קטאר, איראן ומצוקה כלכלית: חמאס יפתח בעימות נוסף מול ישראל?

מדינות ערב דורשות מקטאר להפסיק לממן את ארגון הטרור העזתי שבינתיים עושה הכל על מנת לחדש את היחסים עם איראן. על רקע מצוקת המים והחשמל ברצועה, מעודד החמאס בשבועיים האחרונים הפגנות, חלקן אלימות, של תושבים ליד הגבול

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

חוקרים אמריקנים מאמינים כי האקרים רוסים השתילו נאום מזויף של אמיר קטאר א-ת'אני באתר סוכנות הידיעות הקטארית וגרמו בכך למשבר עם מדינות המפרץ – כך דווח ברשת CNN. על פי הנאום, שיוחס לו לפני כשבועיים, האמיר אמר במהלך טקס סיום טירונות של חיילים כי "יחסי הנסיכות עם ישראל טובים וחמאס הוא הנציג הלגיטימי של הפלסטינים".

את הנאום הוא אומנם לא נשא וספק אם זה מה שגרם לניתוק היחסים עם סעודיה, בחריין, מצרים, ירדן, תימן ועוד. אבל דבר אחר ברור: המשבר פרץ בין היתר בגלל ארגון הטרור העזתי וכתנאי לחידוש היחסים ביניהם, על קטאר להפסיק לממן את חמאס, כמו גם את האבא של חמאס – תנועת האחים המוסלמים.

בשנים האחרונות שימשה קטאר אחת המשענות האחרונות של משטר חמאס ברצועה. היחסים בין חמאס למצרים השתבשו אחרי המהפכה הצבאית בקיץ 2013 שהחזירה לשלטון בקהיר את הגנרלים, איראן צמצמה את התמיכה הכספית בחמאס (שאמנם התחדשה חלקית באחרונה) עקב המחלוקת הסונית־שיעית סביב מלחמת האזרחים בסוריה, ואילו העניין הטורקי בעזה פחת לאחר הסכם הפיוס עם ישראל ולנוכח הצרות האחרות שבהן שקוע הנשיא ארדואן, מבית ומחוץ.

הפרשן עמוס הראל כותב כי הנסיכות הקטנה והעשירה מהמפרץ המשיכה לסייע כלכלית לחמאס והתגייסה לא פעם כדי לפתור מחסור זמני של הארגון במשאבים. אפשר להעריך כי שליח קטארי, שלכאורה מייצג את ענייניה של ארצו בשטחים, שימש גם כמתווך לא רשמי בין חמאס לישראל ולרשות בשלל עניינים, מהסדרים עקיפים לשיקום הרצועה אחרי מבצע "צוק איתן" ועד גישושים על עסקאות שבויים ונעדרים. בד בבד, אירחה קטאר לא רק את חאלד משעל, ראש הלשכה המדינית היוצא של חמאס, אלא גם את בכירי הזרוע הצבאית של הארגון בראשותו של סלאח ערורי.

ערורי, שישראל גירשה מהגדה המערבית לפני כשבע שנים, הגיע רק באחרונה לקטאר מטורקיה, משם סולק בלחץ אמריקאי. בטורקיה, וגם בקטאר, המשיך ערורי בהכוונת פעילותו של מרחב הגדה, מנגנון חמאס בחו"ל שהעביר לגדה כספים והנחיות לפיגועים נגד ישראל ולמאמצי חתרנות נגד הרשות הפלסטינית. תחת לחץ אמריקאי וסעודי, הודיעה קטאר בתחילת השבוע לערורי וחבורת הפעילים שאיתו כי עליהם לעזוב את המדינה במהירות. המהלך רחוק מלספק את הסעודים, שמאז עברו לחרם גורף על הנסיכות, שאליו גררו גם את מצרים, סודאן וחלק ממדינות המפרץ.

מבחינת מצרים וסעודיה, האחים המוסלמים הם מוקד של סכנה אמיתית. העוינות שבה מתייחסת קהיר לחמאס נובעת גם מהיותה תנועת בת של האחים המצרים. אחת ההתבטאויות המודלפות שעוררה את הזעם במצרים, בסעודיה וגם ברשות הפלסטינית על הקטארים, נגעה לטענה שיוחסה לאמיר שלפיה האחים המוסלמים (כלומר, חמאס) הם הנציגים הלגיטימיים של העם הפלסטיני.

אבי יששכרוף כותב כי מי שמוצאים עצמם בעין הסערה מבלי שהתכוונו לכך, הם בכירי חמאס כאשר הסעודים דורשים רשמית מקטאר לנתק כל קשר לארגון העזתי. וקטאר, כפי שהיא הספונסר של קבוצת הכדורגל של ברצלונה מצד אחד, מתפקדת כמעין ספונסר גם בעבור חמאס, במשחק הכפול שהיא מנהלת. ביום שבת יצאו מהרצועה לפגישות במצרים בכירי הארגון יחיא סינואר, רווחי מושתהא, תאופיק אבו נעים ומרוואן עיסא, ומשם הם היו אמורים להמשיך לקטאר וללבנון.

ניתן לשער שעל בכירי חמאס עוברים ימים לא פשוטים, כשהם מבינים שהתומכת המשמעותית ביותר של הארגון עלולה להפסיק את הסיוע בשל לחץ סעודי-מצרי. המצב הזה הופך את חמאס לתנועה חלשה יותר, ואפילו לחיצה. אם הצמרת המצרית תבחר להעמיד דרישות בפני חמאס לפתיחת מעבר רפיח, או להקלות אחרות, קהיר עשויה למצוא אוזן קשבת יותר מתמיד בחמאס.

חמאס חוזרת לזרועות איראן:

עוד לפני פרוץ המשבר הקטארי, סלל איסמעיל הנייה, מחליפו של משעל בתפקיד ראש הלשכה המדינית, את דרכה של חמאס חזרה לזרועותיה של איראן. על פי דיווח בעיתון הלונדוני "אל-שרק אל-אווסט", בשבוע שעבר התקיימה בביירות פגישה בין נציגי חמאס לאנשי משמרות המהפכה בנוכחות נציגים של חיזבאללה. בפגישת הפיוס סוכם על חידוש הסיוע הכספי של טהרן לחמאס. בחודש ספטמבר 2016 דיווח העיתון מפי מקורות מהימנים, כי איראן פועלת במרץ לבחירתו של הנייה לתפקיד ראש הלשכה המדינית במקומו של משעל. הנייה נבחר, והנה איראן שוב חוזרת לשחק תפקיד בזירה הפלסטינית, לשמחתם של ראשי הזרוע הצבאית.

מאז ניתוק הקשרים, בכירי עז א-דין אל-קסאם האיצו בדרג הפוליטי למצוא דרך להתפייס עם איראן ולו רק כדי שההתעצמות הצבאית תימשך. אבל כל כל עוד משעל היה בתפקיד, מאמציהם עלו בתוהו. הם מעולם לא סלחו לו על "בגידתו." לכן, ספק רב אם פגישת הפיוס בביירות בשבוע שעבר התקיימה על רקע המתחים בין קטאר לעולם הערבי. הפגישה לא נקבעה כנראה רק בגלל שבחמאס הבינו לאן נושבת הרוח הקטארית ורצו משום כך להשיב את העטרה האיראנית ליושנה, אלא מסיבות עמוקות יותר. בין אם מדובר בעיתוי מקרי או במהלך מתוכנן, עובדה היא כי חמאס חוזרת להיות בת חסות של איראן.

אבל התקרבות חמאס לטהרן עלולה ליצור משבר עם מצרים. בתחילת השבוע נקרא מנהיג התנועה בעזה, יחיא סינוואר, להגיע לקהיר לסבב שיחות עם ראשי המודיעין המצרי. חמאס מוצאת את עצמה שוב בפרשת דרכים, אך הפעם המצב מורכב ומסובך מבעבר. אם חמאס תעניק לאיראן דריסת רגל בעזה, כפי שדורשים אנשי הזרוע הצבאית, כל מאמצי התנועה להתקרב למצרים ולזכות באמונו של הנשיא עבד אל פתאח א-סיסי, יירדו לטמיון. אם תיכנע ללחץ המצרי ותפנה עורף לאיראן, תאבד חמאס את האפוטרופוס היחיד המוכן כעת לממן את פעילותה.

שלומי אלדר טוען באל מוניטור כי בתוך תנועת חמאס התקיים עד לאחרונה ויכוח עז בין הפלגים השונים על ברירת המחדל. מה עדיף – קטאר או טהרן? הכסף הקטארי שמיועד בעיקר לתשתיות אזרחיות ברצועת עזה, או הכסף האיראני שנועד לבסס את כוחה ועוצמתה של הזרוע הצבאית? לאור ההתפתחויות האחרונות, הברירה כבר לא קיימת יותר. נדמה כי קטאר לא תוכל להמשיך להחזיק את חמאס, ואיראן היא על כן האופציה היחידה.

על פי דיווח ברשת הלבנונית אל-מיאדין (שדיווחה לראשונה על "הלחצים החיצוניים" המופעלים על קטאר לסלק משטחה את מנהיגי חמאס), רשימת מגורשי חמאס מדוחא מעידה כי ידה של ישראל הייתה במעשה, וכי כל השמות מקורם בחקירתם של אסירי חמאס בבתי הכלא הישראלים. כלומר ישראל, באופן ישיר או עקיף דרך מצרים או סעודיה, לחצה, וקטאר בלית ברירה נכנעה.

אין זה אומר שישראל במעשיה דחפה את חמאס לחיקה של איראן, כי מאמצי ההתקרבות נעשו הרבה לפני כן. אולם דבר אחד ברור: שובה של איראן לעזה, כפי שהיה בימי האינתיפאדה השנייה אז הזרוע הצבאית של חמאס הייתה זרוע מבצעת של טהרן, מדליקה נורות אזהרה בישראל. הנחת העבודה של מערכת הביטחון הישראלית עד כה, אשר הדרג המדיני פעל לפיה, הייתה שבמצב הנוכחי חמאס מאוים, שהוא שרוי במצוקה כלכלית וצבאית ושאין לו שום עניין או יכולת לשנות את "כללי המשחק" שהתקבעו אחרי "צוק איתן".

עכשיו עושה רושם שישראל תאלץ לשנות משמעותית את מדיניותה כלפי רצועת עזה בכלל וכלפי חמאס בפרט. כל דריסת רגל איראנית תחשב לאיום ביטחוני על ישראל. ערב מבצע "צוק איתן" טבע ראש הממשלה בנימין נתניהו את האמירה "חמאס אחראי וחמאס ישלם". האמירה הזאת היא בעלת תוקף גם היום. אם חמאס בעידן של הנייה וסינוואר תפתח את שערי עזה להשפעה איראנית צבאית, חמאס ישלם על כך.

החרפה במצב הכלכלי בעזה:

בינתיים, מהדק אבו מאזן את המצור הכלכלי על הרצועה, בהחלטותיו על צמצום התמיכה הכלכלית לעובדי הרשות בעזה, לאסירים המשוחררים ולמגורשי עסקת שליט, לצד הפחתת התשלומים מהרשות לישראל עבור הכנסת דלק לתחנת הכוח ועבור הקו המספק חשמל לרצועה. לממשלת נתניהו יש קושי גדול להסכים לממן את התשלומים עבור החשמל במקום הרשות, משום שהדבר ייתפס כוויתור לחמאס.

בעיצומו של הצום בחודש הרמדאן, ירדה אספקת החשמל בעזה לארבע שעות ביממה, במקרה הטוב, כשחלק גדול ממוסדות הציבור ובתי האזרחים מסתמך באופן חלקי על גנרטורים. הפסקות החשמל מחמירות את מצוקת מי השתייה ומקשות על טיהור מי השפכים באופן שמחמיר את הזיהום לחוף הים התיכון, ועלולות להיות לו השלכות גם על מצב החופים בדרום הארץ.

עמוס הראל כותב כי לכאורה, לנוכח הצרות שבהן הוא נתון, ההחלטה לחתור להסלמה צבאית מול ישראל תהיה שטות גמורה מבחינתו של חמאס. השאלה אם סנוואר, האיש החזק ברצועה כיום, ושותפו מהזרוע הצבאית, מוחמד דף, חושבים בהכרח במושגים דומים לאלו של הצד הישראלי. השקפת העולם של סנוואר עוצבה במשך יותר מעשרים שנות המאסר שבילה בכלא הישראלי, עד לשחרורו בעסקת שליט. הידע שלו על החברה הישראלית רחב ועמוק, אבל יחד עמו באה גם איבה אידיאולוגית עמוקה ואמונה בכוחה של דרך המאבק הצבאי.

החרפת המצוקה בעזה מדאיגה את הצמרת הביטחונית הישראלית ומביאה בשבועות האחרונים לעיסוק נרחב באפשרות שיפרוץ סבב לחימה נוסף בקיץ הקרוב, שלוש שנים אחרי "צוק איתן" ובנסיבות דומות למדי. עדיין אפשר למנוע את העימות, אבל חמאס כבר התחיל לשחק באש: בשבועיים האחרונים הארגון מעודד הפגנות, חלקן אלימות, של תושבים ליד גדר המערכת בגבול עם ישראל, אחרי שבמשך חודשים רבים מנע בתקיפות כל פעילות כזו. רק אתמול נהרג צעיר פלסטיני מירי צה"ל בדרום רצועת עזה, לאחר שעשרות פלסטינים הבעירו צמיגים סמוך לגדר.

אבי יששכרוף כותב לסיום: כי אם חמאס ירגיש שהוא ניצב עם הגב לקיר, והוא עומד בפני אובדן השלטון ברצועת עזה – בין אם בגלל המשבר הקטארי-סעודי, ובין אם בשל הגזרות מרמאללה – הוא עלול להתפתות לעשות את מה שהוא יודע הכי טוב – לירות לעבר ישראל.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture