל, כי אין היום בכל ירושלים מלבד רמת שלמה. לעירייה יש עשרים אלף תכניות להתחדשות ואף אחת לא מתאימה לחרדים. כאשר חזרתי למשרד הפנים חשבתי שהפתרון האידיאלי הוא בתוך השכונות בהסכמי גג, אך לצערי זה לא עובד.

השכונה החדשה שאנחנו מדברים עליה בעוזה זה לא קרית גת אלא מועצה איזורית שפיר, לא לקחו משהו מקרית גת. אבל מועצה איזורית לא מתאימה ליישוב של עשרת אלפי יח"ד. מבחינה מוניציפאלית היה אידיאלי שיהיה בקרית גת. זה האיזור המערבי, יש שם איזור אחר, כרמי גת שחלקו הגדול בשיווק, אין שם דירה אחת שמתאימה לציבור החרדי, למרות שהוא במחיר למשתכן. אין מבני דת, שתים עשרה קומות ומעלה, אלף משפחות גרות בקרית גת, שאם היו לוקחים את האחוז הזה ונותנים בכרמי גת פינה או מתחם, כמו שהמכון חשב, היה מצוין. אך כל הפגישות והנסיונות שלי לא הצליחו. יש חשש שאם יתנו חמש מאות או אלף לחרדים יכול להוריד את ההילה של כרמי גת. אני לא מקבל את הטיעונים אבל זו המציאות. התשובה שקיבלתי היתה שבמערב העיר, שם מיועדת שכונה חדשה ניתן לציבור החרדי ניתן יותר, אפילו אלפיים יח"ד, כשהבנתי שזה הכיוון הלכתי לבדוק והתברר שיש מאבק בין שפיר לקרית גת. יש צדק בטענות שההכנסות ממחנות צבא ייתחלקו יותר לכיוון קרית גת. שפיר מתנגדת אבל כאשר עורכי הדין נכנסו לפעולה הבנתי שלא יהיה תוצאות. יחד עם אביגדור יצחקי שאמר שלא הצליח עם הרשויות המקומיות, הגעתי למסקנה שיש כאן פתרון של עשרת אלפי יח"ד שיכול להיות מיועד לצבור החרדי, הוחלט לתכנן ולשווק כאשר הוא נמצא בתחום המועצה האיזורית וכך נתקדם.

כאשר העיר תבנה משרד הפנים יחליט מה לעשות. הכמות הזו שיהיו לציבור החרדי פרושו שקרית גת תהיה עם רוב חרדי, יש היום אלף וחמש מאות חרדים פלוס עשרת אלפים זה יהיה בית שמש חדשה. לכן צריכים לראות את כל התמונה. חייבים לתת פתרון אבל לראות איזונים. לכן צריך לבנות ואח"כ להמשיך. כך אתמול, אלעד עיר חרדית במרכז הארץ שיש לה מוסדות וקהילות מבנה של עיר, אבל אפשר להכפיל ולהוסיף שנים עשר אלף יח"ד, כיום יש ששת אלפי יח"ד בנוסף לאלפיים משפחות שחיות בתת תנאים. היתה בעיה של שטח אש, האמריקנים שיש להם מחנה גדול ויש מועצות איזוריות, הירוקים שטוענות שיש שם חיות. אבל זה הפתרון. במקום להקים עיר בכסיף. חייב לשבח את שר השיכון שהסיר עוד חסם קטן. באלעד יש מע"ר עסקי שא"א לשווק כי יש רק כניסה אחת, שר השיכון הסיר את החסם בנה כביש נוסף תוספת של עשרים מליון שח בארנונה כל שנה פלוס עבודה. מאשרים עוד שבע מאות דונם על כביש שש לתעסוקה, עם קניון ותחנת רכבת גדלה. שני מליון מטר עסקי לאלעד, בהסכמה של הרשויות מסביב. מאתים מליון שח תוספת ארנונה ועשרות אלפי מקומות עבודה. החלטתי לצרף את השטח הזה לשתים עשר האלף יח"ד.

בבית שמש אפשר להגיע למעלה מעשרים אלף יח"ד נוספות, בעיר הקיימת. נותנים את הדעת איך ליצור בטחונות כלכליים אבל רואים את האור בקצה המנהרה עם הכביש החדש שמקצר את הדרך לירושלים, יש את הקרבה לת"א וירושלים מטרופולין גדול יש גם שיווקים לציבור החרדי, גם ברכסים ששת אלפי גם בביתר עילית אפשר להגיע לעוד תשעת אלפי יח"ד, לא פתרון לעוד עשרים שנה, אבל לשנים הקרובות. אבל, אני רוצה שהציבור החרדי יהנה מהסכמי הגג ומחיר למשתכן. אבל כיום אין פתרון כי אם אין פתרון למחיר ייעודי לציבור החרדי אין מה לעשות. דבר שני מה פתאום שאדם חילוני ייכנס להגרלה על אדם באיזור חרדי, אבל היות שלא חייבים לגור שם הולכים להגרלה, את זה צריך להפסיק. אנחנו רוצים שבשכונות החרדיות יגורו רק חרדיות. המשפחות שלנו גדולות יותר, אי אפשר רק לשלוש חדרים צריך לעשות גם לארבע חמש חרדים. אני בסיבוב השני במשרד הפנים. כל הזמן חל מתי יהיה לחרדים מכון מחקר שיוכל להציג עבודות מקצועיות מה הצרכים האמיתיים ולתת פתרונות מקצועיים ממלכתיים מקום שיהיה שם שלחן עגול לכל הזרמים. לקח זמן רב להקים את המכון הזה. עשיתם עבודה יפה מאוד. כמעט כל הדברים שהזכרתי היא פרי העבודה שלכם. זו הדרך היחידה לחיות כאן זה לצד זה, וזה חסד גדול עם אוכלוסיה טובה וחיובית שאין לה את הכלים להוביל פתרונות, שאתם הפה שלה והכתובת לאנשי הציבור החרדי. מקווה שבכנס הבא נוכל להראות את תנופת הבנייה במקומות שעליהם דיברנו"

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

התנסחות משונה ומשובשת

אריה תפסיק לברבר ותתחיל לעשות
כולם יודעעים שראש מועצת שפיר לא יתן כלום לחרדים
הרי הוא יפול ברגע שזה יקרה אז למה שיסכים לזה מלבד שהוא שונא חרדים במהותו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture