חוק הגיור נדחה בחצי שנה, הרפורמים משכו העתירה בבג"ץ

הקמת הצוות שיוביל להדברות מהווה ניצחון חלקי לרפורמים, אך הנציגים החרדים רושמים הישג מרשים כאשר בהודעת ראש הממשלה הוא מתחייב כי אם בג"ץ יסרב לדחות את הדיון, הוא מחויב להסכמים הקואליציוניים, ולהעברת החוק שמקנה את סמכויות הגיור לרבנות הראשית

בשיחות שקיימו ראשי המפלגות הוסכם על קבלת המתווה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפתרון המשבר עם יהדות ארצות הברית סביב חוק הגיור. על פי המתווה, הממשלה תקפיא את החקיקה לתקופה של חצי שנה, ובמקביל, הרפורמים והקונסרבטיבים ימשכו את עתירתם לבג"ץ בנושא.

בהודעה הרשמית נמסר כי "ממשלת ישראל והעותרים החליטו לפנות לבית המשפט בבקשה לדחיית ההכרעה בעתירה בנושא הגיור, וזאת לצורך מתן פרק זמן של חצי שנה לעבודת צוות שימנה ראש הממשלה לגיבוש המלצות להסדר בסוגיה זו. ראש הממשלה הנחה שלא יקודמו הליכי חקיקה בעניין עד לקבלת המלצת הצוות כאמור. ככל שבג"ץ ידחה את הבקשה, הממשלה מחויבת לפעול לפי ההסכמים הקואליציוניים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום לאחר הסיכום, "שלום בית בתוך העם היהודי זה דבר שחשוב לי. זה חשוב לי גם כראש ממשלת ישראל, זה חשוב לי אישית כבן לעם היהודי, ולכן כינסתי היום את ראשי מפלגות הקואליציה". נתניהו המשיך: "הגענו יחד לסיכום הבא: בעצם, העותרים וממשלת ישראל מסכימים יחד להקפיא את כל ההליכים, להקפיא את הליכי העתירה בעניין הגיור בבג"ץ, להקפיא את עניין החקיקה בממשלה ובכנסת בעניין הגיור, והדבר הזה כמובן מאפשר לי גם להקים צוות שיעבוד כחצי שנה ויחפש פתרונות להסדר מוסכם בנושא הגיור".

"ביום ראשון, יחד עם העותרים, נפנה לבג"ץ ונבקש דחייה של פסיקת הבג"ץ עד שהצוות יסיים את עבודתו. אני מאוד מקווה שבג"ץ ייעתר לבקשה המשותפת הזאת, משום שזה גם יצנן את הרוחות וגם יפתח פתח של תקווה להסדר מוסכם בתוך עמנו", עדכן ראש הממשלה. את הדברים אמר לפני המראתו לגרמניה.

היום כינס ראש הממשלה ישיבת ראשי קואליציה כדי לדון בנוגע לחוק. יו"ר ש"ס אריה דרעי נטש בזעם את הישיבה. דרעי התנה את הסכמתו למתווה לפתרון המשבר בכך שאם בג"ץ יכיר בגיורים של היהודים הרפורמים והקונסרבטיבים שעתרו, הקואליציה תעביר את החוק באופן מידי – ולכן, ניתן לראות בהודעת הממשלה הישג חרדי.

מנגד, גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית, בירך על ההחלטה. "ראש הממשלה הטיב להבין שיש לשים גבול להתנהלות הכוחנית מול יהדות התפוצות והזרמים הלא אורתודוכסים, ואנו מברכים על כך שהממשלה חזרה בהוראתו אל דרך הדיאלוג בעניין הגיור. אנו נעמוד על כך שהממסד החרדי בישראל לא יקבל מונופול כל שהוא בתחום הגיור, ובמידת הצורך לא נהסס לחזור לבית המשפט".

אין פשרות עם הרפורמים! דרעי וגפני פוצצו פגישת ראשי הקואליציה

כאמור, ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס היום את ראשי הקואליציה לדיון סביב חוק הגיור שאושר בתחילת השבוע, חוק המשאיר את סמכויות הגיור בידי הרבנות הראשית לישראל, ותמנע הכנסת גרים פיקטיביים של התנועה הרפורמית ושאר ארגונים שונים שיחללו את קדושת העם היהודי.

במהלך הדיון, ביקשו השרים נפתלי בנט ומשה כחלון להגיע לפשרה עם התנועה הרפורמית, דבר שהביא לפיצוץ הישיבה. אחד השרים אמר כי "אנחנו צריכים ששרנסקי יברך אותנו על מהלכים. צריך את הרפורמים רגועים ולא כועסים". דרעי מצידו טען כי הם דורשים פשרה מרחיקת לכת וכי אין לנהל מו"מ בנושא.

דרעי צעק לעבר השר: "אני לא מוכן להיות חלק מהמשחק הזה. הרפורמים אינם 'צד' בסיפור הזה. אינני מוכן לשום פשרות איתם". השר דרעי וח"כ גפני, הנציגים החרדים שהשתתפו בפגישה, קמו ויצאו החוצה. חלק מהנוכחים ניסו לשכנעם לשוב לחדר, אך הם סירבו בנימוק כי לא מנהלים משא ומתן עם הרפורמים, ואין לבוא לקראתם עם פשרות בנושא הגיור חלילה.

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמרו בישיבה כי יש לתת לרבני ערים לגייר גם. נתניהו הבהיר כי יש צורך בשלב הזה להקפיא את החוק והורה להכין הודעה משותפת לממשלה וליהדות התפוצות שתבשר על אותו הסדר שיכלול את משיכת העתירה מבג"ץ. בשלב הזה אמר דרעי: "אני מוכן שהחוק יוקפא לחצי שנה. אם במהלך הזמן יפסול בג"ץ את החוק, אני מבקש שנחוקק אותו בכל זאת". הנוכחים בישיבה סירבו להבטיח לו דבר כזה והוא זעם: "הבנתי מה קורה פה. אתם פועלים בניגוד להסכם קואליציוני".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו