הדרישה: ועדה ממלכתית להסדרת הבעיות באתרא קדישא מירון

הקריסה בהילולת הרשב"י במירון: במהלך דיון מיוחד בוועדת הכספים טען גפני כי הממשלה זורקת כמה שקלים למקום כדי להשתיק את חברי הכנסת החרדיים. מוזס אמר כי הרחבת הכבישים בשילוב עם רכבת זמינה יתנו את המענה הנדרש

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

"חייבים להפסיק את הסאגה הזאת שחוזרת על עצמה מדי שנה, כשמאות אלפי מבקרים המבקשים לפקוד את קבר רשב"י במירון בל"ג בעומר, נאלצים להתמודד עם קשיי הגעה וחוויית ביקור לא נעימה. מדובר באתר תיירותי מספר 2 אחרי הכותל המערבי, מבחינת היקף המבקרים בו בכל שנה". כך אמרו היום, חברי ועדת הכספים, בדיון מיוחד שעסק בצורך לשנות את הגישה של המדינה אל אתריה הקדושים, במיוחד קבר רשב"י, אותו פוקדים המוני מבקרים לאורך כל השנה ובמיוחד בל"ג בעומר.

את הדיון בנושא יזם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני לאחר שהוא נדון שוב ושוב בוועדות הכנסת השונות, אך טרם זכה למענה מערכתי מקיף, כזה שעשוי לפתור את הכשלים והבעיות הרבות סביב האתר. גפני: "השאלה היא האם נכון שבמדינת ישראל הנחשבת מדינה מתקדמת, הטיפול באתר התיירותי מספר שתיים שלה, ייעשה באופן ספוראדי, כך שמדי שנה, מספר שרים מעבירים כמה מיליוני שקלים בודדים על-מנת לרצות ולהשתיק חברי כנסת, אך הבעיה נותרת בעינה והציבור נפגע מכך??! ההתנהלות הזו משמעותה אחת – בזבוז כספי ציבור לריק, ללא כל התקדמות ממשית לקראת פתרון. את הסאגה הזאת חייבים להפסיק אחת ולתמיד".

גפני הוסיף: "בכל שנה מגיעים כ- 1.2 מיליון מבקרים לקבר רשב"י, ובכל שנה לקראת ההילולא במירון, יש כמה שרים שכל אחד מהם מעביר איזה 4 מיליון ₪, 1.5 מיליון ₪ וכיוצ"ב, סכומים קטנים שאין בהם כדי לפתור את הבעיות באתר ובסביבתו, וכל זאת על-מנת לרצות ולהשתיק את חברי הכנסת החרדים ואז אולי יש איזו כתבה מחמיאה כזו או אחרת, אך פתרון אין. ואם כך הדבר ואין כוונה לשנות את המציאות הזו, אזי שתבוא הממשלה ותגיד שאין לה כוונה לפתור את הבעיה ורק זורקת כל פעם כמה מיליוני שקלים בודדים על-מנת שחברי הכנסת יתקוטטו ביניהם על הקרדיט. אבל בפועל דבר לא ישתנה".

ח"כ מנחם אליעזר מוזס טען כי למשרדי הממשלה יש תכניות מוכנות וכל שנותר לעשות הוא לאשר ולצאת לדרך. עוד טען ח"כ מוזס כי כל עוד כל משרד פועל באופן עצמאי וללא סנכרון עם משרדי הממשלה האחרים הנוגעים לדבר, הרי שנגרמת בוקה ומבולקה. "קחו לדוגמא את מה שקרה לנו השנה עם חופשת ל"ג בעומר וההשפעה על היקף התחבורה הציבורית. שר החינוך קיבל החלטה, שבוע לפני ל"ג בעומר, ללא סנכרון עם הגורמים האחרים, לבטל את חופשת ל"ג בעומר בבית הספר. התוצאה הייתה קשה מבחינת מערך התחבורה. הציבור קיבל החלטה על דעת עצמו והעדיף לעלות למירון במוצאי שבת ולא ביום ראשון בבוקר. הדבר ייצר עומס נוראי ופקקים ארוכים ובלתי נגמרים".

"תכנית ויז'ניצר שהוכנה לפני כמה שנים קבעה, כי יש להרחיב את הכביש מכפר שמאי לארבעה נתיבים ולהגיע לנחל מירון ולפנות דרך בורמה ב' ועד מעלה ההר. הדבר יחסוך טיפוס על ההר, ויימנע פקקים שקיימים כיום בשל הכבישים בעלי הנתיב היחיד. כל הדרכים הללו על פי התכנית אמורות להיות רחבות ונוחות. אבל מה לעשות הגיעו גורמים שונים והתנגדו!". מוזס סיפר כי נפגש לפני שבוע עם שר התחבורה בעניין "ישבתי עם שר התחבורה והוא בישר לי שעתה מתכנן להשקיע 300 מיליון מכרמיאל לצומת חנניה. זהו כביש דו נתיבי והוא יהפוך לאוטוסטרדה.

"שאלתי את שר התחבורה: ומה יהיה עם ההמשך מכפר שמאי? וענה לי השר שיש תכניות לכך, אך ועדה ממשלתית שהוקמה לצורך בדיקת כל התשתיות ודרכי הגישה למירון אמורה לשבת ולהגיש מסקנותיה". ח"כ מוזס המשיך "יש לוועדה תקציבים, יש כבר תכניות. למה מחכים? ובנוסף, כפתרון משלים יש את פתרון הרכבת. אך הרכבת ללא הרחבת הכביש מכפר שמאי והלאה לא תפתור את הבעיה. כי מכפר שמאי והלאה יש להסיע את האנשים באוטובוסים והכבישים צרים וצפופים".

ח"כ ישראל אייכלר אמר כי "נגענו בעניין בוועדות רבות בכנסת וטוב שזה הגיע לוועדת הכספים, כי הגיע הזמן לפתח את כל הגליל ושגם כל הקיבוצים והמושבים ייהנו מכך. נדרשים כבישים של 4 נתיבים באזור הקבר ובדרך אליו. חייבים להפקיע עשרות דונמים לטובת התחבורה הציבורית והחניונים באזור. חייבים לאפשר הגעה גם בתחבורה ציבורית, באוטובוסים וגם ברכבים פרטיים".

ח"כ אורי מקלב אמר כי "צריך להתנתק מיישוב מירון, משקעים מיליונים על פתרונות לא אפקטיביים". מקלב אמר עוד: מדינה צריכה לכבד את המקומות הקדושים שלה ולפתח תשתיות הגעה ושהיה ראויים, מעבר לכך מירון זה מקום תפילה ומרכז רוחני, שעשרות אלפים מגעים מחול ומהארץ במשך כל השנה וחלקם אף שוהים ימים מספר בסביבה ובכך מחזקים את הכלכלה, התיירות, המלונאות ואת יישובי הסביבה והאזור סביב כל השנה.

"מספר המבקרים והשוהים גודל משנה לשנה צריך וכדאי להיערך בהקדם ולא להשקיע כספים לא אפקטיביים שנותנים מענה זמני ולא ארוך טווח, אם תהיה הערכות ותשתית נכונות גם כל השקעות הזמניות יבטלו, התמודדות כעת היא התנתקות מוחלות מהיישוב ואישורי היישוב. צריך לעשות פריצת דרכי הגעה חדשות עם חניונים ונגישות בתהליכי תכנון וביצוע. גם השקעה של מאות מיליונים כדאית לטווח ארוך, ההשקעה הזו נצרכת מבחינה ערכית וכדאית מבחינה כלכלית".

מנהל המרכז הארצי למקומות הקדושים, יוסף שווינגר: "צריך לחלק את האתר וסביבתו והדרכים המובילות אליו. זה שמנסים כל שנה להשיג עוד מיליון פחות מיליון לא זה מה שיעזור. נדרשים הרבה דברים פיתוח הדרכים והרחבת האתר. ברגע שהתפיסה היא להעביר כל שנה את ההילולא בהצלחה, קשה לרדת לעומקם של דברים וצריך תכנית מערכתית של כל משרדי הממשלה . כרגע במצב הקיים מנסים להעביר הילולא בשלום. באתר עצמו נעשים דברים, כגון: הרחבת אתרי הדלקה ונתיבי צדיקים שמממן משרד נגב גליל לעוד נתיבים". אם נקבל עוד 50 או 100 מיליון ₪ הכל ייפתר".

בסיכום אמר גפני: "הדבר הפך לסאגה בלתי נתפסת. כולם מודים שאם היו משנים תשתיות לא היה צורך בדיונים. אני הרבה שנים בכנסת ובוועדת הכספים ואנחנו מאשרים כספים רבים להמון מקומות פחות מתויירים, אך משום מה נעלם ממפת האוצר המקום הזה – מירון. יש לי חשד שיש שרים שרוצים שיישאר ככה על-מנת שיוכלו לקנות חברי כנסת באמצעות כמה מיליונים בודדים פה ושם. זה חייב להשתנות. בהחלט חייבים להוציא את זה גם מאחריות ועדה היישוב מירון שעושה אפליות כל הזמן לפי הנוחיות של האנשים שם. דיברתי עם ראש הממשלה ועם שר האוצר וביקשתי שתוקם ועדה בין-משרדית שתתוקצב כדי לפתור באמת את הבעיות. בראש הוועדה יעמוד שר האוצר ויהיו חברים בה מנכ"לי המשרדים: ראש הממשלה, אוצר, ביטחון פנים, המשרד לשירותי דת ועוד ארבעה נציגי ציבור. היא תהיה בבחינת מטה מבצע לשינוי מסלולי התחבורה, הרחבת כבישים, חניונים וכד'. זו תכנית שתעלה כסף, אך אישרנו הרבה כסף לדברים הרבה פחות חשובים".

על-מנת לתת לדרישת הוועדה תוקף של ממש, העלה גפני את הנושא להצבעה כהחלטת הוועדה והיא אושרה פה-אחד ע"י חברי הוועדה מכל הסיעות.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הדבר היחיד שממשלה יודעת לעשות, כשהיא מושיטה ידים היא למעשה שמה רגל… אין פתרון למירון, כי לא יתכן פתרון! תמיד הנסיעה לקברי צדיקים היתה כרוכה במאמץ בטרחה ובהון רב. מי שחולם שיוכל להגיע למירון על מגש של כסף, יתבדה. ועדיף שירד מהחלום לפני שישקיע מאות מליונים.

לדעתי לא צריך לא עשרה מיליונים ולא אפי' מיליון אחד, לא סילול כבישים ולא כלום, ברור מאד שניתן עם קצת שכל בראש ואינטרס אמיתי לסדר את התחבורה באופ מצויין, אך הבעיה מאין יקחו המסדרים הממשלתיים האינטרסים לכך, וזוהי הבעיה !!!

לפייבל מצפת; אני איתך והנך צודק במאת אחוזים, כי כבר היו אירועים גדולים יותר מזה במדינה ועם טיפת שכל בראש ואינטרס מובהק הכל עבר מסודר להפליא והבעיה כאן היא כשמדובר מ"חרדים" זה מה שדווקא לא מעניין להם הרבה.
לדעתי היו צריכים לממן אנשים מציבור החרדי ולאמן אותם, ואז תראו פתאום שהכל עובר בשלום ובשלוה
אך מה יעשו רוכבי הסוסים האחשתרנים האם לא מגיע גם להם ??? איזה חגיגות בל"ג בעומר (מה שברור לכולם שהם מיותרים לגמרי !!!)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture