נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יגיע מחר (ב') לביקור קצר בישראל, ושוב עולה השאלה האם הרואה את האיש העומד בראשות המעצמה החזקה בעולם, צריך לברך עליו את הברכה שיש לברך בעת ראיית מלך מאומות העולם, "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹקינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁנָּתַן מִכְּבוֹדוֹ לְבָשָׂר וָדָם".
לפני כארבע שנים, הגיע נשיא ארה"ב דאז, ברק אובמה לביקור בישראל. מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל, פסק בזמנו כי כל מי שזוכה לראות את הנשיא עליו לברך "שנתן מכבודו לבשר ודם". מרן הסביר כי נשיא ארה"ב נחשב למלך, שכן "יש בידו להכריז מלחמה על מדינה אויבת וכמו כן נתונה בידיו רשות החנינה למי שנידון למוות".
במהלך שיעור שמסר, הבהיר הגר"ע כי את הברכה יש לברך רק כשרואים אותו במציאות, פנים מול פנים, או אפילו מרחוק, ולא דרך המסך. "יש מצוה להשתדל לראות מלך בזמן הזה, גם כשהוא מאומות העולם, מטעם שאם יזכה, יבחין לעתיד לבוא בין כבודם לכבודם של מלכי ישראל וכבודו של מלך המשיח".
מנגד, הסטייפלר, הגרי"י קנייבסקי זצוק"ל, פסק בזמנו כי אין לברך בראיית נשיא ארה"ב. כדי לברך צריך לראות מלך דווקא כשהוא בתוך הפמליא שלו, ואמנם הנשיא מופיע במהלך ביקורו בליווי של מאות שוטרים, אך הם לצורך הגנה שחשש משהו יקרה לו, ולא פמליא של כבוד. גם בנו, מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א, פסק כי אין לברך כי מלך היינו קביעות, ולא במי שהוא רק לזמן מוגבל.
גם מרן הגרי"ש אלישיב, כאשר הגיע לארץ ישראל נשיא ארה"ב, אמר שבגלל שאין לו סמכות להוציא להורג, אין לברך עליו. אמנם, הוא יכול להחיות על ידי חנינה, ועובדה זו עמדה בבסיס הוראת מרן הגר"ע יוסף להורות כי יש לברך, אך אין ביכולתו להוציא להורג, ולכן פסק הגרי"ש אלישיב כי אין לברך עליו.
בנוסף, יש המזכירים שצריך להיות דווקא מלך אבסולוטי, כל יכול, שכל הסמכויות בידו, ואילו נשיא ארה"ב אינו שליט עליון. עם כל חשיבותו, הוא כפוף לרצון הקונגרס. אחרים אומרים שבשעת ברכה מלך צריך ללבוש בגדי מלכות, ואילו נשיא ארה"ב לובש חליפה כמו כולם. שיטה שלישית, בה נקטו חלק מהפוסקים בני ימינו, היא שניתן לברך אך ללא הזכרת שם ומלכות.
וי"א ברוך משנה הבריות
אם כבר "שחלק" לא "שנתן"
כן! ברוך משנה הבריות…..
איפה אתה רואה אותו זה שאלה ראשונה .?
אכן הסיבה שלכך הוריתי לא לברך שחלק מכבודו, זהו בגלל שמלך פירושו מלך לכל החיים שעובר בירושה לבנו או שקיבלו בירושה, משא"כ בנידון שלנו למרות שיש צדדים לומר שיש ביכולתיו כמה סמכויות של מלך ממש, כגון להורות על מלחמה וכן לתת חנינה ולזכותם בחיים, עדיין אין זה בגדר מלך לכל החיים וזמנו קצוב ל4 שנים בלבד, עוד יש לדון אם אדם שנבחר בבחירות דמוקרטיות אם בכלל נכנס לגדר של מלך אפי' במעוטי, דהרי כולם יודעים שמלך הוא מלך בכח הזרוע שיש בידיו ולא בגלל שכמה אנשים החליטו להצביע עבורו, ודו"ק. מצא חן בעיני התשובה של אחד המגיבים כאן שכתב בהדיא שיתכן שצריך לעשות ברוך משנה הבריות, נו נו לא הייתי מפליג עד כדי כך,
מה דעת הרשל"צ
מה דעת הרשל"צ הרב יצחק יוסף
אני חושב שלמראה התשובה המנומקת של מי שמציג עצמו כ-'ת"ח', צריך לברך 'שחלק מחכמתו לבשר ודם'.
יפה שבין תשובה לתשובה, הוא מקדיש זמן לרדת אל העם ולאלפו בינה, כאן באתר, בעמק הבכא.
לחיים
את מי זה באמת מעניין?
חוץ מנסיון פרסום
אולי אפשר לומר שחלק מכבודו אבל לא מחכמתו….
לכל מי שכתב 'שחלק' ובניקו בראשם ש'תיקן' את המערכת, נא לעיין שוב בסידור לפני שמדברים…