ועדת השרים אישרה את חוק הלאום; באופוזיציה תוקפים

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הבוקר את חוק הלאום של ח"כ אבי דיכטר. "זה חוק בסיסי שלא ברור איך לא עוגן בחקיקה עד כה", הסביר השר יריב לוין. באופוזיציה זועמים: "ניסיון להתנקש בדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון"‎‏

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את "חוק הלאום", המאפשר להעדיף את זהותה היהודית של ישראל על פני משטרהּ הדמוקרטי. בסיעת כולנו התנגדו לנוסח הנוכחי של הצעת החוק, שאותה יזם חבר הכנסת אבי דיכטר (הליכוד), ולכן הוחלט כי בתוך חודשיים יגבשו הצעת חוק ממשלתית וידונו על חלק מהסעיפים השנויים במחלוקת במטרה להגיע להבנות.

ממלא מקום יו״ר ועדת שרים לחקיקה, השר יריב לוין, הנחה את הוועדה לגבש הצעת חוק ממשלתית בנושא תוך חודשיים. "היום לשים סוף לגרירת הרגליים ולאשר בוועדת השרים לחקיקה את חוק הלאום", הסביר לוין. "כבר זמן רב מדי שאנו מנסים לדון ולקבל החלטה לגבי החוק, חוק בסיסי אשר לא ברור איך לא עוגן בחקיקה עד כה ואשר מטרתו הפשוטה להגן על מעמדה של ישראל כמדינתו של העם היהודי. היום נגמרה תקופת ההמתנה. ההצעה תקודם ותוכן כהצעה ממשלתית עוד במושב הכנסת הנוכחי".

הצעת החוק עלתה היום לדיון בוועדה אחרי שצוות קואליציוני לא הצליח להגיע לנוסח מוסכם אחר לחוק. בשנים האחרונות הוצגו בכנסת גרסאות שונות לחוק דומה, וראש הממשלה בנימין נתניהו אף הבהיר כמה פעמים שבכוונתו לקדם חוק יסוד שיעגן הכרה רשמית בכך שישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. לפני שנה וחצי מינה נתניהו את השר צחי הנגבי לעמוד בראש הצוות הקואליציוני, אולם זה התכנס פעמיים בלבד, וכאמור, לא הצליח לגבש נוסח מוסכם לחוק.

יו"ר וועדת חוץ וביטחון ומגיש ההצעה, ח"כ אבי דיכטר בירך על אישור הצעת החוק: "זהו צעד קטן להצעת חוק הלאום – שבו נקבע כי ישראל הינה ותהא מדינה יהודית ודמוקרטית, וזהו צעד גדול לקיבוע זהותנו, לא רק בתודעה האוניברסלית, אלא בעיקר מול עצמנו, הישראלים. להיות עם חופשי בארצנו".

דיכטר עבד על החוק במשך שנים. "שש שנים בהן החוק עבר תהפוכות רבות, שינויים והתאמות כדי שהבסיס ההסכמי כלפיו יהיה גדול ככל האפשר. שש שנים בשביל לעגן את האמת הפשוטה והבסיסית ביותר: מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. אמנם הדרך עוד ארוכה, אך היום הזה הוא צעד ראשון ומבורך בדרך לחיזוק משמעותי למעמדה של מדינת ישראל. החוק יבצר את מעמדה של ישראל ואת ערכיה כיהודית ודמוקרטית, מול כל אלו המנסים לפגוע בה".

נוסח החוק של דיכטר זהה חלקית לחוקים נוספים שהוצגו בעבר, והוא קובע כי "ראה בית המשפט שאלה משפטית הטעונה הכרעה, ולא מצא לה תשובה בדבר חקיקה, בהלכה פסוקה או בדרך היקש מובהק, יכריע בה לאור עקרונות החירות, הצדק, היושר והשלום של מורשת ישראל". ההצעה הנוכחית קובעת גם כי את החוק ניתן יהיה לשנות רק ברוב של 61 חברי כנסת לפחות.

הסעיף הראשון בהצעת החוק הנוכחית של דיכטר קובע כי "הזכות למימוש ההגדרה העצמית הלאומית במדינת ישראל ייחודית לעם היהודי", וכי כל החקיקה הישראלית תפורש לפי סעיף זה. בסעיף נוסף בהצעת החוק מופיעה ההסתייגות, לפיה מטרת החוק היא "לעגן את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ברוח העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל".

העיקרון השלישי מקבע כחוק יסוד את סמלי המדינה – ההמנון, הדגל וסמל המנורה, וכן מקנה מעמד רשמי לימי הזיכרון והעצמאות. ההצעה מאמצת גם את חוק השבות ואת הקריאה לחיזוק הזיקה בין ישראל לקהילות היהודיות בתפוצות. עיקרון נוסף מחייב את המדינה להעניק סיוע ל"בני העם היהודי הנתונים בצרה".

כמו כן, הצעת החוק מבקשת לקבוע כי המדינה "תפעל לאפשר לכל תושב ישראל, ללא הבדל דת גזע או לאום, לפעול לשימור תרבותו, מורשתו, שפתו וזהותו". בהתייחסות למקומות הקדושים, קובע החוק כי אלו יהיו שמורים "מפני כל דבר העלול לפגוע בחופש הגישה של בני הדתות אל המקומות הקדושים להם או ברגשותיהם כלפי אותם מקומות".

באופוזיציה זועמים ותוקפים את החוק:

"ממשלה שמפחדת לקבוע גבולות למדינה לא רשאית לקבוע את אופייה של המדינה", הטיח חבר הכנסת אראל מרגלית (המחנה הציוני). "חוק הלאום הוא ניסיון להתנקש בדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, ומזכיר תקופות אפלות . אני מצפה מכחלון לעמוד לצד האינטרס הציבורי-ישראלי, ולא לצד האינטרס המשיחי של נתניהו".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה היום כי גם בגרסתו "המרוככת", החוק מבקש לבסס את הגדרתה של המדינה כמדינה יהודית, לא לצד היותה דמוקרטית, אלא על חשבונה ככזאת. "הכרזת מלחמה נגד אזרחי ישראל הערבים ונגד ישראל כחברה דמוקרטית ומתוקנת", הוסיפה.

"התוצאה של חוק 'מדינת הלאום של העם היהודי' ברורה. יהודים מקבלים עדיפות על שאר אזרחי ישראל, ובכך פוגעים באופן בוטה בזכויות אדם, בדמוקרטיה, ובזכויות המיעוט הערבי בישראל. שמים את המילה 'יהודית' בקדמת הבמה, על חשבון הדמוקרטית".

גלאון מוסיפה: "המהלך הזה, שיעגן בחקיקת יסוד פרקטיקות גזעניות המדירות 20% מהאוכלוסייה, הוא איום על התשתית הדמוקרטית של המשטר בישראל, המבוסס על הרעיון הציוני של הקמת חברה שוויונית ודמוקרטית לכל אזרחיה. החוק הוא הכרזת מלחמה נגד אזרחי ישראל הערבים ונגד ישראל כחברה דמוקרטית ומתוקנת".

ח"כ עיסאווי פריג', חבר מפלגתה תקף גם הוא את החוק. "אישור חוק חוק הלאום מוכיח שוב שעבור הממשלה הנוכחית, דמוקרטיה זאת קללה. זה חוק בסגנון לה פן, לאומנות פופוליסטית שאין מאחוריה דבר".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture