סערת 'יש עתיד' וניצולי השואה הגיעה לועדת הכנסת

ח"כ יואב בן צור: "מה שנעשה פה זה לקחת הטבה ששר האוצר עשה ולהשתמש בה. נקווה שמי שעשה זאת מתוך העמותה עשה זאת מתום לב, מתוך רצון שהאנשים ידעו שקיבלו הטבה מסוימת"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הוועדה משותפת לוועדת הכנסת וועדת המדע והטכנולוגיה בראשות ח"כ יואב קיש, התכנסה הבוקר לראשונה לדיון בהצעה לסדר היום בנושא "אבטחת מאגרי מידע ממשלתיים ואופן השימוש בהם. הרקע לכינוס הישיבה הוא קנס שהוטל לאחרונה על מפלגת 'יש עתיד', בגין שימוש במאגר מידע המכיל דרכי התקשרות ונתונים של ניצולי שואה.

עו"ד עלי קלדרון, הממונה על הפיקוח ברשות למשפט, טכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים, התייחס למקרה ואמר כי "לא מדובר על מאגר ממשלתי, אלא מאגר פרטי שהוחזק על ידי מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל, שסייע לארגונים שונים שמייצגים ניצולי שואה. החקירה בנושא נפתחה לאחר שקיבלנו תלונות מניצולי שואה ובני משפחותיהם, שהגיעו גם לתקשורת. הפנייה הראשונה הגיעה מבן של ניצול שנפטר וקיבל את הדיוור שנשלח לאביו.

עוד הוסיף עו"ד קלדרון כי "במקרה הזה הוחלט לפתוח בהליך מנהלי ולא פלילי. ההחלטה הזאת נמצאת בסמכות מחלקת האכיפה ברשות שקובעת בין היתר לפי תהליכים ושיקולים פנימיים, כמו משאבים וזמן טיפול. על המפלגה הושט קנס ע"ס 40,000 ₪ בגין פגיעה בפרטיותם של הרשומים וביצוע דיוור ישיר שלא כדין".

יו"ר הוועדה, ח"כ יואב קיש, אמר בתגובה לדברים "אני נדהם מכמה שהדבר הזה פרוץ ומרתיע, כמה שמי שלא שומר חוק, נהנה מההפקר. איך יכול להיות ששימוש במאגר מידע רגיש כל כך מוגדר כעבירה מנהלית והאנשים במאגר הפכו להיות קורבן פוליטי זול. אני חושב שיש להעלות את הקנסות או לקבל החלטה ללכת לכיוון פלילי, כי כרגע זה נראה מגוחך".

קנס כספי על יש עתיד על הפרת פרטיות ניצולי שואה

יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ח"כ אורי מקלב- "אין ספק שגורם ההרתעה כרגע לא קיים ומבחינתי מדובר כאן בסיפור מכונן. צריך להיות חסם גדול ודרקוני יותר שימנע הוצאת מידע רגיש שבמקרה הזה נמצא במאגר לצרכים טובים וחשובים, לסייע לניצולי השואה. היום הדברים האלה הם חלק מסדר היום. מי שכבר נכווה פעם אחת צריך להיזהר יותר אבל זה נושא שנוגע לכולנו".

ח"כ יואב בן צור- "מה שנעשה פה זה לקחת הטבה ששר האוצר עשה ולהשתמש בה. נקווה שמי שעשה זאת מתוך העמותה עשה זאת מתום לב, מתוך רצון שהאנשים ידעו שקיבלו הטבה מסוימת. אבל היום כל שר שעושה פעולה יוצא בקמפיין פרסומי על חשבון משלם המסים. מעולם לא הייתה מציאות כזאת. במקרה הנוכחי אני חושב שהקלות שתנועת 'יש עתיד' קיבלה בנושא הזה- זה יהיה כדאי לכל מפלגה לשלם קנס כזה ולקבל מאגרי מידע".

ח"כ יעל כהן פארן- "היום זה היום האחרון שאפשר להנפיק תעודת זהות לא חכמות במשרד הפנים ולכן הנושא מקבל משנה תוקף. במסגרת הדיונים הסוערים שהיו בכנסת על המאגר הביומטרי אחד החששות המרכזיים שהועלו הם החששות מדליפת מאגר, למי יש גישה ומי יעשה בו שימוש בצורה לא חוקית או לא אתית. הנושא היום מקביל וחופף לחשש הזה לפרטיות שהציבור זכאי לה. אם צריך לשנות חקיקה או להגביר אכיפה בנושא זו חובתנו".

יהונתן קלינגר, התנועה לזכויות דיגיטליות- "צריך להגביר את המודעות בקרב חברי הכנסת. רובם מחזיקים אקסל עם מספרי טלפון של חברי מפלגה וכלל לא יודעים שהם צריכים לאבטח את המאגר. כאשר מאגר מידע משמש לדיוור ישיר, אדם צריך לדעת מאיפה הגיע הדיוור ויש לאפשר לו להסיר את עצמו מאותו מאגר. עם הזמן אנחנו נראה יותר ויותר שימוש בפרופיילינג ודאטה, מפלגה יכולה לפלח את הקהל ולפרסם על פי רשימות בפייסבוק לדוגמא. לכן חשוב ללמד את חברי הכנסת על החובות שמוטלות עליהם בהחזקת מאגרים כאלה".
בתום הדיון הצביעה הוועדה על נוסח הצעה לסדר היום שיועבר למליאת הכנסת.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture