הבנייה לערבים: נתניהו שכח, ליברמן הוליך שולל

ההתנגדות בימין לתכנית הבנייה לערבים בלבד: ראש הממשלה אמר היום לשרים, "גם אני לא זוכר את ההחלטה שהתקבלה בקבינט". שרים בכירים מאשימים את שר הביטחון ליברמן: הוא הוליך אותנו שולל בתכנית להרחבת קלקיליה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שרים בכירים בימין מתחו היום (ראשון) ביקורת חריפה על שר הביטחון אביגדור ליברמן, שלטענתם אישר במחטף את התכנית להרחבת קלקיליה, שנמצאת בעיצומה של הסערה הפוליטית האחרונה בקואליציה. התכנית, שכוללת הוספה של 14 אלף יחידות דיור לעיר הפלסטינית, אושרה בקבינט המדיני-ביטחוני בספטמבר אשתקד, כחלק מתכנית נרחבת למתן הקלות אזרחיות לפלסטינים, המכונה "המקל והגזר".

ואולם, שרים בקבינט אמרו לוואלה! NEWS כי תכנית קלקיליה מעולם לא הוצגה בפניהם בפירוט. הם מאשימים את ליברמן בכך ש"תחמן" אותם והוליך אותם שולל. "תכנית כזו מעולם לא הוצגה בפנינו", אמר אחד השרים, "ההתנהלות של ליברמן היא שערורייה". לדבריו, בישיבת הקבינט שבה אושרה תכנית "המקל והגזר" הביעו השרים פליאה על כך שכחלק מהתכנית הוחלט להלבין בנייה פלסטינית באזור C בגדה המערבית, הנתון בשליטה ביטחונית ואזרחית של ישראל.

"נתניהו אמר לנו אז ששר הביטחון לא היה מודע להתנגדות הקבינט – וכבר אישר את זה", הוסיף. "אם זו התכנית, אז שר הביטחון צפצף והתעלם מהחוק והנוהל והוליך שולל את הקבינט – ואני לא שולל שגם את ראש הממשלה". שר נוסף הוסיף כי "לא הציגו לנו 14 אלף יחידות דיור. יש פה תחמון חמור. נדרוש לרדת לסופו של עניין זה".

התכנית להרחבת קלקיליה נמצאת בשלבי תכנון אחרונים ונותרו עוד כמה ימים להגשת התנגדויות בטרם תעלה לאישור סופי במועצת התכנון העליונה במנהל האזרחי. ואולם, על רקע מורת הרוח בקרב המתנחלים והימין על הבנייה המצומצמת שאושרה בהתנחלויות באחרונה, היא מעוררת זעם מחודש בימים האחרונים.

נתניהו שכח?

במקביל, היום, בישיבת ראשי סיעות הקואליציה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו "גם אני לא זוכר את ההחלטה שהתקבלה בקבינט על הרחבת קלקיליה". הדברים תמוהים לאור הפרסום מוקדם יותר כי בשיחות סגורות אומר נתניהו כי הנתונים שפורסמו אינם מדויקים. "תמוה ששרי קבינט שהיו שותפים להחלטות מתכחשים להם בסימנים ראשונים של ביקורת ולחץ", אמר רה"מ. "אין ולא תהיה ממשלה שדואגת יותר להתיישבות מהממשלה הזאת. ציבור המחנה הלאומי לא יסלח למי שיחזור על הטעות של ערעור ממשלת ימין מתוך הימין".

יו"ר הבית היהודי שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד דרשו להקפיא את התוכנית עד לדיון מחודש בקבינט או עד שישווקו יחידות דיור באותו היקף ליהודים בשטחי C. השר זאב אלקין הצטרף גם הוא לדרישה ושיגר מכתב מיוחד בנושא בשבוע שעבר לנתניהו ולליברמן. היום בישיבת שרי הליכוד נשאל נתניהו על הנושא והוא אמר כי הוא מתכוון לדון בו בקבינט.

בימין בירכו על הודעת נתניהו על דיון מחודש. סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי אמרה כי "בעת הזאת, בנייה בשטח זה עלולה לסכן את ביטחון היישובים בסביבה ובהחלט נכון לקיים דיון נוסף ומעמיק בסוגיה זו. חשוב להיות קשובים למחאת התושבים מהיישובים הסמוכים מצופים ועד כוכב יאיר". יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, שהוביל את המחאה, אמר היום כי זו "החלטה תמוהה שעלולה הייתה להביא לפגיעה הן בתושבי השומרון והן בתושבי השרון".

מלשכת שר הביטחון לא נמסרה תגובה, אך בשבוע שעבר תקף ליברמן בחריפות את שרי הבית היהודי על הביקורת שהועלתה לגבי תכנית קלקיליה. "הודעת שרי הבית היהודי תמוהה ביותר, מאחר שהתכנית המכונה 'מקלות וגזרים', הוצגה לפני כחצי שנה לכל שרי הקבינט, בהם שרי הבית היהודי. העלאת הנושא דווקא היום, כולל ההצהרות והדרישות, מזכירות יותר מדי את התנהלות תנועת התחייה בשנת 1992, כאשר הפילה את ממשלת הימין בראשות יצחק שמיר ובכך הביאה עלינו את הסכמי אוסלו".

ליברמן הוסיף כי "הממשלה הנוכחית היא הטובה ביותר למפעל התיישבות ביהודה ושומרון, כשרק במחצית הראשונה של 2017 אושרו אלפי יחידות דיור. אנו מנהלים מדיניות שקולה, מתוך התחייבות לקידומה ופיתוחה של ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון מצד אחד, ובאחריות לשמירת האינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל בזירה הבינלאומית מצד שני".

על פי התכנית המדוברת, העיר תורחב בהיקף שטח של כ-2,500 דונם ותכלול עד 14 אלף דירות חדשות – שישמשו מספר פוטנציאלי של 60 אלף תושבים בעיר שיש בה כ-50 אלף כיום. בפועל, ההערכה שרק חצי מהתכנון ימומש. בתכנית יש הקלה משמעותית שמאפשרת בניה קרובה יותר לגדר ההפרדה – 50 מטרים לעומת הכלל הנהוג של 200 מטר. גורמי ביטחון טוענים שהעניין נבחן ואושר ביטחונית על ידי פיקוד מרכז, אבל מדובר צה"ל סרבו להתייחס לטענה בנימוק שמדובר בעניין מדיני.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture