מאת חני אופנהיימר
שלום כיתה א'???
שושי שלי כל כך קטנה פיזית, אבל מבריקה ומוכשרת, ומצד שני לא מסוגלת לשבת לרגע…
דניאל דווקא ילד חסון ועצמתי בחברה, אך לא מספר הרבה בבית ממה שלמד, ובאופן כללי נראה שקוע במשחק ולא מתחיל להתאים ללימודים אינטנסיביים, שלא לדבר על כך שלא רכש מספיק את מיומנויות הקריאה, ומה שהכי גורם לי לספקות, זו העובדה כי הוא ממש גבולי והקטן מבין הילדים שבגן.
הורים מתלבטים הרבה פעמים בצומת הדרכים הזו, של 'לעלות לכיתה א', או להשאיר עוד שנה בגן' או 'האם הילד שלי בשל לכיתה א', או אולי לשלוח אותו לקורס מוכנות?'
אכן המעבר מגן לביה"ס הוא נחשב לאחד מתקופות המעבר הדרמטיות ביותר שכל ילד חווה. מעבר תובעני הדורש מן הילד להשקיע כוחות נפש רבים על מנת לעשות את השינוי הזה, ולצאת מחוזק ומחושל.
הילד עובר ממצב של משחק חופשי יצירה ודמיון, למצב של למידה מודרכת וגבולות נוקשים יותר. ממצב של התמקדות בחוויה ובתהליכים, למצב שדורשים ממנו שיעמוד במשימות ויגיש תוצר. גם מבחינה חברתית יש שינוי, המורה פחות מעורבת בתהליכי יצירת הקשרים הבין אישיים, הילד מנהל את עצמו בהפסקה באופן עצמאי, עליו להסתדר… שלא לדבר על התביעה של המערכת ליכולת של קשב וריכוז לאורך זמן, לשבת רגוע במשך 45 דקות רצופות, ואף יותר… בגן לא בקשו מהילד כל כך הרבה…
ילד בשל הוא ילד שקל לו לקבל מרות, להתאים עצמו למסגרת של גבולות ומשמעת. ליצור אינטראקציה בין אישית עם חברים וצוות חינוכי, להיות מסוגל לדחות סיפוקים, להפסיד בכבוד ולגלות סבלנות. ילד בשל הוא ילד שהתעוררה אצלו סקרנות ללמידה, רצון לדעת, חשק ומוטיבציה לגלות את עולמם של המבוגרים.
יש ילדים שיש להם את זה, והם כבר משתוקקים להגיע אל הרגע המיוחל הזה, הם מתרגשים וזה מרומם אותם הם מרגישים גדולים וגבם נזקף עוד קצת יותר מקודם.
אבל יש גם את אלה שלא. כמו שושי ודניאל, התמונה לא כל-כך ברורה, ויש ספקות, לא נראה שכל הנתונים הנדרשים קיימים, ואת כמו הרבה אימהות נוספות מתלבטת. זו תופעה כל-כך שכיחה, שאת בחברה טובה, תרגישי בנוח, ותנסי לבדוק את הנתונים לאור המציאות, באופן מושכל, בלי לחץ ובלי מתח, כך שתשדרי לילד את הביטחון כי כל מה שיוחלט יהיה הכי טוב בעבורו.