משרדי ממשלה מסייעים להפעלת תחבורה ציבורית בשבת?

תחקיר של עיתון יתד נאמן חושף מעורבות לכאורה של נציגי ממשלה המסייעים בהפעלת תחבורה ציבורית על ידי חברות פרטיות תוך חילול שבת • כאשר גורמים חרדיים הפעילו קווי תחבורה במתכונת זו, הם חויבו בקנסות כספיים כבדים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

תמונה עגומה עולה מתחקיר המתפרסם בעיתון יתד נאמן, החושף כי לכאורה, משרדי הממשלה או מי מהפקידים בה, מבקשים לקבוע דה-פקטו עובדות בשטח ולתת למציאות כפי שהיא להשתרש: תחבורה ציבורית בשבת בישראל. ידם של התנועות החילוניות המבקשות לשנות את צביונו של יום שבת קודש בפרהסיה הציבורית, אינה עוצרת בשכנוע בוחרים בדרך לקלפי לבחור בכאלו שייעשו זאת, אלא ממשיכה גם בימים בהם אמורה מדינת ישראל לשמור על הסטטוס קוו של השבתת התחבורה הציבורית בישראל ביום שב"ק.

ביוזמות המתוקצבות וממומנות ע"י תורמים שונים הקוראים "לשחרר את השבת" כדי שיהפוך ליום חולין רגיל, החלו לפעול נסיעות בקווי תחבורה ציבורית ביום שבת. לדברי המארגנים, בשיחה עם "יתד נאמן" נאמר כי גם אם כרגע אין דרישה מהציבור לכך, הדבר נעשה לפעמים אף בנסיעות ריקות, בכדי להטמיע תחבורה ציבורית בשבת, ולצורך כך בדיוק גם מגויס הכסף דרך פרויקטים שונים.

עוד טרם ניגש לאופן בו הם פועלים ביום השבת – דבר המצריך אישור מיוחד ממשרד העבודה – הפעלת קווי שירות ציבוריים ללא כל רישיון כדין, אסורה על פי פקודת התעבורה. עפ"י ההוראות, "קו שירות מוגדר כמסלול ההסעה של אוטובוס ציבורי או מונית, אשר קבועות בו תחנות להעלאת נוסעים ולהורדתם, כפי שנקבע ברישיון קו השירות. רכב ציבורי הוגדר רכב המשמש, או המיועד לשמש להסעת נוסעים בשכר".

בעבר בעקבות בעיות תחבורה בריכוזים חרדיים וכדרך מלחמה באגד, הפעילו ארגונים נסיעות בקו מגביל ונקנסו ע"כ בסכומי עתק ע"י משרד התחבורה. כאן אנו מדברים על הפעלת קווים מירושלים, ראש העין, באר שבע, מעלה אדומים ועוד אל תל אביב הנעשים במסלול קבוע ובתחנות קבועות, וברוב הפעמים גם שם הקו הינו זהה לקו מדויק הפעיל בימי החול.

אז כיצד זה קורה? היזמים של קווי השבת בחרו לקום כאגודות שיתופיות כאשר את התשלום עבור הנסיעה הן גובות לטענתן באופן עקיף בו התשלום אינו ניתן לנהג בנסיעה. בכך הם טוענים כי אין בכלל תשלום עבור הנסיעה הזאת. שיטת ההערמה הזאת לא הייתה קבילה בעבר בתלונות שהגישו למשרד התחבורה וכפי שקרה כאמור בקווים בריכוזים החרדיים. איך ייתכן ששנתיים דבר כזה קורה, תלונות מוגשות למשרד התחבורה וכלום לא נעשה כנגד מפרי החוק. ב"כ "התנועה למדיניות יהודית" שהגישה בעניין תלונה מפורטת כנגד עבירה על החוק למשרד התחבורה, מספר ל"יתד נאמן" כי מדובר בקווים בעלי אופי ציבורי לכל דבר ומשרד התחבורה חייב לעצור את זה.

"אחד המאפיינים של קו שירות הוא האלמנטים הקבועים. גם כאן זהו מסלול קבוע עם תחנות עצירה קבועות, ימי פעילות קבועים ותשלום קבוע עבור כל נסיעה בנפרד. התשלום אולי לא נמסר לידי הנהג אלא לידי מישהו אחר, אבל ברור לכל שיש קשר ישיר בין הנסיעה לתשלום ונוסע שלא תיקף את 'כרטיס' הנסיעה הסלולרי שלו באוטובוס, נדרש ע"י הנהג לרדת מן האוטובוס. אם קו כזה היה פועל בחול שלא ברישוי. היו עוצרים אותו מיד. מדוע כאן שזה הפרה כפולה גם בשבת, זה לא קורה?". יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, פנה בשבוע שעבר למנכ"ל משרד התחבורה, קרן טרנר, וביקש ממנה לבדוק ולוודא כי החקירה נגד האגודות השיתופיות "שבוס" ו"נוע תנוע" – היוזמות המרכזיות שמפעילות תחבורה ציבורית בשבת – תתבצע בצורה הטובה ביותר.

אם משרד התחבורה היה באמת רוצה לפעול כנגדם זה היה קורה מזמן. בכדי להוכיח כנגד התנועות הללו שמפעילות את הקווים ביום השבת, שהן פועלות כתחבורה בשבת לכל דבר ועניין, לא צריך להיות משפטן מלומד להציג כי אין זה אלא צחוק מהחוק וקיימת כאן פרשנות שאין לה אחיזה במציאות, פשוט יש לצאת ולראות בפרסומי התנועות הנ"ל, ואף לשמוע את כוונת המארגנים. אלא שהסיבה שכל זה לא קרה, מתבררת בפרסום ראשון: "יתד נאמן" יצר קשר באמתלות שונות עם יוזמי הקווים הללו, ונדהם לשמוע כי בכל השנתיים שחלפו מאז החלה הפיקציה הזאת של תחבורה ציבורית ה"מותרת" בשבת, נפגשו המפעילים בכמה פעמים עם נציגי משרד התחבורה בעניין, ואף נאמר להם באיזה אופן הפעלת הקווים תתאפשר בשבת. את הממצאים המדאיגים הללו שנציגי משרד התחבורה סייעו לאנשי האגודות השיתופיות בפתיחת הקו שנתפס כלא חוקי, ביקשנו לברר ולבדוק.

מנכ"ל "נוע תנוע", רועי שוורץ-תיכון, המפעיל נסיעות בשבת, הודה בשיחה עם "יתד נאמן", כי אכן פגישות שלהם עם נציגי משרד התחבורה התקיימו ועל השאלה האם נפגשו עם השר עצמו הוא סרב לאשר וגם סרב להכחיש. אך הנה זה פלא – במליאת הכנסת בשבוע שעבר, הגיש שאילתא ח"כ מיכאל מלכיאלי בעניין הקווים הללו הפועלים לכאורה באופן פיראטי לשר התחבורה ישראל כץ, וזאת הייתה תשובתו: "השאלה מדוע העיריות מפעילות קווים – הצעתי גם לפנות למשרד הפנים, שאחראי לעיריות, כדי שהוא עצמו יתעניין בסוגיה, שהיא לא כל כך בתחום טיפולי". עיריות? משרד הפנים? ממתי אחראית העירייה לאכוף חריגות והפרות חוק של התחבורה הציבורית? אולי השר כץ מיתמם בכוונה ועושה עצמו כאינו מבין בכלל מהם הקווים הללו, בזמן שנציגים ממשרדו נפגשו עם היוזמים כמה פעמים?

כדי לבדוק את הכל, פנה "יתד נאמן" בבקשה מפורטת וברורה לדוברות משרד התחבורה, וביקש ראשית כל לדעת האם אכן הם נפגשו עם מפעילי התח"צ בשבת? האם עמדת המשרד שזה אכן חוקי? האם הפגישות תואמו עם השר? בנוסף, ביקשנו לברר את דבריו של נציג משרד המשפטים, דרור וגשל, בדיון בכנסת בשבוע שעבר כי "השר כץ אמר לו בעניין הבג"ץ על היעדר התחבורה הציבורית בשבת, שבקרוב ייכנסו 3,500 מוניות למשק, וזה ייתן פתרון" – והאם זו אכן עמדת המשרד לקראת הבג"ץ המדובר? האם באמת יגדלו קווי מוניות השירות הפועלים בשבת?. יחד עם זאת ולאור היזמות החדשות שהחלו השבוע בגיוס כספים ציבורי להפעלת קווים נוספים מירושלים, ראש העין וחולון בשבת, ביקשנו לדעת מה קורה עם הבקשה לבדיקה של ח"כ גפני, ומדוע בינתיים אין הוראה של משרד התחבורה לעצור את כל היוזמות עד לבירור הדברים?

דוברות משרד התחבורה מסרה תחילה כי תגובות ברורות יתקבלו לכתבה, ואף הסכימה להכין את כל התשובות עד למועד פרסומה. אלא שברגע האחרון, הם בחרו להתחמק ולא להשיב כלום. כשאלו הן העובדות, ניתן לשער כי שתיקת משרד התחבורה בעניין, קשורה באופן ישיר להתפתחות וההתרחבות של מיזמים כואבים אלו של תחבורה ציבורית בשבת.

חוק שעות עבודה ומנוחה, אוסר העסקת עובד בשבת אלא אם כן ניתן לכך היתר על ידי הממונה על חוק שעות עבודה ומנוחה במשרד הכלכלה שמצא כי "יש הכרח לבצע בהם פעילות בזמן המנוחה השבועית מהטעמים של ביטחון הגוף או הרכוש, פגיעה גדולה בכלכלה, בתהליך העבודה או בסיפוק צרכים חיוניים לציבור". מלבד זה שהפעלת קווי הנסיעות בשבת, נעשית בהפרת חוק כשהם ללא אישור משרד התחבורה, הנסיעות הללו בשבת משרתות מקומות מסחריים הפתוחים בשבת ומעסיקים עובדים בניגוד לחוק שעות עבודה ומנוחה, שמשרד העבודה האמון על החוק ואכיפתו, היה אמור לפעול בנידון. אבל מעל הכל, כיצד בכלל האגודות השיתופיות הנ"ל המתכסות באצטלא חוקית, מסתדרות בעצמם עם החוק המדובר של עבודה בשבת? יזם ארגון "שבוס" המפעיל תח"צ בשבת מירושלים, מעלה אדומים, ראש העין ועוד, שעמו שוחח "יתד נאמן" תחת מקצוע בדוי, התרברב כי בנושא זה אין כל בעיה, וכי הם מאושרים ע"י משרד העבודה. ואכן נוכחנו לראות כי בידי "שבוס" המכנה את עצמה "האגודה השיתופית ירושלים" אישור ממשרד זה. אלא שבדיקה במאגר ההיתרים של המשרד לעבודה ביום השבת, מעלה כי באופן פומבי לא מופיע אישור שכזה לאגודה. האם ייתכן כי המשרד מאשר קיומה של אגודה הפעילה רק בשבת, אך אינו מאשר לה עבודה בשבת? איך יתכן לאשר פעילותה של אגודה הפעילה רק בשבת, כאשר פעילותה לא חוקית כי אין לה היתר לפעול בשבת?

היזם הזהה באזור המרכז, מנכ"ל "נוע תנוע", רועי שוורץ-תיכון אמר ל"יתד נאמן", כי מכיוון וכולם משלמים מראש קודם לנסיעה, אין להם בעיה עם אישור מיוחד שצריך לעבודה בשבת. "ומה עם הנהגים?" שאלנו, "הם כנראה מחברות של ערבים שיכולים לעבוד בשבת" הוא ענה. מבדיקה שהעבירה לידינו "התנועה למדינות יהודית" עולה כי הפעלת קווי השירות ע"י "נוע תנוע" מתבצעת על ידי כמה מסיעים, בהם "חן הגליל", "ג'אד טורס", "דברת רעננה" וחברת נסיעות מזרח ירושלמית – כולן אינן אגודות שיתופיות וברובן לא מועסקים דווקא נהגים שאינם יהודים.

גם בעניין זה, פנה "יתד נאמן" מבעוד מועד עם הנתונים והפרטים, הן אל השר חיים כץ האמון על הממונה להיתרי עבודה בשבת ואחראי על האכיפה כנגד מפרי החוק, והן אל הנהלת המשרד ויחידת הדוברות. יועצת התקשורת של השר כץ, ביקשה תחילה פרטים מדויקים על הנושא, אך כשאלו הועברו לידה, היא ביקשה בצורה שיטתית להתעלם ושלא לענות.

בפנייה אל יחידת הדוברות של משרד העבודה, ביקשנו לברר האם המשרד מעניק אישור לאגודות שיתופיות שכאלו לעבודה בשבת במקום בו אין פיקוח נפש והוראת חירום? אלו אגודות/עמותות/ארגונים וכדו' שעוסקות בהיסעים/תחבורה/שירות איסוף וכדו' קיבלו אישור לעבוד ביום השבת? למרות פניות חוזרות ונשנות בעניין, הובטח בכל פעם כי כל התשובות יועברו לידי "יתד נאמן", אך גם כאן בצורה שיטתית הנוגדת את מחויבות המשרד, כמה ימים אחרי הבקשה וכלום לא הועבר.

מנתונים שהועברו בעבר אל וועדה בכנסת ממשרד זה, עולה כי בתוך שנתיים נפתחו 1,049 תיקים בגין הפרת חוק שעות עבודה ומנוחה, אך מתוך מקרים אלו, ניתנו קנסות רק ב6% מהם. המטרה המוצהרת של מפעילי התחבורה הפיראטית בשבת, כפי שאומר ל"יתד נאמן", רועי שוורץ-תיכון היא "להביא לידי תחבורה ציבורית בשבת כוללת". האם משרד העבודה הפועל בנושא זה בצורה חובבנית, מעלים עין מהפרות רשמיות בחוק, ואולי אף מעניק להם אישור רשמי, גם חפץ באותה תוצאה? המסקנה העגומה היא כנראה שכן, ואלו הם הדברים שמדאיגים עתה את הנציגות החרדית המוחה על הפגיעה הקשה בשמירת צביון השבת בארץ ישראל.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מתי כבר תקלטו שהמדינה הזאת לא מייצגת את היהדות ולא מתקרבת להיות יהודית???

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture