"נשתף פעולה וננצח": התכנית הפוליטית של יצחק הרצוג

יו"ר המחנה הציוני אינו מתרגש מהסקרים, כאשר את הירידה במספר המנדטים הוא זוקף להתנהלות יריביו. הוא משוכנע כי יצליח לגרום לחיבורים עם מפלגות מרכז נוספות ולהרכיב ממשלה • וגם: המו"מ לשלום אזורי שכמעט והכניס אותו לקואליציית נתניהו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

יו"ר האופוזיציה וראש מפלגת המחנה הציוני משוכנע כי הגיעה השעה להחליף את נתניהו. "המערכת הפוליטית היום היא לא הגיונית כי נתניהו הכניס בה וירוס בלתי רציונאלי שגובל בטירוף בהתעסקות בתאגיד מבוקר עד לילה. אם היה מתעסק בסיעוד, בבעיות גמלאי וקשישי ישראל, היינו היום במקום אחר. אבל הוא הכניס וירוס למערכת ועכשיו המערכת מתגוננת. אם נתניהו ילך למהלך אלים במיוחד, הכנסת תחליף אותו" – הוא אומר בראיון ליעקב אילון.

"העתירה שהגשתי לבג"ץ העיפה את נתניהו מכהונתו כשר התקשורת. פניתי בשבוע שעבר ליועץ המשפטי לממשלה ולמבקר המדינה, וביקשתי שיעצרו אותו מלטפל בענייני התאגיד וברשות השידור כי הוא בניגוד עניינים מובהק. אנחנו בסיעה מודאגים ממה שנתניהו עושה בתחום הזה. כמי שהיה בעבר שר הממונה על רשות השידור, ראיתי התערבות פוליטית וחוק התאגיד יאפשר מערכת של אי-תלות פוליטית. אבל לנתניהו יש אובססיה בלתי נתפסת על הנושא. הוא מבזבז את הזמן על מי יהיה מגיש בתכנית כזו או אחרת. התאגיד חייב להתחיל לפעול, וכמה עובדי רשות השידור יקלטו בתאגיד. מי שלא, שיקבל חבילת פיצויים ותנאי פרישה הכי טובים שיש".

הסקרים אינם מאירים פנים למפלגתו, אך הרצוג מסרב להתרגש. על פי סקר המנדטים האחרון שפורסם במהלך השבוע, זוכה מפלגתו לעשרה מנדטים בלבד, בעוד יש עתיד של יאיר לפיד מזנקת, על חשבון הרצוג, ל-28 מנדטים. הרצוג מאמין כי כמו בתחזיות הקודמות, המספרים יהיו אחרים ביום הבוחר. "נכון שלפיד התחזק, אבל זאת בגלל שהציבור לא התחיל לשאול אותו שאלות קשות. למה פתאום הוא הסיר את נושא שתי המדינות מסדר היום, מדוע נכשל כשר אוצר, כישלון תכנית מע"מ אפס".

"אני מודע לחולשה שלנו. היא נובעת בעיקר בעקבות ריבים בלתי פוסקים בתוכנו. אני מוביל מהלך לממשלה חלופית ומנגחים אותי מבית. אצל לפיד זה אחרת, הוא מציב את מפלגתו יותר במרכז. אני באמת מאמין שגם אנחנו מפלגת שמאל-מרכז. אני גאה בגוש שאנחנו מובילים ואני לוקח בחשבון טעויות שעשיתי בתום לב. ניהלתי מו"מ עם נתניהו כדי לחולל מהפך מדיני שהיה מונע עוד סבבי לחימה".

במהלך הראיון לוואלה נשאל הרצוג, אתה לא משתלט על מפלגה, איך תשלט על קואליציה? "אני משתלט על המפלגה. התוצאה שהבאתי למחנה שלי היא עצומה. 24 מנדטים לא היו מאז 1992. למעלה מ-800 אלף איש הצביעו אמת. המפלגה דמוקרטית, כל המבנה הפנימי, ולכן זה מאפשר לאנשים לאתגר את המנהיג. חותרים תחתיו. עד הכבוד שבו מקללים את המנהיג וקוראים לו בכינויי גנאי. הציבור לא מבין למה הוא צריך את הכאב ראש הזה. לפני הבחירות האחרונות היו אותן תוצאות בסקרים, עשרה מנדטים, ואמרתי לכולם שאנחנו עוד נפתיע. אני מאמין שמפלגת העובדה תקים גוש מרכזי גדול. העתיד הוא בחיבורים, יש מספיק מפלגות, דמויות ואישים ושיבואו אתנו ונקרע את תקרת הזכוכית.

הרצוג משוכנע כי יצליח לעשות את מה שנראה כעת בגדל הלא יאומן ולהביא לשילוב פוליטי מעניין. "כולנו של כחלון, המפלגה החדשה של יעלון, אורלי לוי-אבקסיס. התשתית של ציפי לבני ושלי היא תשתית אמתית לגדילה. אני לא שולל שיתופי פעולה, הוכחתי שאני יודע לשבור את האגו ולאפשר הרכבה של גוש גדול בגלל היכולת שלי לברוא חיבורים. אני יכול להקים גוש חלופי לכבוש את השלטון".

כשנה וחצי אחרי שהחלה סדרת הפגישות החשאיות עם נתניהו, עכשיו הרצוג מוכן לחשוף על מה באמת דיברנו השניים, וממשיך להתעקש כי לא שיקר. "אני חוזר ואומר שלא שיקרתי כי ברגעים שבאמת היה מו"מ, לא הסתרתי אותו. היו ספינים שנשתלו על ידי גורמים בליכוד ובימין שרצו לטרפד. היו גם גורמים בתוך המפלגה שלי שרצו לטרפד. בנובמבר 2015 ניהלתי מו"מ אינטנסיבי עם נתניהו לקראת נסיעתו לוושינגטון ולקראת טיוטת הסכם הגרעין הראשוני. הוא נסע לשם והתחייב בפני אובמה וקרי להביא שורת מהלכים מדיניים, ואמרתי שאני מוכן להביא למהלך מדיני. כשקרי הגיע לארץ בסוף החודש, נתניהו שינה את דעתו, ואז הגענו לפסגת עקבה בפברואר-מרץ, כששיאה הגיע במאי.

הרצוג לא הוזמן לאותה פסגה, איך רומז כי היה בסוד העניינים ואף נפגש עם גורמים זרים שאף ישראלי לא נפגש איתם בעבר. "לא היה צורך להזמין אותי. כל השבועות שקדמו לה, לאחר מגעים אינטנסיביים מאוד עם קרי ועם גרמים אזוריים חשובים, שעין ישראלית לא פגשה בעבר ואני לא אפרט את זהותם, העבירו לי מסרים מאוד מובהקים: אם אתה נכנס, נדע שהמהלך רציני כי אנחנו לא מאמינים לנתניהו. אבל הוא תמיד בורח".

"עמדתי מול ברירה: או לשקול שיקולים פוליטיים צרים או לחשוב על טובת המדינה. אני תמיד חושב על טובת המדינה. אצלי זה תמיד טובת המדינה קודמת. כך אני חי. היו לילות שקמתי שטוף זיעה ואמרתי שלא אהיה במצב שאתחרט שיהיו ארונות קבורה של אזרחים וחיילים הרוגים שיכולתי למנוע אותם". אמרתי לנתניהו שאני מוכן להקריב את כיסאי למהלך היסטורי כי שתי תנועות גדולות צריכות לשלב ידיים ולעשות את המהלך. טעיתי שחשבתי שהוא מסוגל ללכת למהלך אמיץ. הוכח שהוא לא יכול".

האופוריה ששררה בקרב האופוזיציה עם כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן, התחלפה בהבנה שהאמריקאים נזהרים מאוד להתערב בפוליטיקה. "חזרתי השבוע מכנס איפא"ק, כנס אדיר בו השתתפו פקידים בכירים וסגן הנשיא. נשיא ארה"ב טראמפ נחוש להגיע להסכם. יש פתיחות ברורה לעמדות שאני משמיע, האמריקאים הרבה יותר פתוחים ממה שנתפס. כשטראמפ נבחר, נוצר הרושם שישראל הולכת לסיפוח של השטחים ומעלה אדומים. והנה התברר שכמו כל קודמיו, אותה מציאות בדיוק אופפת גם את טראמפ. הוא ידיד ישראל מובהק, אבל אומר שהוא רוצה להגיע להסדר מדיני אמיתי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture