די לביקורת: ברדיטשוב זה כאן / שמחה פשיטיק

במקום לקטר ולקנטר על מה שאין ואין ואין אצלנו, הגיע הזמן להגיד את ההיפך, את מה שיש ויש ויש, ובעצם: את האמת / הסופר שמחה פשיטיק עושה את זה במקומכם בטור נרגש ומרגש

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

די, נמאס!

אי אפשר ככה יותר. כולם מסביב דוקרים אותנו במדקרות חרב בצורת אותיות ומילים, סורקים את בשרנו במסרקות של פלסטיק-מקלדת מלובן, ויוצקים על ראשנו דיו רותח…

כל מי שלמד פעם מאיזה צד אוחזים עט או עיפרון, ולחילופין: היאך מקישים על מקלדת חורקת ומתקתקת בעצבנות – נוקט אומנות זו של כתיבה ויצירת פסקאות ותמלילים לרוב ולרבבות. פתאום כל דרדק הופך להיות 'מבקר המדינה' לשעה קלה: כאן צריך לשפר כך וכך, זה וזה לא טוב בכלל, הכי ראוי לעשות את זאת וזאת. הלו! למה ללכלך על ישראל קדושים?! תן כבוד לקבוצה הנבחרת, החברה מספר 1 במדינה היהודית הפצפונת שהוקמה כאן בחטף, החבורה הקדושה ששמה 'הציבור החרדי'.

ובכן, כתשובת המשקל לכל מה שנאמר ונכתב מעולם ועד עתה, הריני בא בשורות האלו לבאר ולתאר גודל מעלת אלו האנשים, אשר כל מגמתם ומאוויי נפשם לתקן המידות, עשות חסד וצדקה, וכמובן: לימוד תורה בקדושה ובטהרה. שלושת עמודי העולם נשענים עליהם, והם-הם יוצקי יסודותיהם ותומכי קיומם.

נפתח בתורה.

בראשית הדברים ארצה להזכיר את עלוני השבת הפזורים להם לרבבותיהם בכל בית כנסת מצוי, וגם כזה שאינו מצוי. "באר הפרשה" של רבי מיילך, "מטעמים" המאוירים בידי יוני, "עלים לתרופה" של בעלזא ו"הידברות" מנגד – אלו רק מעט מזעיר מן הים הגדול של דברי התורה שמציף אותנו מדי שבת בשבתו, פרומיל מכל מאות ואולי אלפי העלונים המבקשים להיתחב לכיסינו בשעת חיפזון. דומה כי אילו נבקש לקבץ את כל אותם דפים וחוברות למקום אחד, נזדקק להכריז על הקמת "שכונת העלונים" ועוד תהיה שם מצוקת דיור… וכל יהודי ויהודייה, בטווח הגילאים 1-120, ירפרף וידפדף באלו העלונים וימצא מזור לנפשו ההומיה ומבקשת מקור מים חיים.

בכל אתר ואתר – כפשוטו – תוכלו למצוא דרשות חיזוק ושיחות מוסר, הכנה לחג ההוא וההוא וגם פרפראות לפרשת השבוע. יהודי עמל עוסקים בתורה בכל עת פנויה, מחיים עצמם בשיעור דף היומי ובדברי תורה לרוב, ויושב מרומים שש ושמח בבוא אליו אותן תיבות קדושות ואותיות פורחות באוויר.

ובל נשכח את העיקר: לומדי התורה יומם וליל. ריבואות-ריבואות של פיות ממללים סביב לשעון את מילות הגמרא והמפרשים, גומעים את שורות הראשונים והאחרונים, ומחדדים עצמם לאסוקי שמעתתא אליבא דפוסקים ומורי ההוראה. תינוקות של בית רבן עם קשישים יושבי כולל בעלי-בתים, נערים בישיבות סביב העולם עם אברכי כוללים הומי אדם – כולם עוסקים בתורה ועושים נחת רוח לקונם.

נעבור לתפילה.

כמדומני שהמלאכים הממונים על הבאת התפילות לפני כיסא הכבוד אינם שובתים לרגע ממלאכתם, משום שבכל רגע נתון מתקיימת תפילה איפשהו בגלובוס. קחו למשל את בית הכנסת איצקוביץ'. המקנטרים ידקדקו ויחקרו את מידת כוונתם של המתפללים ואת אורך תפילתם. אבל למה לא לחשוב חיובי? שבע-עשרה-אלף-איש(!) השופכים צקון לחשם דבר יום ביומו הנם דבר של מה בכך? כן, קראתם נכון: 17,000 איש מדי יום! כמו מאה חסידויות בינוניות גם יחד (לא ספרתי, אבל מסתמא יש מאה כאלו). אפשר למצוא שם מנייני תפילה מהנץ החמה ועד לעמוד השחר של היום שאחרי. מי כעמך ישראל!

כל סגנון שתבחרו; כל נוסח שתבקשו; כל כמות מתפללים שתרצו – הכל יש לכם בכל עיר חרדית ממוצעת. ואלו דברים שלא היו פעם בשטעטל שבפולניה או בסמטאות מרוקו של ימים עברו. וכולם מקבלים עליהם עול מלכות שמים, ומפארים ליוצרם ומשבחים לקונם. היש לכם קידוש ה' יותר מזה?

ונסיים בחסד.

"יהודים הם בני מלכים", אומר הזמר הקדמון, אולם בימינו הם הפכו למלכים ממש. כל יהודי שני הוא בעל אימפריית חסד שלא הייתה מביישת מלך סיני קדום. בכל תחום ובכל נישה תמצאו מספר לא מבוטל של בעלי חסד, שמטפלים ועוזרים ומסייעים ותומכים ותורמים ומתנדבים ומחלקים ומסדרים ודואגים ומתמסרים ו- – – הרשימה עוד ארוכה.

אם אתם רוצים להקריא לילדיכם ספר מוסר לפני השינה – טלו לידיכם ספר טלפונים. מה?! כן, לא טעיתי: קחו ספר טלפונים. דפדפו לעמודי הגמ"חים והתחילו בקריאה. אצלי, בספר הטלפונים הבני ברקי, מצאתי 70 עמודים של גמ"חים! 70 עמודים שבכל אחד מהם 40 שורות! ואתם יודעים מה? פתחתי הרגע גמ"ח לפתרון תרגילים חינם – המכפלה דלעיל היא: 2,800. החל בגמ"ח אבדות קלאסי, לתפילין, לילדים ולסתם חפצים נשכחים, וכלה בתרנגול כפרות לחנוכת הבית (יש דבר כזה, ומקורו ב"חיים ביד" לרבי חיים פלאג'י).

לא צריך להרחיק נדוד עד ר' אלימלך פירר בשביל לקבל דוגמא למידת החסד שהתגברה בדורנו. סיפר לי קרוב משפחה, שלפני תקופה ערך קניותיו באחד המרכולים, ולאחר שסיים להעביר מוצריו אצל הקופאי וניגש לשלם, בדק ומצא כי אין עליו כסף כלל… לא מזומן, לא כרטיס אשראי ולא שיקים. היה זה סוף יום והקופאי ביקש לסגור את החנות, למורת רוחם של שני הצדדים. וכסף מנלן? עודו עומד נבוך, והנה מושיט לו הלקוח שמאחוריו – חרדי, אלא מה? – את כרטיס האשראי שלו. "קח ושלם", הורה לו. "תוכל להעביר לי את הסכום לחשבוני", הוסיף ושרבט על פיסת נייר את פרטי חשבונו. וליהודי הייתה אורה…

נו, אמרו אתם: האם יש עוד חברה משובחת כזאת?

נ.ב. אתם מוזמנים להוסיף דוגמאותיכם על כל הטוב הקיים בציבורנו, להגדיל תורה ולהאדירה, ולהרבות זכויות לישראל כרבי לוי יצחק מברדיטשוב זי"ע בשעתו (ואל דאגה, עוד אמשיך לכתוב על מה שיש לשפר אצלנו, אך לא מתוך ביקורת כי אם מתוך אהבה רבה).

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

משתבח מכתבה לכתבה!

היטבת לבטא.
יש לציין גם את ארגוני ההצלה, זק"א וידידים וכו'

רבינו אומר אומר שמי שמלמד חובה עי"ז מתמעטים מזונותיו. אז חוסו על כספכם ותתחילו לעשות אזמרה

מי זה רבינו?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture