פגישות עם גרינבלט והדלפות על הצטרפות לקואליציה: לבני לאן?

בחודש האחרון יש הטוענים כי לבני מייעצת לשליח האמריקני למזרח התיכון וכי היא אף עשויה להצטרף לממשלת נתניהו יחד עם חברי סיעת התנועה. בכיר בממשל האמריקאי מכחיש: "יש כאלו שמנסים לפגוע באפשרות לשלום ולגרום להסטת המאמצים ממסלולם"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

האם ח"כ ציפי לבני, שכבר כיהנה בעבר כשרה בממשלות נתניהו, תשוב לקואליציה בראשותו על מנת לאפשר קידום תהליך מדיני? יש הסבורים כי התשובה חיובית ואף משוכנעים כי היא מייעצת לשליח האמריקאי למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, וזאת בשל העובדה כי היא נפגשה עימו פעמיים בתקופה האחרונה. תיאוריה זו פורסמה הן על ידי עיתונאים משמאל והן על ידי עמיתיהם מימין.

כך, לדוגמה, כתב בן כספית השבוע בעיתון מעריב: "בין מקורבי נתניהו יש כמה שהחלו ללחשש בשבוע האחרון על אפשרות למפץ פוליטי. כן, לדבריהם ראש הממשלה בוחן את כל האופציות ודי נמאס לו מהקיצונים. הוא מבין שטראמפ רציני בעניין המו"מ. הוא שוקל לעשות מעשה התואם את הכרזתו במהלך ביקור הנשיא כי "לראשונה בחיי אני רואה הזדמנות אמיתית לשלום". למעשה כזה הוא צריך שותפים שאינם יריב לוין וזאב אלקין. לבני, למשל. בשבועות האחרונים ירד מאוד הטון שבו משתמשת לבני כשהיא מדברת על נתניהו. לא שקורה שם משהו ממשי, אבל הפוטנציאל קיים. אישית, לא הייתי מהמר שזה יקרה".

באל מוניטור נטען לאחרונה כי בימין הישראלי מדברים על "דיל תפור" בין בנימין נתניהו לדונלד טראמפ. הכל, לדברי גורמים בכירים בבית היהודי, כבר סגור ביניהם. נתניהו הבין שאין לו ברירה והוא חייב ללכת עם הנשיא לניסיון הגדול להשיג שלום, או לפחות לשחק את המשחק ולקוות שהפלסטינים יכשילו את המאמץ. לצורך הזה, יצטרך ראש הממשלה לשנות בקרוב את הרכב הקואליציה. הממשלה הנוכחית, הימנית ביותר בתולדות ישראל, לא תוכל להתקיים תחת תהליך מדיני משמעותי שיכלול גם ויתורים לא קלים מבחינת ישראל. בימים האחרונים החלו נפתלי בנט ואיילת שקד, ראשי הבית היהודי, בהכנות לקראת הרגע בו יאלצו לפרוש מהקואליציה, להיפרד מתיקי החינוך והמשפטים, ולהפוך לאופוזיציה.

נטען שם כי אופציה נוספת עליה דנים כעת היא הצטרפות של הפלג של ציפי לבני לממשלת נתניהו, אולי אפילו בעתיד הקרוב, לפני מפלגת העבודה. מספיק להקשיב לרטוריקה של לבני בשבועות האחרונים, כדי להבין שמשהו מתרחש בינה לבין נתניהו. הזעם, הביקורת הקטלנית ומילות הגנאי נעלמו כמעט לגמרי מהלכסיקון של לבני. היא מדברת על נתניהו בכבוד יחסי ומתמקדת באג'נדה שלה: התהליך המדיני. לבני אמרה בתגובה כי כרגע אין כלום בתחום המדיני. אם יהיה משהו בעתיד, היא תגיב.

ניצן קידר כתב בעיתון בשבע של הימין הדתי כי "יותר ויותר סימנים מדאיגים מצביעים על כך ששינויים בממשלת ישראל קרובים. הלחץ מצד אנשיו של השליח המיוחד ג'ייסון גרינבלט, שעליו דיווחנו כאן בשבוע שעבר, לצרף את ציפי לבני לממשלה, הולך וגובר. ראוי לציין ששני הצדדים, מקורביהם של לבני ונתניהו, מכחישים או לא מתייחסים לסוגיה, אבל סביבתו של גרינבלט בטוחה שהמאמץ יישא פרי. אם לשים לב לרטוריקה של לבני בעת האחרונה, היא אינה תוקפת את נתניהו כלל, כפי שנהגה בעבר. השיחות איתה נסובות סביב הזדמנויות גדולות למהלכים אזוריים. היא נזהרת מאוד בכבודו של ראש הממשלה, אותו תקפה בכל רגע נתון לפני ביקורו של הנשיא טראמפ. העובדה שלבני היא אחד הגורמים הכי משפיעים על גרינבלט, השליח למזרח התיכון, לא רק שלא נעלמת מאנשיו של נתניהו, אלא שהם מקבלים דרישות שלום תכופות בדבר הצורך לשלב אותה בקואליציה – אם רוצים לחתור לשלום.

"נכון לעכשיו נתניהו מיישר קו עם האמריקנים באופן ברור. השאלה היא איך יתקבל בקואליציה מהלך כניסתה של לבני, מן הסתם עם עוד שניים-שלושה חברי כנסת המזוהים עמה, ולא כולל כמובן עמיר פרץ שיישאר בעבודה. זה אמנם מצב דמיוני כעת, אבל כפי שזה נראה בבית היהודי לא יעלו על בריקדות. לבני יכולה להשתחל בקלות לתפקיד שרת החוץ והאחראית על המשא ומתן. התפקיד פנוי והוא לא יצריך שום ויתור של אף מפלגה. נתניהו יכול לתת עוד איזה תיק אחד ולהביא לשקט תעשייתי. לשם בדיוק מנסים הגרינבלטים לדחוף את ראש הממשלה. עם לבני בתפקיד האחראית על המשא ומתן יהיה להם הרבה יותר קל, מכיוון שהיא בעצם הגורם המייעץ המרכזי לשליח המיוחד. נתניהו לא שש אלי לבני. הוא שבע מלחמות איתה, וגם יודע שנאמנות פוליטית היא לא הצד החזק שלה.

"אז מדוע בעצם לא לבטל ולדחות את הרעיון על הסף? נתניהו הוא אמן התרגילים הפוליטיים. הוא מחפש כאן את ההזדמנות לרווח פוליטי או מדיני, ואין הכוונה לשתיים-שלוש אצבעות בכנסת. האמריקנים לוחצים, אבל ברגע שיציעו את הסוכריות הנכונות שיקלו על נתניהו להעביר את צירוף לבני בגרונו, סביר להניח שזה יקרה. מבחינתו של גרינבלט זו תהיה רק יריית הפתיחה. השלב הבא כנראה יהיה סט מחוות כלכליות נוספות לפלשתינים כדי למשוך אותם לשולחן המשא ומתן. השליח עצמו לא מתראיין, אבל בסביבתו הקרובה נשאלו בימים האחרונים שאלה אחת פשוטה שעליה הם לא הצליחו לענות: האם בעוד יש לחץ על ישראל לפשרות, הפלשתינים גם כן מוכנים לכאלה?

בממשל האמריקאי מכחישים: לבני אינה מייעצת לגרינבלט

האם תאוריה זו נכונה? בועז ביסמוט, עורך העיתון ישראל היום והעיתונאי הישראלי היחיד שראיין את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מדווח היום כי גורם בכיר בממשל האמריקני מסר ל"ישראל היום" כי אין כל אמת בדיווחים שלפיהם ח"כ ציפי לבני מייעצת לשליח המיוחד ג'ייסון גרינבלט, או ממלאת תפקיד חשוב בניסיונות הממשל לקדם תהליך מדיני בין ישראל לפלשתינים. הגורם הפנה אצבע מאשימה לאותם גורמים בישראל וברשות הפלשתינית שמפיצים דיווחים כוזבים מסוג זה, ואמר כי דיווחים אלו רק משרתים את אלו שרוצים לחבל בניסיונות האמריקניים לקדם תהליך מדיני.

לדברי אותו בכיר, הדיווחים בישראל מחודש מאי האחרון, שמהם עלה לכאורה שלבני וגרינבלט דנים תכופות על הדרכים לקדם את תהליך השלום, מטעים ומשוללים כל בסיס. הבכיר הקפיד שלא לתקוף את לבני, ואמר כי גרינבלט מעריך אותה אישית, אך הוסיף כי שתי הפגישות שגרינבלט ערך עם לבני היו חלק ממכלול פגישות שערך בשבועות הראשונים בתפקיד, בתקופה שעדיין לא היה שגריר אמריקני בישראל. כמו כן, הגורם הבכיר הדגיש כי לבני, כמו גורמים ישראליים אחרים, היא זו שביקשה להיפגש עם גרינבלט. "שתי הפגישות עם ציפי לבני היו במסגרת מספר רב ביותר של פגישות שעורך גרינבלט מאז מינויו עם גורמים שונים משני צדי המתרס הפוליטי בישראל, לבקשתם", הבהיר הגורם הבכיר, "הוא לא נפגש איתה מאז הפגישה השנייה ולא מתייעץ עימה בשום צורה שהיא".

הגורם הבכיר תקף ואמר כי יש להבין כי דיווחים כמו זה על לבני וקשריה לכאורה עם גרינבלט מגמתיים. לדבריו, "הן בצד הישראלי והן בצד הפלשתיני יש כאלו שמנסים לפגוע באפשרות שיהיה שלום ולגרום להסטת המאמצים ממסלולם". הוא ציין כי דיווחים מגמתיים מסוג זה "יוצרים נרטיבים שקריים בתקשורת וברשתות החברתיות, כדי להציג מצג שווא על אודות מאמצי הממשל. כשקוראים דיווחים הקשורים לתהליך השלום, חשוב גם לזכור את הניסיונות ליצור נרטיבים כאלו". לדברי הגורם הבכיר, הפגישה הראשונה בין לבני לגרינבלט היתה ב־24 במארס בוושינגטון, בעקבות פנייה שהגיעה ממנה.

הבכיר הוסיף כי בתום אותה פגישה, שהתקיימה ביום שישי בנוכחות שגריר ישראל רון דרמר, הזמין גרינבלט את לבני באופן ספונטני להצטרף למשפחתו לארוחת שבת. הבכיר הדגיש כי גם בעניין זה הדיווחים בישראל חוטאים לעיקר, ואין כל משמעות מיוחדת לכך שלבני סעדה עם משפחתו, שכן היו במקום כ־15 עד 20 מוזמנים. הבכיר הזכיר כי יומיים לאחר הפגישה עם לבני, נפגש גרינבלט עם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט. אגב, גרינבלט צייץ בטוויטר על אודות הפגישות עם שניהם. הפגישה השנייה בין לבני לגרינבלט היתה ב־9 במאי, יחד עם השגריר האמריקני בישראל דיוויד פרידמן, ימים ספורים לפני שנכנס לתפקיד, ועם דרמר.

לדברי ביסמוט, פגישות בין יועץ בבית הלבן לחברי כנסת אינם עניין חריג, בייחוד בעת כניסת ממשל חדש. גרינבלט, שמוגדר כשליח המיוחד לענייני משא ומתן בינלאומי, היה אחד משני היועצים של טראמפ לענייני ישראל במהלך קמפיין הבחירות, יחד עם השגריר דיוויד פרידמן. הוא הקפיד לאורך הדרך, יחד עם פרידמן, לפרסם את קווי המדיניות שיאמץ טראמפ אם ייבחר. מסמך שחיברו השניים זמן קצר לפני הבחירות הבהיר כי טראמפ יהיה פרו־ישראלי, יצדד בהעברת השגרירות לירושלים ומבין כי אין היתכנות לשלום ללא הכרה בישראל כמדינה יהודית והתנערות פלשתינית מלאה מהטרור. במקביל, הבהירו השניים כי ממשל טראמפ ינסה להתניע שיחות ישירות בין הישראלים לבין הפלשתינים ללא תנאים מוקדמים.

יצוין כי לפני עצמה, בראיון לחדשות 10 לקראת ביקור טראמפ בישראל, הבהירה כי אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יעשה מהלך לקראת הסדר שלם, יזכה לגיבויה של האופוזיציה. "נתניהו יכול לשרוד פוליטית בעשותו מהלך גדול לקראת שלום כי אנחנו נהיה שם ולא ניתן לו ליפול אם יעשה את הדבר הזה. אם ראש הממשלה יחליט להתקדם, אז הוא גם יוכל לשרוד כראש ממשלה וגם להיות מנהיג".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture