הלכה יומית: הקשר בין פרשת השבוע למחלוקת בהלכות שחיטה

מדי יום, לפני 'אשרי' בתפילת ותיקין, {או לפני הוצאת ספר תורה בשני וחמישי}, אומר מרן ראש הישיבה הגאון רבי מאיר מאזוז שליט''א הלכה יומית לתלמידים ולציבור המתפללים. היום סיפר על חידוש מיוחד שהתחדש לו היום, "וזה שווה לי מיליונים", כלשונו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה רבנו מאיר מאזוז שליט"א

יום רביעי י"ח תמוז תשע"ז

היום מרן שליט"א אמר חידוש על פרשת השבוע.

אגיד לכם חידוש יפה שהתחדש לי היום. בשבילי הוא שווה מיליונים, בשבילכם אולי שווה כמה גרושים… אבל אגיד לכם את החידוש.

בפרשת 'במדבר', כל הפקודים של ישראל – המניות של עם ישראל, כולם מסתיימים או במאות שלמות או בחמישים. ובאמת, לא יכול להיות שכולם היו בדיוק. כי מסתמא, לפעמים נשארו תשעים (מעל המספר העגול), לפעמים נשאר עשרה, רק שהפסוק מעגל. את זה למדנו מהרא"ש סוף מסכת פסחים, שכותב שם שהתורה מעגלת לפעמים את המספרים, והביא שם כמה דוגמאות לזה. ויש עוד דוגמאות, חוץ ממה שכתב הרא"ש. אחת הדוגמאות היא מסוף ספר שופטים, ששם הנביא אומר, שמספר הנופלים משבט בנימין הוא: עשרים וחמישה אלף ומאה, ובסיכום – בסוף הפרק, אמר עשרים וחמישה אלף בלבד. ואיפה המאה? אלא צריך לומר שהנביא עיגל. הפסוק עיגל. מאה לעומת עשרים וששה אלף, זה קצת, ומעגלים את זה.

אז גם בפרשת 'במדבר' וגם בפרשת 'פינחס' כל המספרים עגולים, ויוצא מן הכלל – שבט ראובן. עכשיו קראנו את זה בחק לישראל, שמספר בני שבט ראובן הוא – "שבע מאות ושלשים". למה אמר שלשים?! תעגל, תעשה שבע מאות וחמשים. אלא אפשר להסביר את זה על פי הלכה בדין רוב. הרב עובדיה אמר משהו יפה: יש שאלה, למה אנחנו בודקים את הריאות בבהמות {בעופות כמעט לא בודקים}, הרי כל דבר הולכים אחר הרוב, ורוב בהמות כשרות הן, אם כן למה בודקים? אז אמרו הפוסקים, בגלל שזה 'מיעוטא דשכיח', כלומר מיעוט שהוא מצוי. אמנם זה בגדר מיעוט, אבל זה מצוי יחסית.

כמה זה מיעוט המצוי? לאשכנזים יש כמה דיעות בזה, כשההבדל בין דיעה אחת לשניה הבדל שמים וארץ. יש אומרים אחוז אחד מתוך עשר אלף – זה נקרא מיעוט המצוי, וזה לא יכול להיות! הרב 'משכנות יעקב' אומר: עשר אחוז זה מיעוט המצוי, והביא לזה ראיה, והתווכחו על הראיה שלו, לא משנה. הריב"ש (ר' יצחק בר ששת – אחד הראשונים) אומר שמיעוט המצוי זה 'קרוב למחצה'. הרב עובדיה אומר, לפי הריב"ש זה שלשים אחוז, אם הטריפות מצויים שלשים אחוז – צריך לבדוק את כולם, ואם לא – תסמוך על הרוב. מאיפה למדנו שלשים אחוז? הנה, מכאן, מהפסוק שהזכרנו. הפסוק ראה שנשאר שלשים (יותר על המספר העגול) שזה סמוך למחצה – סמוך לחמישים, לכן הפסוק הזכיר אותו ולא עיגל את המספר, כי זה כבר מיעוט המצוי וחוששים לזה, ולכן זה מספר חשוב שצריך לכותבו, כמו שמציינים את המספר חמשים. אבל אם היה נשאר (מעל המספר העגול) פחות משלשים, לא היה מזכיר אותו, כי לא חוששים לזה כלל, ואינו מספר חשוב שצריך לציין אותו. וזו ראיה נפלאה.

אמנם למעשה, הרב עובדיה מחמיר אף בעשר אחוז. אבל יש מחמירים בצורה לא מובנה, במחילת כבוד תורתם. אמרו בשם הרב וואזנר, שאם שוחטים עשרת אלפים עופות ביום, ובאחד מהם נמצא שצומת הגידים שלו פסול – חייב לבדוק את כל העופות. וזה לא יעלה על הדעת. כי אם כן, אין לדבר סוף! וכי אם נשחוט מאה אלף עופות, ונמצא אחד טרף, כל ה-מאה אלף יהיו טרף?! קשה מאד לומר כן.

לכן, להלכה, לפחות מחמירים בעשר אחוז. אבל פחות מזה – לא מחמירים!!!

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אווייש למה לשים כזו תמונה
תחליפו את התמונה לתמונה קצת יותר עדינה
זה לא מתאים בכלל

גם אני מצטרף !!!

לא לענין לשים כזה תמונה!!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture