מאמץ בישראל למנוע הכרה במערת המכפלה והר הבית כאתרים פלסטיניים

פחות משנה לאחר ההחלטה שהדגישה רק את הזיקה המוסלמית לעיר העתיקה, הפלסטינים יגישו בשבוע הבא הצעה מרוככת, זאת במקביל למאמץ ישראלי בינלאומי לגייס גוש חוסם כדי למנוע מהפלסטינים לרשום את מערת המכפלה כאתר מורשת עולמי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ועידת המורשת העולמית של אונסק"ו מתכנסת בעוד כמה ימים לדיון בהצעה שלפיה מערת המכפלה תוכר כאתר מורשת עולמי. על ההצעה, שהגישו מדינות ערב, יצביעו 21 נציגי המדינות החברות בוועידה, בקרקוב, פולין. ישראל במאמץ קדחתני לגייס גוש חוסם שימנע השגת הרוב הנדרש לרישום האתר. בנוסף הגישו מדינות ערב ברגע האחרון הצעה שלפיה ישראל אינה הריבון בירושלים. להצעה זו נדרש רוב רגיל בוועדה, להבדיל מהצבעה על אתר מורשת שבו נדרש רוב של שני שלישים.

ההכרזה מקבעת תודעה בינלאומית שלפיה מערת המכפלה היא אתר פלסטיני מוסלמי, ובהקשר הרחב יותר משפיעה על שאלת הריבונות והזכות ההיסטורית על שאר המקומות לגביהם טוענים הפלסטינים. ההכרזה מטילה מגבלות על ישראל בנוגע לבנייה, שימור ופיתוח של האתר ושטח מסויים שמסביבו. אם תוכרז מערת המכפלה כאתר מורשת עולמי, בכל פעם שישראל תציב במקום בודקה או תבצע עבודות – היא תואשם בהרס של אתר מורשת עולמי. סביב אתרי מורשת עולמיים מתפתחת תיירות ענפה והפלסטינים ינסו לנכס אותה לעצמם.

נוסח ההחלטה ביחס לירושלים שונה ורוכך ביחס לשנה שעברה. אז אימץ הוועד המנהל של אונסק"ו הצעה פלסטינית המטילה ספק בזיקה היהודית להר הבית ולכותל המערבי. כעת הוא מתבסס על הנוסח שאימץ בהצבעה האחרונה הוועד המנהל של אונסק"ו, ללא אזכור של אל אקצה וחראם אל שאריף וגם לא של "בוראק פלאזה" (השם שבו נוהגים הפלסטינים לכנות את הכותל המערבי). עם זאת, הנוסח כן מאמץ מתקפה על ריבונות ישראל בירושלים ומציג אותה ככוח כובש שכל החלטותיו אינן תקפות.

ההחלטה על ירושלים התעכבה והגיעה ברגע האחרון. היו שחשבו שאולי הערבים יבקשו לרכז מאמץ רק בעניין רישום מערת המכפלה כאתר מורשת עולמי, כדי לצבור קרדיט מחודש מול המדינות החברות בארגון. אלה הביאו לרגיעה לאחר הסערה סביב הר הבית וירושלים. ואולם, את ההחלטה להגיש הצעה בעניין ירושלים ברגע האחרון קיבל שר החוץ הירדני בעצמו, והוא הנחה את השגריר הירדני לפעול על פיה.

שגריר ישראל לאונסק"ו, כרמל שאמה הכהן, אמר: "השינויים והריכוכים בטקסט אינם מאהבת ישראל או משינוי כיוון בגישה של הפלסטינים ושותפיהם, אלא הלחץ הגובר עליהם ותוצאות ההצבעות האחרונות. מבחינתם הן אסון וכבר מעוררות קולות של לחץ ומצוקה בקרב ההנהגה הפלסטינית.

"לכולם ברור שהקרב האמיתי הפעם הוא על חברון שכן בשונה מירושלים בעניין חברון מדובר בהצעת החלטה המנסה ליצור מציאות חדשה במקום שהוא אחד מיסודות מורשת העם היהודי ובלב הסכסוך. לאתר מורשת פלסטיני מעבר לסמליות שבכך תהיה במה נוספת להחלטות נגד ישראל בעתיד, בדומה לירושלים, בצורת תלונות ובקשות פוליטיות ושקריות לגבי שימור האתר, השימוש בו והריבונות עליו. המטרה הראשית שלנו כרגע היא מניעת קונצנזוס על ההחלטה בעניין ירושלים ומניעת רישום חברון. זאת בין אם הפלסטינים ייאלצו למשוך את הבקשה כתוצאה מלחץ דיפלומטי בינלאומי עליהם, ובין אם ננצח אותם בפעם הראשונה בהיסטוריה בהצבעה באונסק"ו".

שאמה הכהן הוסיף, כי ישראל מתנגדת להצעה בעניין ירושלים למרות ריכוכה. "אנחנו לא מבדילים בין הנוסחים. מבחינתנו מדובר בהצעה פסולה ורעה שאין לה מקום למעט רצון לרדוף ולהכפיש את ישראל באופן אובססיבי. אנחנו מסבירים לכל המדינות שכמו שקשה לשכנע אדם שיהיה לו נעים יותר בתוך תנור עם מאה מעלות במקום תנור עם אלף מעלות, הוא עדיין יבקש להשאר בטמפרטורת החדר, כך גם ישראל אינה מבקשת ריכוכים אלא הפסקה של האובססיה ההזויה והמבישה הזו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

נכס הסברתי: דברי המדרש (מלפני אלפי שנה) שהבאתם בעבר באתר זה: "שלשה מקומות אין אומות העולם יכולים להונות את ישראל ולומר "גזולים הם בידכם"; ואלו הם: מערת המכפלה, הר הבית, וקבורתו של יוסף, ששלשתם ניקנו בכסף מלא" (בראשית רבה ע"ט).
הטיעון: על מה שכתוב בתנ"ך שנקנה ע"י היהודים בכסף מלא, ולא רק בכיבוש מלחמה, לא שייך להוציא אותו מאיתנו בכיבוש מלחמה, וממילא מעולם לא יצא מבעלותינו, כך שאינו שייך לויכוח בעניין הכיבוש הישראלי, שהרי סך הכל החזרנו לעצמינו מה שנגזל (!) מאיתנו, שהרי קנינו אתרים אלו בכסף מלא.

תודה נועם גימפל
שלחתי תשובתך ללשכת ראש הממשלה
תבורך

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture