ראיון מטלטל ותמונה ראשונה של הרב רובשקין מתוך הכלא

איך נראים החגים מאחורי סורג ובריח? לראשונה מאז מאסרו, קיבל העיתון כפר חב"ד אישור מיוחד לפגוש ולשוחח עם הרב שלום מרדכי רובשקין בתוך הכלא האמריקאי • מסמך מטלטל על החיים של יהודי שעדיין לא יצא לחירות בגשמיות, ומשתדל לשמור על חירותו הרוחנית

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מגזין החג של שבועון 'כפר חב"ד' מתפרסם תמליל מרגש מפגישה שקיים בנצי ששון, ידיד משפחת רובשקין, עם אב המשפחה שלום מרדכי רובשקין, המרצה עונש מאסר בכלא אוטיסוויל האמריקני. תמונה מהמפגש לא הצליחו להכניס לעיתון בשל העובדה ששלטונות הכלא לא שחררו את התמונה, וזו הגיעה רק בשעות האחרונות.

בכלא אוטיסוויל יש יותר מאלף אסירים. הם מחולקים לבלוקים שונים. בבלוק של רובשקין, למשל, יש 170 עצירים. הבלוק הוא כמין אולם ענק בן שתי קומות ועשרות תאים קטנים הפונים אל עבר מרכז הבלוק. בתוך כל תא ישנים שני אסירים, החולקים ביניהם שירותים הממוקמים בתוך החדר, בלא מחיצות, וחלון התא פונה לפרוזדור.

מידי יום ביומו מתעורר רובשקין בערך בשעה 4:30 בבוקר. הוא מתחיל את יומו בלימוד חסידות עד שדלתות התא נפתחות, בערך בשעה 6:00, זאת לאחר שהן נסגרו ב-9:30 בלילה. או אז הוא הולך למקווה, או נכון יותר למקלחת, ולאחר מכן הוא מתפלל תפילת שחרית.

במהלך היום נספרים העצירים כמה פעמים, ואז התאים שוב נסגרים, מ-9:30 בבוקר ועד 10:30 בבוקר בסופי שבוע, ופעם נוספת ב-3:30 אחר הצהריים עד 4:30. מה שאומר שבכלא ביטחוני כזה, אסיר יהיה נעול בתא זעיר עם מישהו שייתכן שאין לו כל מכנה משותף עמו, במשך תשע–עשר שעות ביממה. לשמחתו הרבה של רובשקין, שכנו לחדר הועבר משם לפני כשבועיים ומאז הוא לבד, בתקווה שכך זה יישאר.

"זה כמעט חצי יום שבו אתה נעול בתוך תא, וגם בזמן שאתה יכול להיות מחוץ לתא, אתה למעשה נעול לכמה שעות בתוך הבלוק בלי אפשרות לצאת", מספר רובשקין. "כלומר רוב שעות היום אתה נעול במקום עם אנשים לא חיוביים, בלשון המעטה, חשוף לריחות, למראות ולדברים לא נעימים וטמאים". הרב רובשקין שאל: "אתה כלוא בשירותים כמעט עשר שעות ביום – איך אפשר להתפלל וללמוד עם הטומאה הזו בתוך החדר שלך? ואיך אפשר להרגיש כמו בן אדם במצב כזה?".

אילו ספרים אתה קורא או לומד בזמנך החופשי? "הספר שאני קורא הכי הרבה הוא – ספר תהילים! אני משתדל בכל יום לפני התפילה ללמוד מאמר או חלק של מאמר מספר המאמרים המלוקט, נוסף למאמרי הרבי. השנה אני מנסה ללמוד בעיקר את המשך ס"ו. וכמובן חת"ת ושלושה פרקים ברמב"ם, שאותם אני לומד עם אחד מהאסירים היהודים שנמצאים אתי בבלוק.

"כמו כן, בכל יום אני מנסה ללמוד את הדף היומי שנמצא ב'דבר מלכות', עם משניות במסכת קודשים, וכן הלכות יום טוב ושבת. בפרשת השבוע אני לומד שיחות של הרבי, ואני גם שולח לילדים שלי פשט מהמפרשים על החומש – השל"ה הקדוש, אור החיים, אלשיך ור' לוי יצחק מבארדיטשב. והשנה לעילוי נשמת גיסי הרב יוסף יצחק גוראריה בן הרב שלום דוב בער, אני גם משתף ווארט שבועי מה'כלי יקר', שאותו אני לומד הרבה".

ואיך נראים החגים בכלא? "חג בכלא זה חג בכלא. אנחנו עושים כל שביכולתנו לחגוג ולהרגיש את אווירת החג, לפעמים זה מצליח יותר ולפעמים פחות, אבל ברוך ה' אנחנו חוגגים. למשל את חג הפורים האחרון חגגנו וציינו כאן בכלא. מובן שזה שונה מאוד מהחגיגות מחוץ לכותלי הכלא אבל זה בכל זאת חג, ואנחנו מנסים לעשות הכול כדי שנרגיש את האווירה.

"מאחר שאנחנו לבושים בכל השנה כולה בבגדים מוזרים, ואין לנו בדיוק אפשרות להתחפש, אנחנו מסתפקים במועט. אבל ברוך ה' השנה, שבה חג הפורים חל ביום ראשון, קיבלנו אישור לכך שבני משפחתי יגיעו לביקור בתחפושות. ואכן כשהם הגיעו זה היה מיוחד מאוד ומראה מלבב. חלק מהם הגיעו בערב שבת, האחרים בחג הפורים עצמו וגם בשושן פורים, וכמובן זה שיפר מאוד את מצב הרוח שלי. הם עזרו לי מאוד להיות בשמחה. לאחר מכן נערכה לנו סעודת פורים עם שאר האסירים, ובסיומה אף רקדנו ו'עשינו שמח' ככל שיכולנו. הדברים היחידים שחסרו לנו היו המוזיקה והמשקה.

"כך גם בנוגע לחג הפסח. ברוך ה' יש לנו אפשרות לעשות את ה'מעשה' של הסדר, לאכול מצה, לשתות ארבע כוסות של מיץ ענבים ויש לנו כאן מספיק 'מרור', הרבה יותר ממה שצריך. רק שלצערי את המצווה החשובה ביותר, שהיא 'והגדת לבנך', אי אפשר לעשות, והאמת היא שזה קצת מוזר. למה לא עושים יותר כדי לאפשר לאסירים היהודים להיות עם בני המשפחה שלהם לפחות בלילה הראשון של הסדר?

"הסדר עצמו הוא קצת מהיר, ולחוץ מאוד מבחינת הזמנים, זאת מאחר שעלינו להיות מחוץ לחדר הדת בשעה 11:45. זכור לי שבשנה שעברה הגיע שומר לא נחמד, שכבר ב-11:15 דרש מאתנו להזדרז. עוד רגע שזכור לי מהסדר היה כאשר השומר נכנס בערך בשעה עשר כדי לספור את האסירים. בעוד אנחנו קוראים את ההגדה ומנסים לטעום טעם חירות, הוא נכנס, עצר את הכול ודרש מכולם לעמוד ולהתפקד".

ערב חג החירות, התפללו עליו – שלום מרדכי הלוי בן רבקה שיח׳ שיזכה לצאת לחירות אמיתית בקרוב ממש.

הראיון המלא והמרתק מתפרסם במגזין חג הפסח של השבועון כפר חב"ד.

אובמה אכזב. האם טראמפ ישחרר את האסיר החרדי?

כזכור, שלום מרדכי רובשקין, ניהל בעבר מפעל לייצור בשר כשר בארצות הברית שהיה הגדול מסוגו בעולם. הוא נתבע על ידי הרשויות על שורה של עבירות פליליות, ונידון לעשרים ושבע שנות מאסר וקנס של 31 מיליון דולר. המפעל הוקם על ידי אביו שקנה מפעל בשר באיווה שעמד לפני פירוק, הוא השקיע את כל כספו בביסוס המפעל ועד מהרה נהפך למותג בשר מוביל בארצות הברית. בשנות התשעים המפעל גדל והתרחב והחל לשווק בשר בכל ארצות הברית. בשנים האחרונות היה המפעל אחראי על כ-60 אחוזים משוק הבשר הכשר בארצות הברית וכ-40 אחוז משוק העופות.

ב-12 במאי 2008 פשטו מאות שוטרים בליווי מסוקים על המפעל בפוסטוויל בחיפוש אחר עובדים זרים שלא כחוק. בפשיטה נעצרו כארבע מאות עובדים שנחשדו כשוהים בארצות הברית בניגוד לחוק. קרוב ל-300 עובדים הועמדו לדין על זיוף מסמכי הגירה. בספטמבר 2008 הוגש כתב אישום נגד רובשקין על העסקה ביודעין של עובדים זרים. האישומים בפרשה נזנחו, לאחר שרובשקין נדון ל-27 שנות מאסר על הונאה והלבנת הון. משפט נוסף, שעסק בהעסקת קטינים בניגוד לחוק הסתיים בזיכויו של רובשקין. האישומים נגד המפעל, שכבר הייתה בבעלות חדשה, הסתיימו בהרשעה במסגרת הסדר טיעון.

הפשיטה נעשתה לאחר עבודת חקירה מאומצת ויסודית במשך שמונה חודשים, אך לאחר הפשיטה התווספו עוד ועוד סעיפי אישום בעניין הלבנת הון והונאת בנקים, בסופו של דבר החליטה התביעה להתמקד בעבירות הללו ולא לסבך את המשפט בסעיפי האישום בדבר העסקה שלא כחוק. רובשקין הורשע בנובמבר 2009 בשמונים וששה סעיפי אישום על הונאות כספיות, לאחר מכן התקיים משפט נפרד בעניין העסקת עובדים מסתנני עבודה, במשפט זה החליטה השופטת לפטור את רובשקין לאחר בקשת התביעה, זאת כדי לקצר את הליכי המשפט.

ב-21 ביוני 2010 גזרה שופטת בית המשפט המחוזי באיווה, לינדה רייד, עונש של עשרים ושבע שנות מאסר על רובשקין. השופטת פרסמה את החלטתה יממה קודם להקראת פסק הדין, זאת כדי למנוע את התגובה הקשה בהקראת פסק הדין בבית המשפט. עורכי דינו של רובשקין הגישו בקשה למשפט חוזר וטענו כי היה על השופטת לפסול את עצמה מלדון בתיק מכיוון שהייתה מעורבת בחקירת הפרשה, השופטת החליטה לא לקבל את הטענה.

משפטנים בכירים בארצות הברית סברו כי יש ממש בטענות ובינואר 2011 הגישו פרקליטיו ערעור לבית המשפט לערעורים בארצות הברית מחמת טענה זו, אך גם ערעור זה נדחה. ב-30 בינואר 2014 הגישו עורכי דינו של רובשקין ערעור חדש לבית המשפט הפדרלי בניו יורק המבוסס על כך שהיו פגמים חמורים בהליך השיפוטי, ובעיקר, על כך שהשופטת רייד שחרצה את דינו, הייתה צריכה לפסול את עצמה מהרכב המשפטי, לאחר שהייתה שותפה במשרד עו"ד שטיפל בתביעה נגדו.

הציבור החרדי בארצות הברית התלכד כולו סביב משפטו של רובשקין, בערים רבות נערכו עצרות תמיכה ברובשקין, וכן כסף רב נאסף לכיסוי הוצאות המשפט. מלבד זאת החליטו להגיש בקשה לנשיא ברק אובמה באתר הבית הלבן "We the People" לחנון את רובשקין, בקשה שהגיעה ללמעלה מ-52 אלף חתימות, אך אובמה סירב לה. בני משפחתו עדיין מקווים ומתפללים כי הוא ייצא לחירות במהרה, ואולי אף יזכה לקבלת חנינה מהנשיא טראמפ, לאור הקשר של חתנו היהודי עם קהילת חב"ד.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

שה' יתן לו כוח

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture