שלא נדע: פיתוח טכנולוגי פורץ דרך יקצר בחצי את זמן הטיפול בשבץ מוחי

במקרה של אירוע מוחי ל"ע זמן תחילת קבלת הטיפול מהווה גורם קריטי ומכריע ביכולת להתאושש ממנו • מודל טכנולוגי ייחודי שנחשף בכנס מיוחד של מד"א, הבוקר, מאפשר לקצר בחצי (!) את זמן תחילת הטיפול ובכך למנוע נזקים בלתי הפיכים רבים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הבוקר, 15.3, ערך מד"א כנס מיוחד בו השתתפו 25 נוירולוגים ורופאי רפואה דחופה מכל רחבי הארץ במרכז השליטה של מד"א בקרית אונו. בכנס הוצג מודל מיוחד לטיפול באירוע מוחי שפותח ביישומון הצוותים של מגן דוד אדום ומציע מענה וטיפול רפואי ממוקד לאזרחים. על הפיתוח הייחודי עמלו אנשי מגן דוד אדום יחד עם ד"ר רוני אייכל, מנהל יחידת שבץ מוחי במרכז הרפואי שערי צדק. בשיתוף פעולה מוצלח עבדו הצוותים על הפלטפורמה ובחודשים האחרונים התקיים פיילוט שלה אשר הוצג בכנס, במטרה שהאפליקציה תורחב ותכנס לשימוש בכלל בתי החולים בארץ.

ד"ר אייכל הסביר כי שבץ מוחי עלול להופיע בפתאומיות, ומרגע התרחשותו מתחילה "ספירה לאחור" וכל דקה קובעת. בכל דקה שעוברת ללא טיפול מתאים המטופל מאבד כ- 2,000,000 תאי מוח ונזק בלתי הפיך עלול לגרום לנכות קשה. לכן יש חשיבות רבה לאבחון מהיר ולמתן טיפול בסמוך ככל האפשר לאירוע.

המאפיין (פיצ'ר) החדש ערוך לקלוט מטופלים עם חשד לשבץ מוחי במסלול מהיר. מיד עם קליטת המטופל ישדרו צוותי מד"א לצוות המרכז לשבץ מוחי בבית החולים את כל המידע הדרוש לקליטת המטופל ישירות במרכז הטראומה: פרטים דמוגרפיים (לצורך פתיחת תיק), מידע רפואי (לחץ דם, דופק, נשימה, סימנים נוירולוגיים) וזמן משוער להגעתו. במקביל ייווצר קשר בין צוות האמבולנס לנוירולוג הכונן להשלמת פרטים. עם קבלת המידע מופעל קוד מיוחד בבית החולים, נפתח למטופל תיק רפואי ומוזמנת בדיקת CT עוד בטרם הגעתו וצוות ייעודי מגיע לקבלת המטופל במרכז הטראומה וכל זאת על מנת לקצר את הזמנים. מדובר בשינוי גישה רפואית – במקום שהמטופל יחכה למערכת, המערכת ממתינה למטופל.

במהלך הכנס שהתחיל בדברי ברכה של פרופ' נתן ברונשטיין, יו"ר איגוד נוירולוגיה בישראל הסביר ד"ר אייכל מהמרכז הרפואי שערי צדק, על התהליך שמתרחש בבית החולים מרגע קבלת הדיווח באפליקציית מד"א והציג את הפיילוט שהתקיים. צוין כי מנתונים שנבדקו במהלך הפיילוט, חולים שהגיעו דרך האפליקציה הגיעו ל CT בתוך זמן חציון של 24 דקות, לעומת חולים שהגיעו לא דרך האפליקציה וזמן חציון שלהם להגעה ל CT עמד על 54 דקות. משמע, האפליקציה חסכה כ- 30 דקות במתן המענה הרפואי. כמו כן, במהלך הכנס כלל המשתתפים עברו התנסות באפליקציה והביעו דעתם. בתום ההסבר על האפליקציה והשימוש בה, משתתפי הכנס עשו סיור במוקד הלאומי המשולב של מד"א ונחשפו לטכנולוגיות הרבות שמופעלות ע"י מגן דוד אדום לטובת שיפור המענה הרפואי במדינת ישראל.

ד"ר רוני אייכל, מנהל יחידת שבץ מוחי במרכז הרפואי שערי צדק: "לפני כשנה מד"א הזמינו אותנו לבחון איזה ממשק ניתן ליצור בשיתוף בית החולים ומיד נוצר 'סיפור אהבה'. טרם הפגישה התחלתי לחשוב על פיתוח אפליקציה שתעזור במענה רפואי ובביקור במד"א סיפרו לנו על הפלטפורמה הטכנולוגית שהם מפתחים וכך התגלגל סיפור התפתחותה של האפליקציה. למעשה, היא מאפשרת להעביר אינפורמציה ישירות מהשטח לבית החולים וכל בית חולים יכול לפתח לעצמו שיטה כיצד לתעל את הנתונים הנ"ל לקליטה מהירה יותר של המטופל, ולמתן מענה רפואי איכותי ככל הניתן. העיקרון המשמעותי ביותר שעליו מבוססת האפליקציה הוא קיצור זמנים – במקרים כגון שבץ מוחי כל דקה חשובה והאפליקציה מאפשרת לחסוך 'זמן בירורים' בבית החולים ולפתוח תיק אשפוז עם התרופות שהוא לוקח, עבר רפואי, תסמינים והרקע טרם הגעתו לבית החולים, בעזרת המידע שמועבר מצוותי מד"א בשטח. כמו כן, בעזרת האינפורמציה ניתן לקלוט את המטופל באופן ישיר למחלקה הייעודית ולחסוך את המעבר במיון".

חיים קרדי, מנהל המוקד הרפואי של מד"א: "אפליקציית 'צוותי מד"א' שהוצגה בכנס הינה אמצעי נוסף שהארגון נותן לאנשי השטח על מנת לייעל את זמני התגובה ואיכות הטיפול. חובש רפואת חירום או פאראמדיק שמגיע למטופל עם אבחנה של אירוע מוחי חד יודע בעזרת האפליקציה להעביר דיווח על התסמינים שיש למטופל ולהעבירם לנוירולוג בבית החולים. כך נוצר שיח ישיר בין הנוירולוג לאיש מד"א שבשטח ומתחילה היערכות לקליטת המטופל בבית החולים, תוך מעקב אחר מיקום האמבולנס מרגע הדיווח. האמצעי הנ"ל הופך להיות כלי שמקדם את הטיפול והופך אותו ליעיל ומהיר יותר".

עדו רוזנבלט, מנהל מערכות מידע במד"א: "מגן דוד אדום מפתח מגוון אפליקציות על מנת לקצר את זמני התגובה בכל תהליכי ושלבי הטיפול בחולה, ובכלל זה גם את זמני הטיפול במקרים שבהם כל דקה קובעת. הלך זה ניתן לראות דרך באפליקציית 'מד"א שלי' שדרכה ניתן להזעיק את צוותי מד"א במהירות ודרך 'אפליקציה צוותי מד"א' שבמקרים כגון התקפי לב ושבץ מוחי מאפשרת העברה של החולה ישירות ליחידות ייעודיות בבתי החולים וכך מתקצר זמן ההמתנה במיון וישנה קליטה ישירה של החולה ביחידה הייעודית".

ד"ר רפי סטרוגו, סמנכ"ל רפואה במד"א: "המטרה שלנו במד"א היא כל הזמן להשתפר. דרך האפליקציה אנחנו רוצים לשפר את הדרך שמתחילה מרגע קבלת הדיווח בקו החירום 101 ועד הענקת הטיפול לאזרח. כולם יוכלו להשתמש באפליקציה- בלי עלות, בלי כסף. זה תוצר של הרבה שיתוף פעולה והשקעה של הרבה מאוד אנשים במד"א. במד"א בשנים האחרונות אנחנו עומלים על רתימת הטכנולוגיה למען הרפואה הדחופה. אנו משקיעים בטכנולוגיות שמטרתן לחבר את החוליות בשרשרת הטיפול שמתחילה טרום בית החולים ועד הגעת המטופל לבית החולים והענקת הסיוע לו. אחד הפיתוחים הכי חשובים שלנו זו המאפיין (פיצ'ר) "שבץ מוחי". שבץ מוחי חד זהו אחד המצבים שהוא תלוי זמן- ככל שתיתן את הטיפול הרפואי מוקדם יותר כך המצב הוא טוב יותר, המטופלים שורדים יותר, סובלים מפחות נכות וחוזרים מהר יותר לתפקוד. ההשפעה על תוחלת החיים ואיכות החיים שלהם היא מאוד משמעותית בהיבט הזמן."

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "מד"א שמח על שיתוף הפעולה עם המרכז הרפואי שערי צדק בכדי להוביל מהלך לשיפור הטיפול הרפואי באזרחים הלוקים באירוע מוחי. מד"א נמצא בחזית הטכנולוגיה של רפואת החירום הטרום אישפוזית ונחשב בין המובילים בעולם בתחום זה. השקעה בהון אנושי, בהדרכות ובהשתלמויות, בד-בבד לצד השקעה ופיתוח טכנולוגיה מתקדמת, הם אלו אשר בכוחם לשמור על מד"א כסמל ומופת שמציב רף גבוה בתחום הטכנולוגי בקנה מידה עולמי ופועל ביתר שאת על מנת למקסם פעילות מצילת חיים. אני תקווה כי האפליקציה שהוצגה היום לנציגי בתי החולים תורחב בשימושה ותאפשר לבתי החולים בכל רחבי הארץ התייעלות וקיצור בזמני מתן המענה הרפואי למטופלים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture