טראמפ חתם: שגרירות ארה"ב לא תעבור כעת לירושלים

בניגוד להבטחת הבחירות שלו, אך כפי שהיה צפוי, חתם הנשיא טראמפ על הצו המעכב בחצי שנה את העברת שגרירות ארה"ב לעיר הבירה ירושלים. מוקדם יותר דיבר ראש הממשלה עם שגריר ארה"ב בישראל, כדי ללחוץ על הנשיא האמריקאי לקיים הבטחתו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיא ארצות הברית דונלד חתם על כתב הוויתור הדוחה בחצי שנה את העברת השגרירות לירושלים. בכך הוא חזר בו מהבטחת בחירות מרכזית שלו, אך פעל בהתאם להערכות הרווחות בחודשים האחרונים שלפיהן הוא לא יבצע כעת את המהלך. לפי גורמים בממשל, טראמפ מעוניין לשמור על סיכוייו להתניע משא ומתן בין ישראל לפלסטינים, והעברת השגרירות הייתה מעוררת זעם בקרב הפלסטינים והעולם הערבי ומסכלת זאת.

אם טראמפ לא היה חותם על הדחייה עד המועד האחרון, הרי שהממשל היה מחויב לפתוח בהליכים לקראת העתקת מקום מושבה של השגרירות. בכך מצטרף טראמפ לשלושת הנשיאים שלפניו שדחו בחצי שנה את יישום החוק הקובע כי עליו להעביר את השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים.

על פי "חוק ירושלים", שאישר הקונגרס האמריקאי ב-1995, "ירושלים צריכה להישאר עיר בלתי מחולקת השומרת על זכויות כל הדתות וכל העדות; ירושלים צריכה להיות מוכרת כעיר הבירה של ישראל; ושגרירות ארה"ב צריכה להתמקם בירושלים לא יאוחר ממאי 1999".

החוק זכה לתמיכה כמעט מוחלטת בשעתו, גם בסנאט וגם בבית הנבחרים. אך שלושת הנשיאים שכיהנו מאז נחקק – ביל קלינטון, ג'ורג' ו. בוש וברק אובמה – ניצלו סעיף המאפשר להם לדחות את יישומו. כל השלושה חתמו מדי חצי שנה על "כתב ויתור" המונע את כניסת החוק לתוקף, מנימוקים של ביטחון לאומי, ועתה עשה זאת גם טראמפ.

ההחלטה של טראמפ תואמת דיווחים רבים שפורסמו בנוגע להחלטה שהוא יקבל. כפי שדווח לראשונה ב-360 ולאחר מכן באתר "בלומברג", אתמול דווח ב-CNN והלילה גם ב"רויטרס" כי טראמפ צפוי שלא להעביר לעת עתה את השגרירות לירושלים ולחתום על דחיית חידוש "חוק ירושלים", ובכך למעשה להשאיר את השגרירות בתל אביב.

מוקדם יותר דווח בג'רוזלם פוסט כי ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח ביום שני עם שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן, בניסיון אחרון ללחוץ על להעביר את שגרירות ארה"ב מתל אביב לירושלים. נתניהו אף העלה את הנושא במהלך הביקור של הנשיא האמריקאי בישראל בשבוע שעבר. לפי מקורות דיפלומטים, נתניהו, יחד עם שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר העלו את הסוגיה לרמות הגבוהות ביותר בוושינגטון מאז נבחר טראמפ לנשיאות בינואר. הגורמים אף הוסיפו כי נשלח מסר מוושינגטון, לפיו הנשיא מתכוון להעביר את השגרירות במהלך כהונתו.

גורם ממשל בכיר הסביר כי על אף שהנשיא עדיין תומך במהלך, הוא סבור שאין טעם להרגיז כעת את הפלסטינים כדי לא לסכל את האפשרות לקידום הסכם שלום עם ישראל. "אם הוא יחתום על צו עיכוב הביצוע השבוע, זה לא יעיד על כוונתו לשנות את דעתו, כי זו רק שאלה של תזמון", אמר הבכיר. "השאלה היא מתי, לא אם".

כזכור, במהלך קמפיין הבחירות הצהיר טראמפ שוב ושוב כי הוא מתכוון להורות על העברת השגרירות מתל אביב לירושלים מיד עם כניסתו לבית הלבן. ואולם, ההצהרות ההחלטיות התמתנו אחרי שהוא קיים שיחות טלפון ומפגשים עם מנהיגי מדינות ערב, ובראשם מלך ירדן עבדאללה ונשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי, שהפצירו בו להימנע מהצעד שעלול להגביר את העוינות כלפי ארה"ב. גם בכירים בממשל הזהירו כי העברת השגרירות עלולה לפגוע במאמצים לחדש את שיחות השלום ולסכל שיתוף פעולה אזורי מול איראן ודאע"ש.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אשר פיהם דיבר שוא וימינם ימין שקר! אל תבטחו בנדיבים בבן אדם שאין לו תשועה!

ב"ה שיש נשיא אם ראש על הכתפיים, ולא נכנע ללחצים, ויודע טוב מה באמת טוב ומה מסוכן, ויודע שהעברת השגריר מסוכן גם לאמריקאים, וגם ליהודים להבדיל.

חברה אל תעלימו עין , "הוא באמת לא רציני"
אומר הרבה ואפילו מעט לא עושה

מי היה משוגע לחשוב שיעבור לי"ם עתה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture