אנטישמיות בצרפת: הרוצח צעק אללה אכבר ונשלח לפסיכיאטר

בזמן שהצעיר המוסלמי רצח את שרה חלימי הי"ד, עמדו השוטרים בכניסה לבניין ולא עשו דבר. למרות התיעוד בו הוא נשמע צועק "אללה אכבר" בזמן הרצח המחריד, מסרבים הרשויות להגדיר את הרצח אירוע אנטישמי ושלחו את הרוצח להסתכלות פסיכיאטרית

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הרצח המחריד של שרה לוסי חלימי הי"ד, מסעיר את הקהילה היהודית בצרפת. הסיפור, כפי שהובא היום על ידי אלדד בק בישראל היום, מתאר כיצד מנסים הרשויות בצרפת להתעלם מהאירוע המחריד, מסרבים להגדיר אותו ברצח על רקע אנטישמי, ומנסים לטאטא את הסיפור הקשה. נפתח בתיאור הלילה הנוראי, כפי שמביא בק.

את מחזה הזוועה שאירע בבוקר 4 באפריל בלב פאריס קשה להעלות על הדעת. צעיר מוסלמי־אפריקני פרץ לדירתה של שרה חלימי, יהודייה דתייה בת 64, התעלל בה תוך שהוא צועק "אללה הוא אכבר" ו"שיטאן" (שטן בערבית), מחץ את פניה ואת גולגולתה באגרופיו והשליך אותה ממרפסת הקומה השלישית. אבל יש דבר שקשה עוד יותר להעלות על הדעת: שכניה של האישה, שהיו עדי ראייה ושמיעה לרצח, הזעיקו מייד את המשטרה. שוטרים של היחידה המיוחדת ללוחמה בפשע הגיעו לזירת האירוע בתוך דקות ספורות. הם שמעו את זעקות השבר של חלימי ואת קריאותיה הנואשות לעזרה, אבל לא עשו דבר כדי להתערב בנעשה – אלא רק הזעיקו תגבורת.

נורא מזה: השוטרים עצרו את הרוצח, קובילי טראורה, בן 27, בעל עבר פלילי עשיר, רק זמן מה לאחר שזרק את חלימי מהמרפסת. הם לא חקרו אותו. לאחר המעצר הוא החל להשתולל. מאבחן מטעם המשטרה, שהוחש לזירת הפשע, קבע שטראורה אינו יציב נפשית, והוא נשלח מייד לאשפוז במוסד פסיכיאטרי. מאז הוא שם, בלי שנעשה לו בשום שלב אבחון נפשי. התקשורת בצרפת התעלמה מהרצח כמעט לחלוטין עד לאחרונה. גם כאשר התאספו מאות מחברי הקהילה היהודית סמוך לדירתה של חלימי להפגנת מחאה שקטה נגד מה שנראה כהשתקה של פשע אנטישמי אכזרי, וצעירים מוסלמים צעקו לעברם "יהודים מלוכלכים", "נהרוג אתכם" – לא דוּוח על האירוע בהרחבה.

לתביעה בפאריס נדרשו עשרה ימים כדי לפתוח בחקירת הרצח של חלימי. אבל למרות כל הראיות שהיה מדובר ברצח מכוון על רקע אנטישמי, היא נמנעת עד היום מלהגדירו כפשע אנטישמי. יתרה מכך: בני משפחתה של חלימי וחברי הקהילה היהודית חוששים מכוונה של הרשויות לקבור את הפרשה המחרידה בקביעה שהרוצח מעורער בנפשו. "אנחנו חשים כאב גדול מאוד, במיוחד מאחר שאנחנו יודעים באיזו צורה נוראית קרה הרצח", אומרת ל"שישבת" ביאטריס ליקובר, אחותה של שרה חלימי, המתגוררת בביתר עילית. "אנחנו בכלל לא מבינים את התגובות של המשטרה שם.

"השוטרים הגיעו ארבע דקות אחרי שהשכנים, שדרך דירתם עברה המפלצת הזאת שרצחה את אחותי, הזעיקו אותם. היו במקום כ־20 שוטרים, והם לא ניסו לעשות דבר כדי לעזור לה. לרוצח הזה אין שום עבר פסיכיאטרי, ולמרות זאת, העבירו אותו לבית חולים לחולי נפש כשהוא התחיל להשתולל. ידוע לכולם שהאסלאמיסטים מקבלים תדריכים איך להגיב אם עוצרים אותם. מגינים עליו. דווקא עליו. לא שמענו שהוא עבר בדיקה כלשהי של פסיכיאטר, ואנחנו גם לא מאמינים שיש כאן בעיה פסיכיאטרית, למרות שברור שכל המוסלמים שרוצחים בצורה כזאת הם לא אנשים נורמליים. אבל לא סוגרים אותם בבתי חולים לחולי נפש. מקרב הרשויות, איש לא הגיב על הרצח. אמרו לנו שזה בגלל הבחירות, שפוחדים שלה פן תקבל יותר קולות. אבל בינתיים הבחירות עברו, ועדיין לא שמענו מאף אחד. נראה שרצח יהודים הפך לדבר נורמלי".

רק שבעה שבועות לאחר הרצח נזכרו כמה מעיתוני צרפת לעסוק בו. "האם שרה חלימי נרצחה ׳משום שהיתה יהודייה'?" שאלה בספק כותרת של היומון "לה מונד", וכותרת המשנה הספקנית הוסיפה: "פנסיונרית הוכתה למוות בפאריס, הקהילה היהודית דורשת הכרה באופיו האנטישמי של הרצח". כעבור שבוע כתב היומון "ליברסיון" בכותרתו הראשית: "התקפת טירוף או אנטישמיות?" אלו תהיות תמוהות מצידה של תקשורת שממהרת בדרך כלל לחרוץ דין, במיוחד לנוכח העובדה שממצאי החקירה במקרה זה הצביעו באופן חד־משמעי על אופיו הייחודי של הפשע. זה לא היה מקרה של ירי או של דקירות סכין מזדמנות בתוך המון; היתה כאן בחירה קפדנית של הקורבן: אישה, יהודייה, שחיה בגפה.

טראורה ידע בדיוק את מי הוא רוצח. הוא גר עם משפחתו במשך שנים קומה אחת מתחת לחלימי, בבניין השיכונים ברובע ה־11. אחד מחבריו סיפר ששעות ספורות לפני הרצח הוא לקח את הרוצח למסגד שכונתי, "כדי להרגיע אותו ולהוציא ממנו את השד" באמצעות תפילה. איזה שד היה צריך להוציא מהצעיר האפריקני? האם הוא סיפר לאחרים על כוונתו לרצוח את חלימי? בשעה 4:30 בבוקר יום שלישי, 4 באפריל, הגיע טראורה לדירה של זוג חברים, הסמוכה לדירתו ולדירתה של שרה חלימי. 4:30 בבוקר אינה שעת ביקור רגילה. החברים, גם הם ילידי מאלי, הכניסו אותו לדירה אבל הבחינו מייד שהוא עצבני ומשולהב ומיהרו להסתגר עם ילדיהם באחד החדרים. אחד הילדים העיד ששמע אותו מכריז: "הולך להיות כאן רצח".

לאחר שסיים את הטקס הדתי בסלון, יצא טראורה למרפסת, ומשם דילג למרפסת הדירה הסמוכה. חלימי, רופאה בהשכלתה, שעבדה כמנהלת מעון יום לילדים, ישנה במיטתה כשטראורה התנפל עליה והחל להלום בכל גופה. היא החלה לזעוק לעזרה. שכן שגר בדירה שממול צילם והקליט בטלפון הנייד שלו את רגעי הזוועה, שבהם נשמעות צעקותיה של האישה, מהולות בקריאות של טראורה "אללה הוא אכבר", "אללה עדי" ו"שיטאן". השכן התקשר למשטרה ואמר: "אישה נרצחת פה, למה השוטרים ששלחתם לא עושים דבר?"

השוטרים התמקמו מחוץ לדירת חבריו של טראורה, ושמעו היטב את צעקותיה של חלימי. הם הזעיקו תגבורת. כשהתגבורת הגיעה, הבחין בה טראורה, שכבר גרר את האישה הפצועה והמדממת אל סלון ביתה, ומשם למרפסת. הוא צעק לעבר השוטרים, "מישהי הולכת להתאבד", וזרק את שרה המעולפת לרחוב. אחר כך חזר דרך המרפסת לדירתם של חבריו. רק 45 דקות לאחר שהגיעו לזירה החליטו השוטרים לפרוץ לדירה שבה נמצא טראורה ולעצור אותו. מאוחר יותר תטען המשטרה שבדיקה רפואית מצאה בדמו שאריות קנביס – כלומר, שהוא היה נתון להשפעת סמים ולא היה אחראי לחלוטין למעשיו.

"אני כבר חוששת שהם יגידו שהוא משוגע", מודה האחות ביאטריס, קלינאית תקשורת, שעלתה לישראל לפני 40 שנה. "הרשויות בצרפת עשו זאת כבר מספר פעמים בשנים האחרונות. הן מיהרו לקבוע שמפגעים מוסלמים הם משוגעים, ואשפזו אותם. אנחנו לא מתכוונים לשבת בשקט. אי אפשר לסבול את זה. מאוד חשוב שכל הקהילה היהודית תדע שהיא בסכנה. זאת הפעם הראשונה שבה נכנסים לבית של יהודי ורוצחים אותו בצורה אכזרית. אנשים צריכים לדעת את זה, ואז כל אחד יחליט מה הוא רוצה לעשות – לעלות לארץ או להגן על עצמו בצורה כלשהי. משתיקים את הפרשה ולא רוצים להכיר בכך שמדובר ברצח אנטישמי, למרות שכל הסימנים מעידים על כך. בקהילה לא רצו שנדחף את הסיפור הלאה. הם סייעו לנו להביא את אחותי לקבורה בישראל, וזו היתה עזרה מאוד גדולה. אבל אני מרגישה אחריות לפעול לכך שיכירו שמדובר ברצח אנטישמי, ושהקהילה תדע שכולם שם נמצאים בסכנה – במיוחד לנוכח העובדה שבאו שוטרים ולא עשו כלום".

לפחות תשעה יהודים נרצחו בצרפת מאז תחילת שנות ה־2000 על רקע אנטישמי, יותר מבכל מדינה אירופית אחרת. כל מקרי הרצח בוצעו על ידי מוסלמים, רובם מאפריקה – כלומר, לא קורבנות ישירים או עקיפים של "הכיבוש הישראלי". רשימת הרציחות הזו כוללת את רצח אילן חלימי (אין קשר משפחתי לשרה חלימי), שנחטף בידי קבוצה שכינתה את עצמה "כנופיית ברברים"; את ארבעת קורבנות הרצח בבית הספר "אוצר התורה" בטולוז ב־2012; ואת ארבעת קורבנות מתקפת הטרור על היפר כשר בפאריס, בינואר 2015.

עו"ד ז'יל־ויליאם גולדנאדל, אחד מפרקליטי משפחתה של שרה חלימי אומר כי "הרבה שכנים, בכלל זה מוסלמים, שמעו את טראורה צועק 'אללה הוא אכבר', כולל השכן שגר ממול, שהקליט את הצעקות. ידוע שמדובר במוסלמי, שהלך מדי פעם למסגד, שהוא ואחותו קיללו את חלימי וקראו לה 'יהודייה מלוכלכת', ושחלימי פחדה ממנו. ידוע שאין לו תיק פסיכיאטרי, אבל יש לו תיק פלילי כבד, ושהוא היה מין מאפיונר שהטיל את חיתתו על השכונה. הוא ישב בכלא. לא ידוע אם היו לו קשרים לחוגים אסלאמיסטיים קיצוניים. המשטרה עדיין חוקרת בעניין".

הפרקליט רואה את הפרשה בהקשר רחב יותר של התכחשות צרפתית ואירופית לאנטישמיות האסלאמיסטית. "פרשת שרה חלימי היא ההוכחה העצובה למה שאני מתריע מפניו זה שנים", הוא מסביר במשרדו המרווח ברובע ה־17 בפאריס. "כבר שנים שהאנטישמיות האלימה, הפלילית, לא באה מהימין הקיצוני אלא רק מהאסלאם ומהאסלאמיסטים. לחוגי התקשורת, הפוליטיקה ואנשי הרוח בצרפת זה מאוד מפריע. זה כ־20 שנה יש הדחקה והסתרה של התופעה הזו. "אבל מה שמייחד את ההתייחסות לרצח הוא העיתוי: בעיצומה של מערכת הבחירות לנשיאות, פחות משלושה שבועות לפני סיבוב ההצבעה הראשון, כשמשאלי דעת הקהל קבעו שמנהיגת החזית הלאומית, מארין לה פן, מובילה במירוץ".

בשבוע שעבר הגיש עו"ד גולדנאדל לתביעה הכללית בצרפת תלונה על התנהגות המשטרה בעת הרצח. "אף אחד לא יכול להסביר מדוע המשטרה לא התערבה, כששרה חלימי נטבחה. אני חושב שהשוטרים חיכו לאור ירוק מהרשויות, שחששו מאירוע חמור יותר, או מכך שהשוטרים יבצעו טעות כלשהי במהלך ההשתלטות על טראורה, כפי שכבר אירע במקרים אחרים. בכל מקרה, בכל מה שקשור להגשת עזרה לאזרח שנמצא בסכנה, השוטרים גילו חוסר יעילות מוחלט, שלא ניתן לעבור עליו בשתיקה. הם היו בזירת האירוע 45 דקות ולא עשו דבר. כשטראורה ראה שהמשטרה עומדת לפרוץ לדירה, הוא זרק את שרה מהחלון ואמר, 'מישהי התאבדה'. כלומר, הוא לא ממש משוגע.

"קיומו של משפט תלוי בחוות הדעת של הפסיכיאטר, שמוּנה על ידי מערכת המשפט. אני לא מתכוון כרגע להעמיד בספק את יכולותיו, אבל יש לי ספקות לגבי ההקשר הפוליטי־תקשורתי־אידיאולוגי־משפטי של כל הפרשה. אני לא יכול לצאת בהאשמות, אבל אני מעלה שאלות. ואני לא אוותר". גם משפחתה של שרה חלימי לא מתכוונת לוותר. "אנחנו רוצים שטראורה יועמד למשפט, יואשם ברצח ממניעים אנטישמיים וילך לכלא", אומרת האחות ביאטריס. "הוא מסוכן. אולי ראש הממשלה נתניהו יכול לעזור בזה. אולי הוא יכול לדבר עם מקרון ולשכנע אותו שיעשו משהו. עברו מאז חודשיים וחצי, ועדיין לא בוצעה לרוצח בדיקה פסיכיאטרית. זה ברור שהם רוצים להרגיע את המצב. אבל אנחנו לא נירגע".

חרדית נרצחה ע"י מוסלמי בצרפת; המשטרה המקומית ניסתה לטייח

רצח היהודייה בפריז: "הרשויות מתעלמות מסיבות פוליטיות"

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

למה אתם מצפים מהצרפתים? הגיע הזמן שנתייחס אליהם בדיוק כמו לערבים.

מזה אומר כמו לערבים נבקש סליחה כל שני וחמישי או שניתן להם שטחים????????????????????

יאאא
מצער לשמוע.
אבל מה אנשים חושבים? שאם יעלו לארץ לא יהיה טרור?
למרות שכתוב על הארץ "ארץ אשר תמיד עיני ה' אלוקיך בה"
צריך להתייעץ עם גדולי הדור מה לעשות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture