כסיף יוצאת לדרך: החרדים יחסמו את השתלטות הבדואים?

שמונים אלף תושבים יגורו בעיר החדשה כסיף המוקמת בנגב. האם יהיו אלו חרדים? זה תלוי רק בנו - כך עולה מתגובת משרד הבינוי והשיכון שחושפת כי המטרה העיקרית בהקמת העיר, אינה מדאגה לפתרון מצוקת הדיור במגזר החרדי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

שלב נוסף בדרך לבניית עיר העתיד כסיף: משרד הבינוי והשיכון הוציא לדרך את העבודות להקמתה של העיר כסיף שבנגב המזרחי – כך מדווח העיתון הכלכלי דה מרקר. לאחרונה אישר מינהל הרכש הממשלתי שתי התקשרויות שביצע משרד השיכון בפטור ממכרז לשם תחילת העבודות להקמת העיר.

ההתקשרות המשמעותית יותר מבחינה כספית, נעשתה עם חברת יהל מהנדסים – ייזום פרויקטים, שאת שירותיה שכר המשרד לשם ביצוע עבודות הנדסיות להקמת שלב א' של העיר, עבור 22 מיליוני שקלים. התקשרות שניה בשווי של 150 אלף שקלים נעשתה מול משרד שפירא הלחמן מתכננים – להכנת תוכנית אב ומתאר לעיר.

הממשלה החליטה על הקמת העיר ב-2007, סמוך לצומת תל ערד והטילה על משרדי השיכון והפנים לגבש תוכניות להקמת עיר בעלת צביון דתי במקום. במארס 2010 החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה להמליץ לממשלה על הקמת עיר חרדית במקום, ובנובמבר 2013, החליטה הממשלה להורות למשרד הפנים להמשיך בהליכים להקמת כסיף – עיר חרדית חדשה בנגב. באפריל 2014 אישרה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה את התוכנית להקמת העיר, על פיה ייבנו בעיר כ-16 אלף יחידות דיור המיועדות ל-80 אלף איש.

בעת אישורה, תוכננה העיר לשמש את הציבור החרדי, אשר באותה תקופה עוד התאושש מאובדן העיר חריש הסמוכה לוואדי ערה, שתוכננה אף היא עבורו, אך מרבית קרקעותיה נרכשו לבסוף על ידי עמותות דתיות-לאומיות וחילוניות. אלא שהפעם לא מיהרו בציבור החרדי לקפוץ על המציאה, בעיקר בשל מיקומה הנידח של העיר, וכיום מתנגדים מרבית המנהיגים החרדים לייעודה של כסיף לציבור החרדי.

בחודש טבת האחרון הפתיע שר השיכון יואב גלנט כאשר הצהיר כי בכוונתו לקדם את הקמת כסיף, וזאת בין אם תהיה חרדית כפי שקבע התכנון המקורי, ובין אם תיועד לכלל הציבור. "כסיף תוקם ככל שהדבר תלוי בי, בין אם תהיה חרדית, בין אם לא", אמר אז גלנט "אנחנו נגביר את האחיזה בכל אזור בקעת ערד, באמצעות כסיף ויישובים נוספים. אני חושב שזה יהיה רעיון טוב אם היא תוקם כפי שתוכננה, כעיר חרדית, אבל גם אם לא, היא תוקם".

לאחר אישור העיק כסיף לחרדים, אמר ח"כ יעקב אשר לגלובס כי "מי שמברך על ההחלטה להקים את העיר החרדית 'כסיף' בנגב, מעליב אותי. המהלך אינו הוכחה לדאגה של המדינה לציבור החרדי, כי אם להיפך – זה עלבון. לו היתה מצוקת הדיור של החרדים נוגעת ללבם של מקבלי ההחלטה, לא היו תוקעים אותם ביישוב חדש בסוף העולם. כסיף זה אפילו אחרי סוף העולם".

"אני לא מזלזל בכוונה להקים עיר. אם המהלך היה חלק מפתרון כולל, אולי הייתי מברך על ההתחשבות שגילו כלפי החרדים, אלא שלא זה היה המניע בהחלטה על 'כסיף'. אם המניע היה טובתנו, היו מוצאים פתרונות, ולא על הדיונות בנגב. לו טובת הציבור החרדי היתה עומדת לנגד העיניים, היו מקדמים פתרונות דיור שיעודדו ויאפשרו לחרדים להתפרנס, לגור בתנאים נוחים, להתערב ולהיות חלק אינטגרלי בחיי החברה הישראלית".

אך על פי תגובת משרד הבינוי והשיכון לדה מרקר, שתובא בהמשך הכתבה במלואה, נראה כי המשרד אינו מודאג יתר על המידה ממצוקת הדיור החרדית, וגם אם כן, לא עלינו הם חושבים כאשר הם ממשיכים לקדם במרץ את בניית העיר כסיף שכאמור מרבית מנהיגי הציבור החרדי מתנגדים לה. הם מעוניינים בחרדים כ"בשר תותחים" נגד ההשתלטות הבדואית בנגב.

וכה נמסר בתגובת המשרד: "השר יואב גלנט רואה סכנה בהשתלטות הלא חוקית על אדמות המדינה של הבדואים בנגב. נוכח זאת, כבר בתחילת הקדנציה הודיע השר כי יש לייצר רצף התיישבותי ממזרח למערב, החל מערד לאורך כביש 31 ועד לכביש 40. במרחב בקעת ערד ודרום הר חברון חייב להתקיים רצף התיישבותי לשם מימוש הריבונות הישראלית במלואה. אנו נדרשים לטפח את ערד, לבנות את העיר כסיף ולחבר את כרמית ומיתר לעיר עתידית נוספת. בין הישובים העירוניים יש את הישובים הכפריים בפתחת ערד.

"מרחב העיר העתידית כסיף אותר לפני כ-11 שנים במסגרת בדיקת התכנות אזורית אסטרטגית לעידוד ההתיישבות באזור הנגב הצפוני ולקידום מאזן הגירה חיובי להגדלת מלאי הון התשתיות הפיזיות והאנושית בדרום הארץ. מיקומו של כסיף מאופיין בין היתר בנגישות טובה למערכת דרכים קיימת ומתוכננת לכל חלקי הארץ ומטרופולין באר שבע.

"ככל שתהיה היענות של המגזר החרדי והנהגתו, הקמת כסיף כעיר חרדית תוכל להביא מענה חלקי לצרכי הדיור של אוכלוסייה זו. דבר זה עומד בקנה אחד עם החלטת הממשלה לתכנון ושיווק מקרקעין לאוכלוסייה החרדית מיום 11.08.16. בשלב הראשון מתוכננים 5,200 יחידות דיור במקבץ של 5 שכונות.

"משרד השיכון התייעל בתהליך חוזה התקשרות עם חברות מתכננות באמצעות מכרז ראשי לכל אתרי הבנייה ברחבי הארץ באמצעותו נבחרות מספר חברות, ובעת הצורך – מחברים ביניהן לבין הפרויקטים. חברת יהל מהנדסים הינה אחת החברות שזכו במכרז למתן שירותי ניהול תכנון תוכניות בינוי (תב"ע) וביצוע כל עבודה נדרשת על למתן תוקף".

גלנט: העיר כסיף תקום – בין אם תהיה חרדית ובין אם לא

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא מכריחים אף אחד לבוא לשם

למה התנגדות הגדולה בסוף המדינה תצטרך לסבסד כדי שיבואו לגור שם אז במקום לגור במחסנים במרכז במחיר מפולפל נוכל לגור בדירה משלנו במחיר טוב כמו פעם

לגבי תעסוקה:
אם העיר באמת תצא במכה של עשרות אלפי יחידות דיור אז אוטומטי זה יוצר גם את המקומות התעסוקה ואז גם החברות הגדולות לדוגמה מרכזי שרות גם יגיעו לשם

לגבי תחבורה:

כנ"ל בעיר גדולה התדירות היא גבוהה ולגבי מרחק כיום ליסוע מבני ברק לכל מקום לוקח כמעט שעה רק עד שיוצאים מהעיר

לא ברור מה חה"כ אשר רוצה, אין מספיק קרקע במרכז הארץ להקמת ערים חדשות, חייבים לפתח את הנגב, הגליל ושטחי יהודה ושומרון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture