בכיר בצה"ל: "לאסד נותרו עדיין כמה טונות של נשק כימי"

בשיחה עם עיתונאים אמר הקצין כי "ירי הגז בוצע בהוראת קצינים בכירים במשטר וייתכן שבידיעת אסד, ונותרו לו כמה טונות בודדות של נשק כימי. הרמטכ"ל קיבל התרעה של שעתיים מהאמריקנים לפני התקיפה של ארה"ב בסוריה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

צה"ל ערך סקירה של האיומים על ישראל והתייחס לשינויים בסוריה בכלל ובמשטר אסד בפרט. לדברי הקצין "ירי גז הסארין בסוריה בוצע בהוראת קצינים בכירים במשטר, וייתכן אף שבידיעתו האישית של בשאר אסד", כך אמר היום (ד') בכיר בצה"ל בשיחה עם כתבים, כשבועיים וחצי לאחר התקיפה באידליב שבה נהרגו יותר מ-100 אזרחים מנשק כימי. את הדברים ביסס הבכיר על המודיעין הישראלי על המתקפה. הוא הוסיף כי איראן איבדה את ההגמוניה שלה בסוריה, שהוחלפה בהגמוניה רוסית.

הקצין הבכיר שרטט תמונת מצב לאחר ההתפתחויות בחודשים האחרונים בסוריה, שלפיהן אסד צבר ביטחון לאחר שהחזיר לשליטתו שטחים במערב המדינה. בין השאר אפשר לו הדבר לירות טילי נ"מ לכיוון ישראל בניסיון כושל ליירט את מטוסי חיל האוויר שתקפו משלוח נשק מתקדם שיועד לחיזבאללה. לדבריו, מדיניות צה"ל לסכל הברחת נשק מתקדם מסוריה לחיזבאללה תימשך חרף תקרית הנ"מ.

בנוגע למתקפת הסארין אמר הקצין: "העמדה התועלתנית שלנו היא שבמקום שבו פועלות המעצמות ולוקחות אחריות, אין לנו סיבה לקפוץ, אבל כן להציג תמונה מודיעינית ולהמשיך לסייע הומניטרית לפצועים בגולן. בעבר היה לאסד כ-1,200 טון חומר לחימה כימי שהותקן על גבי טילים, פגזים וחימושים אוויריים, ורובו הושמד. נותרו לו טונות בודדות.

"התקיפה בסארין מעידה על תסכול ומצוקה גדולה של אסד, ועל כך שאין רצון לתמרן קרקעית בסוריה, לא לחיזבאללה, לא לרוסים ולא לאיראנים. במוסול, למשל, יש 56 אלף לוחמי קואליציה וכיסוי מודיעיני מול 5,000 פעילי דאעש בלבד, ועדיין ההתקדמות שם איטית. אני לא רואה כיצד מגיעים להכרעה או להסדרה בסוריה. פיתרון אפשרי יכול להיות הקמת פדרציה או קונפדרציה על בסיס אתני כמו שהיה בבלקן".

בנוסף ציין הקצין שישראל מדרבנת את האו"ם לפרוס מחדש את כוחות אונד"וף בגולן הסורי: "אמרנו להם שנהיה ערבים לביטחונם של הפקחים. רובם נטשו או הוברחו בשנים האחרונות על ידי איסלאמיסטים, אבל לאחרונה הם נפרסם מחדש באזור החיץ במרכז רמת הגולן ובצפונה, ואנו מקווים שבהמשך גם בדרום הרמה. בעינינו יש לכך חשיבות ליישום הסכם הפסקת האש מ-1974. החזרת אונד"וף לגולן היא יעד שקבענו. יש כעת הקפאה וסטטוס קוו בנוגע להסדרה, גם בכפרים הסורים בגולן".

לדברי הבכיר, מנגנון התיאום שצה"ל יצר עם רוסיה אומץ גם עם מדינות נוספות שפועלות בסוריה, כמו טורקיה וארה"ב. המנגנון כולל גם ביקורי גומלין בישראל ובמוסקבה, אחת לחודשיים, של ראשי חטיבות המבצעים בשני הצבאות. לדברי הקצין, האמריקנים עדכנו אישית את הרמטכ"ל גדי איזנקוט ואת המזכיר הצבאי של ראש הממשלה, תא"ל אליעזר טולדנו, שעתיים לפני תקיפת התגובה נגד צבאו של אסד.

סוריה

הקצין הבכיר התייחס גם להתפתחויות בדרום וציין שאיראן ממשיכה להזרים סיוע לחמאס בהיקף של 70-60 מיליון דולר בשנה, שרובם מושקעים בהתעצמות צבאית במקום בסיוע אזרחי: "להערכתנו, הקמת המכשול נגד המנהרות לא תביא להסלמה על ידי חמאס. בחירתו לראשות חמאס של יחיא סינוואר, אדם קיצוני מאוד, יצרה מציאות חדשה שביטלה את ההפרדה בין ההנהגה האזרחית להנהגה הצבאית".

על רקע הדברים הוא ציין מגמה מדאיגה בנוגע לטרור הפלסטיני: מתוך שבעת הקורבנות הישראלים בפיגועים מתחילת השנה, שישה נרצחו על ידי מחבלים שנשאו תעודות זהות כחולות, לעומת 50% מחבלים-רוצחים ישראלים בשנה שעברה. אבל לדבריו מדיניות מושכלת של צה"ל בגדה בלמה את גל הטרור: "טועה מי שקובע שדינו של כל מחבל הוא מוות. אחרת היינו כבר באינתיפאדה שלישית".

הטרור משתולל: פצוע קל בפיגוע דריסה בצומת הגוש

בנוגע לכשירות צה"ל למלחמה הבאה, ציין הקצין כי לראשונה מאז שנת 2000, בשנה הבאה יחזרו כוחות הצבא הסדירים המתמרנים ביבשה – כמו גולני, צנחנים וגבעתי – להתאמן מחצית מהזמן, ומחצית הזמן הנותר יוקדש לתעסוקה מבצעית. עד כה הוקדש רוב הזמן של החטיבות למשימות הביטחון שוטף בגזרות: "נשלים את הפער בביטחון השוטף באמצעות כוחות מילואים".

בנוגע לחיסולו המסתורי של רמטכ"ל חיזבאללה מוסטפא באדר א-דין בחודש מאי אשתקד, ציין הקצין כי ארגונו של נסראללה טרם מינה לו מחליף מאז. הוא התייחס לתחקיר שפרסמה רשת "אל-ערבייה" ואמר: "הוא היה מאוד מדויק. זה אירוע משמעותי מאוד שמעיד על המשבר והשאלות הקשות שעולות בחיזבאללה, שכן באדר א-דין חוסל דקות לאחר פגישה שקיים עם קאסם סוליאמני, מפקד משמרות המהפכה שפועלים מחוץ לאיראן. באדר א-דין היה מפקד עצמאי ורב עוצמה. חיסולו יצר בעיות פיקוד ושליטה בארגון. לנסראללה יש הבנה אסטרטגית טובה אבל לא ידע בהפעלת כוחות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture