הרב הראשי הכריז על מהפכה בכשרות; המשגיחים פותחים במאבק

הרב הראשי הודיע על מהפכה בכשרות הכוללת השגחה אלקטרונית במסעדות ועסקים קטנים וצמצום תקני המשגיחים, ניתוק התלות בין בעלי העסקים למשגיחים והאחדת נהלים בכל רחבי הארץ • המשגיחים מתנגדים: "5,000 עובדים יישלחו הביתה"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

רפורמה חדשה שגיבש הרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרבנות הראשית, הגאון הרב דוד לאו שליט"א, לאחר שבחן את המלצות הועדה שהקים, ולאחר התייעצויות רבות שקיים בשנה האחרונה עם רבנים, גורמי מקצוע ומומחים מהארץ ומהעולם, תוביל למהפך משמעותי במערך הכשרות בישראל, הן בעצם הפיקוח הכשרותי, והן בהוזלת המחירים לעסקים, בהאחדת נהלים ובמגוון רחב של סעיפים נוספים שיסייעו בשדרוג ובתיקון מערך הכשרות בישראל.

על פי התכנית שאותה מוביל הרב הראשי לישראל, תינתן האפשרות לעשרות אלפי עסקים בישראל, מתחומי המזון כמזנונים, מסעדות, בתי קפה, פיצריות, חנויות פלאפל ומקומות בהן מוגש אוכל לסועדים, לבחור באחד משני מודלים של השגחה: מודל השגחה אלקטרונית (מודל מוזל) ומודל נאמני כשרות.

בעסק שבעליו יבחר במודל השגחה אלקטרונית, יבוטל הצורך במשגיח הכשרות הצמוד למקום העסק, וכחלופה, תותקנה במקום מצלמות שתאפשרנה גישה למשגיחי כשרות לצפות מרחוק, בכל עת, במטבחי ומחסני העסק, ובכך לפקח באופן רציף אחר מצב הכשרות בבית העסק.

במסגרת חלופה זו , כל בעל עסק, שיהיה מעוניין להצטרף למתווה "השגחה אלקטרונית", יציב מצלמות במטבח, במחסנים ובמקום הכנת האוכל בעסק וזאת לצורך פיקוח מרחוק על תהליך הכנת המזון. בעל עסק זה, לא יצטרך להמשיך בהעסקת משגיח כשרות קבוע לעסק, אלא ימנה 'נאמן כשרות', עובד מתוך העסק עצמו שיבצע בפועל את הפעולות הנחוצות בענייני הכשרות, כדוגמת ברירת אורז, הפרדת ביצים, ניפוי קמח וכדו'.

עבודתו של הנאמן, שימונה ע"פ החלטתו של בעל העסק, ובהסכמת הרב המקומי, תפוקח אלקטרונית על ידי משגיח כשרות בחיבור מרחוק אל מצלמות, שתאפשרנה פיקוח הדוק בשידור חי ומוקלט, ובכך לוודא את תקינות ההליכים הכשרותיים בבתי העסק וזאת בגיבוי של בקרי כשרות, שייפקחו פיזית מטעם המועצה הדתית – האזורית.

הבקרים יסיירו בין בתי העסק השונים לפיקוח אקראי. מערכת המצלמות תחובר למערכת החדשנית "שירת הים", המאפשרת בדיקה ומעקב אחר עבודת בקרי הכשרות האלקטרוניים, ולוודא כי, אכן, מבוצעת בקרה ראויה על כשרות העסקים. בקרי הכשרות יחתמו על כתב התחייבות לשמירת סודיות ושלא למסור מידע לאף גורם חיצוני אלא להשתמש במצלמות לצורך בקרת הכשרות בלבד.

במודל זה יופחת מספרם של משגיחי הכשרות, שכן באמצעות המצלמות ניתן גם לפקח במקביל על יותר בתי עסק ובכך לחסוך עלויות בהעסקת פחות משגיחים, וגם לשפר את רמת הכשרות בכך שביכולתם של משגיחי הכשרות לוודא בכל רגע נתון שבית העסק מתנהל בהתאם לכללי הכשרות.

בקרי הכשרות לא יקבלו את שכרם מבתי העסק, אלא בתי העסקים יעבירו תשלום למועצה הדתית והמועצה תעסיק את הבקרים כנותני שירות ולא כעובדי המועצה. באמצעות מודלים אלו, תנותק הזיקה הקיימת כיום בין בעל העסק למשגיח ותבטל את ניגוד העניינים המובנה שהיה עד היום באופן העסקת המשגיחים.

בעלי עסקים, שמסיבות כאלו ואחרות לא יהיו מעוניינים להצטרף למודל השגחה אלקטרונית ולא יהיו מעוניינים בפיקוח באמצעות מצלמות, יפעלו, ע"פ החלטת הרב המקומי או באמצעות מתכונת של נאמני כשרות, אולם בפיקוח מוגבר של בקרי הכשרות, שיגיעו באופן אינטנסיבי יותר לביקורת בבית העסק, או שימשיכו לפעול במודל השגחה צמודה כפי שקיים היום אולם, שכרם של המשגיחים לא ישולם באופן ישיר בין בית העסק לבין המשגיח אלא בדומה למתכונת העסקת בקרי הכשרות כנתוני שירות חיצוניים למועצה וזאת כדי למנוע את ניגוד העניינים ולנתק את הזיקה שבין המשגיחים לבעלי העסקים.

כמו כן, בהמלצת הועדה שמינה הרב הראשי, בה היו חברים, הרב מיכה הלוי, רב העיר פתח תקוה; הרב יעקב סבג, ראש אגף הכשרות הארצית ברבנות הראשית; הרב אליהו מלול, יועץ הרב הראשי לענייני כשרות; עו"ד הראל גולדברג, היועמ"ש לרבנות; הרב רפי יוחאי, מנהל יחידת האכיפה ברבנות הראשית והרב ז'ילבר כהן, לשעבר מנכ"ל המועצה הדתית נתניה והרבנות לכשרות ארצית. והצטרפו לדיוניה גם עו"ד עודד פלוס, מנכ"ל המשרד לשירותי דת והרב משה דגן, מנכ"ל הרבנות הראשית נקבע שיש להחיל נהלי כשרות אחידים בכל הארץ, לראשונה, מאז הקמת מערך הכשרות ואשר יחייבו את כל רבני הערים בישראל.

דבר זה יאפשר לבצע התאמה מלאה של דרישות הכשרות בכל רחבי הארץ, לצורך קבלת תעודת כשרות לעסק וזאת, בניגוד למצב כיום בו בכל עיר מוחלים נהלים שונים, דבר שיוצר חוסר וודאות וקשיים בהם נתקלים בעיקר בעלי רשתות המחזיקים סניפים בערים שונות ברחבי הארץ ועומדים בפני דרישות כשרותיות שונות בכל עיר ועיר והדבר אינו מאפשר להם להתנהל בצורה אחידה מבחינת כשרות ואינו מאפשר להם לרכוש מוצרי מזון בצורה אחידה לכל הסניפים.

הרב הראשי לישראל הורה לגורמי המקצוע במשרדו, ובראשם מנכ"ל הרבנות הראשית משה דגן, לרכז ולנהל את יישום המתווה כולו מול גורמי המקצוע הרלוונטיים ולתאם מול הכנסת את ביצוע תיקוני חקיקה הנדרשים, לצורך יישום המתווה החדש.

ועד משגיחי הכשרות מתנגדים לרפורמת הרב לאו

מועד משגיחי הכשרות נמסר בתגובה כי "מסקנות הוועדה החד צדדית שהקים הרב הראשי הרב לאו הושגו מבלי שניתנה למשגיחי הכשרות נציגות כל שהיא בוועדה. הרפורמה האמורה הולכת לבטל את תפקיד משגיח הכשרות ולשלוח כ-5,000 עובדים הביתה – הרבה יותר ממספר עובדי התאגיד.

"גם הפתרון החלופי לפיו ברירת הקטניות תבוצע על ידי אחד מעובדי העסק, הולכת להוריד את רמת הכשרות בבתי העסק מכיוון שאף בעל עסק לא יבזבז זמן וכוח אדם מתוך צוות המסעדה על מה שבעיניו נתפס כמותרות, ובמקום שהעובד יעסוק בברירת קטניות – הבעלים ידאג להעסיק אותו בעבודות ניקיון וסידור סחורה.

משגיחי הכשרות אף פקפקו במהפכה ואמרו כי "למותר לציין שתפקיד משגיח כשרות דורש יידע הלכתי רחב בנושאי כשרות המזון וידע אודות ירקות נגועים, ומחובת המשגיח אף לעבור תקופת לימודים ובוחן שבסיומו מוענקת לו תעודת הסמכה. כלל לא ברור כיצד עובד בית העסק יהיה מצוי בטיב הלכות כשרות המזון. מה גם שבעיית ניגוד העניינים בין משגיח שמקבל משכורת דרך העסק רק מתעצמת אם ברירת הקטניות תבוצע בידי אחד מעובדי העסק".

בוועד אף מאיימים לערב את ההסתדרות ולפתוח בשביתה: "זה הזמן של ההסתדרות, שאנו המשגיחים חברים בה, לפעול למעננו בהתאם לשיקול דעתה המקצועי, ובימים הקרובים נשמע את דעתה ומה יהיו דרכי התגובה בניסיון לעצור את התוכניות שמסכנות את מעמד מערכת הכשרות בכלל ומשגיחי הכשרות בפרט.

"כמובן שמדובר על רדיפת ציבור עובדים שלם גדול ומאוגד, ומבלי לקיים עימם התייעצות כל שהיא בטרם הרעת תנאיהם או שליחתם הביתה. לא ישאר מנוס להסתדרות אלא לצאת לשביתה כללית במערך המועצות הדתיות ומערכת הכשרות כך שבמסגרת ההשבתה לא יהיה ניתן לאכול באף מסעדה בארץ עד לפתרון המשבר".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture