דיווח: זה המידע המודיעיני הסודי שטראמפ הדליף לרוסים

חודש לאחר פרשת הדלפת המידע שהסעירה את המודיעין הישראלי, מדווח העיתון 'ניו יורק טיימס' כי המידע שהעביר נשיא ארה"ב לשר החוץ הרוסי כלל פרטים על חדירה ישראלית למחשבים בכמוסים ביותר של ארגון המדינה האיסלמית

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כמעט חודש חלף מאז שהתפוצצה פרשת הדלפת המידע המודיעיני הסודי ע"י טראמפ לרוסים וכעת חושף ה'ניו יורק טיימס' פרטים על החומר שהודלף.

ע"פ הדיווח בעיתון, טראמפ גילה לשר החוץ הרוסי כי ישראל הצליחה לחדור למחשבים של יחידה לייצור פצצות של שאע"ש וכך לגלות את התכנית להפיל מטוסים באמצעות פצצות המוטמנות במחשבים ניידים.

כזכור, בעקבות הפרסומים בנושא, גורם בכיר באחת ממדינות האיחוד האירופי אמר לסוכנות הידיעות AP כי ארצו תשקול לחדול את שיתוף הפעולה המודיעיני עם האמריקנים אם יתברר שהמידע המסווג אכן הודלף.

"הדלפות מסוג זה עלולות להוות סיכון לארצי", הסביר הגורם, שביקש להשאיר את זהותו חסויה ולא לנקוב בשם מדינתו, זאת משום שלדבריו לא קיבל אישור מהממונים עליו לעסוק בנושאים מהסוג הזה בפומבי. "המשך שיתוף פעולה מודיעיני עם וושינגטון עלול להוות סיכון למקורות שלנו".

מוקדם יותר טראמפ הגיב לראשונה להאשמות לפיהן חשף את המידע הסודי בפגישתו עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. בסדרת ציוצים שפרסם היום בחשבון הטוויטר שלו טען הנשיא האמריקני כי הוא רצה לחלוק את המידע עם רוסיה והוסיף: "זו זכותי המלאה כנשיא". למרות שלא הכחיש ששיתף מידע עם רוסיה, הנשיא הסביר כי המידע שמסר קשור ב"בפעילות טרור ולביטחון בטיסות ממניעים הומניטאריים". לדבריו, הוא עשה זאת משום שהוא רוצה ש"רוסיה תגביר את פעילותה במאבק מול דאע"ש והטרור".

טראמפ מגיב על ההדלפה לרוסיה: כנשיא, מותר לי

כנשיא ארה"ב רשאי טראמפ להסיר סיווג ביטחוני כמעט מכל מידע, אך חשיפת המידע לבכירים הרוסים מבלי ליידע את בעלת הברית נחשבת להפרה אתית חמורה. גורמי מודיעין בארה"ב מחו על ההחלטה של טראמפ לחלוק עם רוסיה מידע מסווג שנוגע למלחמה בדאעש, מידע שלפי "ניו יורק טיימס" הגיעה מבעלת ברית במזרח התיכון – שהבהירה שאם המידע ידלוף היא תפסיק לחלוק מידע רגיש עם ארה"ב.

בזמן שטראמפ מסביר מדוע החליט לשתף את רוסיה במידע המודיעני, בקרמלין דוחים את הדיווח שהבכירים הרוסים נחשפו למידע מסווג ביותר. "זו שטות מוחלטת", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב. דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זחרובה, הייתה בוטה יותר והמליצה להתעלם מהדיווחים בארה"ב. "חברים, שוב אתם קוראים עיתונים אמריקנים? אל תעשו את זה. אתם יכולים לעשות בהם כל מיני שימושים – אבל לא לקרוא אותם. לאחרונה הם לא רק פוגעניים – אלא גם מזיקים".

לפי הדיווחים, שפורסמו לראשונה ב"וושינגטון פוסט", המידע שהעביר טראמפ במהלך הפגישה עם המשלחת הרוסית הוא כה רגיש עד כדי כך שהפצתו מוגבלת גם בקרב גורמים בממשל עצמו. לפי ניו יורק טיימס, אותה מדינה הזהירה כי אם המידע ישותף בצורה נרחבת מדי, היא תחדל מלשתף את ארצות הברית בנושא.

לפי ההשערות, אותה בעלת ברית עשויה להיות ירדן או ישראל. העובדה שבהמשך היום ישוחח טראמפ עם עבדאללה מלך ירדן חיזקה את הסברה שהמידע הרגיש הקשור למעגלים הפנימיים של דאעש הגיע מעמאן, אולם בממלכה טוענים כי השיחה נקבעה עוד בשבוע שעבר. דבר השיחה התגלה רק במהלך הלילה, עם פרסום לוח הזמנים של טראמפ ליממה הקרובה.

בוושינגטון פוסט דווח כי כי בתום הפגישה, בכירי הבית הלבן פעלו יחד עם גורמים בסוכנות הביון המרכזית CIA ובסוכנות לביטחון לאומי NSA כדי "למזער את הנזק" שנגרם. לטענת אחד הגורמים, הנשיא טראמפ "חשף יותר מידע לשגריר הרוסי מאשר מה ששיתפנו עם בעלות בריתנו". גורם נוסף אמר כי "אנחנו די בהלם. נראה שטראמפ פועל בפזיזות, ולא מבין את חומרת הדברים שהוא מתעסק עמם, במיוחד בכל הנוגע למודיעין ולביטחון לאומי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture