"נוהל חניבעל": מותר לירות על החטופים כדי לסכל את החטיפה?

לפני כשלושים שנה התקבלה פקודה הנקראת "נוהל חניבעל", במסגרתה יש לחיילים לפעול לסיכול חטיפת חיילים במהירות ובדרכים מגוונות. יש לברר האם נוהל זה מצדיק ירי מכוון על הנחטפים היהודים בכדי לסכל עסקת שחרור מחבלים או שהדבר אסור על פי ההלכה?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בעשרות שנות קיום מדינת ישראל ואף קודם להקמתה, התמודדו אנשי השלטון עם דילמות לא פשוטות בכל הנוגע למקרים של חטיפת חיילים או אזרחים בידי ארגוני טרור. לפני כשלושים שנה הוחלט בפיקוד הצבא לגבש נוהל להתנהלות מהירה בעת חטיפה, בכדי להימנע מסיבוכים מיותרים לאחר מכן. היו חיילים שהעידו, שקיבלו פקודה במסגרת נוהל זה, לירות במכוון במכונית בה שהו החטופים והמחבלים, תוך סיכון ממשי לחיי החטופים, בכדי להימנע מסחטנות המרצחים לשחרר מחבלים רבית מבתי הסוהר.

ויש לשאול ולברר: האם הוראה כזו מוצדקת על פי דין תורה או לא, שבשולחן ערוך (יו"ד סימן קנז) נפסק להלכה, שאם גויים מטילים מצור על עיר שתושביה יהודים, ואומרים שאם יתנו להם יהודי אחד מתוכה ויהרגוהו ילכו ולא יהרגו את שאר תושבי העיר, אסור למסור את היהודי לידיהם אף שבכך ינצלו הרבה יהודים. יש לברר האם נידון השאלה דומה להלכה זו או לא?

תשובה: לפני כשבעים שנה אירע מקרה שמחבל זרק רימון לחדר מלא חיילים, ואילו היה מתפוצץ במקומו היו נהרגים חיילים רבים. אחד מהחיילים דחף ברגלו את הרימון במהירות לצדו השני של החדר הגדול, ועל ידי כך נהרג חייל אחד ששהה שם ושאר החיילים ניצלו ממוות בטוח.

מקרה זה הובא בפני מרן החזון איש זצ"ל, והוא כתב על כך שיתכן שהדבר היה מותר על פי ההלכה, ואין זה דומה למסירת יהודי לגויים, מאחר שמעשה המסירה הוא מעשה של גרימת הריגה בידיים, אבל דחיפת הרימון הוא מעשה של הצלת הרבים המצויים בסכנת נפשות, ואין להחשיבו כמעשה הריגה אף שהתוצאה הסופית היא הריגה. ולמעשה נשאר בספק כיצד יש לנהוג במקרה זה.

והנה, לפני מספר שנים שאלתי את מורי ורבי הרב יוסף שלום אלישיב ז"ל, כיצד יש לנהוג במקרה שמחבלים תופסים בן ערובה יהודי ומשתמשים בו בתור מגן אנושי, והדרך היחידה לנטרל אותם היא לירות עליהם ולהרוג אותם עם בן הערובה. הרב פסק, שבמקרה שבן הערובה יהרג בוודאות על ידי המחבלים, מותר להרוג את כולם, כולל את בן הערובה. ומדבריו יש ללמוד, שכל דברי החזון איש שהסתפק במקרה הרימון, הוא רק מאחר שהחייל הבודד לא יהרג ללא דחיפת הרימון, אבל במקרה שבכל מקרה היה נהרג, הדבר מותר.

לסיכום: אם ממשלת ישראל תקבל החלטה מחייבת, שמכאן ולהבא לא יתקיים שום משא ומתן עם מחבלים, וממילא הדבר ברור שכל חייל שיחטף לא ישוב בחיים אלא יהרג במוקדם או במאוחר על ידי המרצחים, מותר לירות במחבלים אף אם ישנה סבירות גבוהה שגם החטוף היהודי יהרג. אמנם כל זמן שלא התקבלה החלטה המונעת משא ומתן עם ארגוני הטרור, ויש סיכוי להשבת החטופים בחיים, כפי שנעשה כמה וכמה פעמים, ממילא הדבר נכלל בספקו של החזון איש, ויש לנהוג ב"שב ואל תעשה", ואסור לירות במכוון על המחבלים באופן שהדבר יסכן את החטוף או החטופים היהודים.

הכותב – הרב יעקב וינר שליט"א, עומד בראש מוקד רפואה והלכה בארגון יד שרה, אשר נותן מענה בשאלות הלכתיות רפואיות. האמור במאמר אינו הלכה למעשה, ובכל שאלה יש לפנות לרב מוסמך.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מה אתם רוצים בדיוק??

אם הממשלה תחליט שלא לקיים משא ומתן עם מחבלים הדבר ברור שהחייל שיחטף לא ישוב בחיים אלא יהרג במוקדם או במאוחר על ידי המרצחים, אבל אם הממשלה תחליט שכן לקיים מו"מ ועסקאות והחלפות, הדבר יביא ליותר ויותר הריגות, כפי שכבר הוכח, שמשוחרי שליט כבר הספיקו לרצוח עוד יהודים.

גם אם יחליטו בממשלה שלא יתבצע יותר משא ומתן עם המחבלים אז עדיין יש תקווה ע"י מבצע נועז שאולי יצליח לשחרר את החטוף…אז עדיין הבעיה נשארת…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture