הרשות להגבלים: יש לחייב את הבנקים לעבוד עם יועצי המשכנתאות

ממצאי בדיקת הרשות להגבלים: יש לחייב את הבנקים לעבוד עם יועצי המשכנתאות לצורך קידום התחרות • בדיקת הרשות העלתה כי סיבה משמעותית לדחיקת יועצי המשכנתאות היתה הצלחת היועצים להוריד את מחיר המשכנתא עבור לקוחותיהם

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הממונה על הגבלים עסקים עו"ד מיכל הלפרין הציגה היום בוועדת הכספים את ממצאי בדיקת הרשות בתחום המשכנתאות. תחום המשכנתאות היה בין התחומים היחידים שבהם מתקיימת תחרות בענף הבנקאות הסובל כידוע מכשלי תחרות לא מעטים. עד לפני כשנה התקיימה בתחום המשכנתאות תחרות משמעותית בין הבנקים.

הלקוחות העיקריים של משכנתא הינם זוגות צעירים אשר בעצם לקיחת המשכנתא מקבלים על עצמם החלטה פיננסית משמעותית וארוכת טווח. זוגות אלו מגיעים לקבלת ההחלטה פעמים רבות ללא ידע בתחום וללא יכולת לקבל החלטה הפועלת לטובתם. מכאן חשיבותם של יועצי משכנתאות שיסייעו להם להשיג את המשכנתא הטובה והזולה ביותר עבורם.

העלאת מחירי המשכנתא עבור הזוגות הצעירים קשורה קשר הדוק עם ההוראות הרגולטוריות, של הפיקוח על הבנקים אשר הקשיחו את התנאים לקבלת משכנתא. ממצאי בדיקת הממונה גילו התנהגות פוגעת בתחרות של הבנקים מול יועצי המשכנתאות החיצוניים וניסיון לצמצם את פעילותם של יועצי המשכנתאות.

בדיקת הרשות העלתה כי סיבה משמעותית לדחיקת יועצי המשכנתאות היתה הצלחת היועצים להוריד את מחיר המשכנתא עבור לקוחותיהם ,ובכך להקטין את הרווח של הבנקים. יועצי המשכנתאות הם גורם משמעותי בתחום אשר מצליחים לתחר בין הצעות שונות מהבנקים השונים עבור הזוגות המעונינים לרכוש דירה. המסמכים שהתקבלו מהבנקים מצביעים על כך שפעילות יועצי המשכנתאות משמעותה תחרות גדולה יותר וריבית נמוכה יותר.

החל מאמצע 2016 החלו כל הבנקים לצמצם את פעילותם של יועצי המשכנתאות תוך שהם יודעים שגם בנקים אחרים נוהגים באותו אופן. הבנקים יצרו לעצמם מאגרי מידע שלפיהם קבעו עם אילו יועצי משכנתאות כדאי להם לעבוד ועם אילו יועצים לא כדאי לעבוד. הבנקים יצרו רשימות שחורות של יועצי משכנתאות שאיתם הם מסרבים לעבוד. הבנקים דרשו מיועצי משכנתאות להגיע לראיונות. גם יועצי משכנתאות שהבנקים נאותו לעבוד איתם נתקלו בקשיים בעבודה מול הבנקים שסירבו לדבר איתם ללא נוכחות הלקוח, סירבו להעביר להם מסמכים וכיו"ב.

החשש המרכזי אותו הביע הפיקוח על הבנקים היה הונאות ופעילות לא מקצועית של גורמים המגדירים עצמם כיועצי משכנתאות. ממצאי רשות הגבלים עסקיים מלמדים כי שיקולי הונאות היו רק חלק מן השיקולים של הבנקים בצמצום פעילות יועצי המשכנתאות וכי בנוסף לשיקולי הונאות הבנקים שקלו את טובת עצמם במקום את טובת הלקוח.

הרשות סבורה כי יש להסדיר רוחבית את תחום יועצי המשכנתאות על מנת להגן על הלקוחות של הבנקים וגם על מנת למנוע כל אפשרות של הבנקים לדחוק את יועצי המשכנתאות מעבודתם. הסדרת התחום תאפשר לזוגות הצעירים המעוניינים לרכוש דירה לקבל משכנתא בתנאים טובים ובמחיר תחרותי. הבדיקה החלה בעקבות פנייתו של חה"כ רועי פולקמן. בפנייתו טען חה"כ פולקמן כי יש חשש לתיאום בין הבנקים בתחום המשכנתאות. בדיקת הרשות לא מצאה עדויות לתיאום בין הבנקים בתחום המשכנתאות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture