צילום: דובר צה"ל

בצל האיומים: ישראל במלחמת הסברה מול חיזבאללה ואיראן

בכיר ביטחוני הבהיר, על רקע פרסום עוד סרטונים המוכיחים את פעילות חיזבאללה על הגבול, כי ישראל מחויבת להשמיד כל תשתית איראנית בסוריה. לישראל יש עניין לחשוף את הפרות חיזבאללה, ואת העלמת עין של יוניפי"ל, כדי לאלץ את האו"ם לגלות יותר תקיפות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בצה"ל פרסמו אתמול פעם נוספת סרטונים המראים כיצד הארגון פועל מדרום לבנון, אף שהחלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם מסוף מלחמת לבנון השנייה קבעה כי עליו לסגת אל מצפון לנהר הליטני. הסרטונים פורסמו לקראת דיון במועצת הביטחון של האו"ם בנושא הפרת החלטת או"ם זו, דיון שייערך ביום חמישי הקרוב.

עמוס הראל, מביא בהארץ דברים שאמר בתדרוך לעיתונאים זרים, האלוף (מיל') יעקב עמידרור, לשעבר היועץ לביטחון לאומי. "בניית הבסיסים האיראניים בסוריה מספקת כן שיגור לאיראן ולחיזבאללה נגד ישראל. ישראל צריכה למנוע זאת, בכל מחיר. אם זה לא יילקח בחשבון על־ידי מי שקובעים את ההסדרים — האמריקאים, הרוסים ואחרים — זה עשוי להביא את צה"ל להתערב ולהשמיד כל ניסיון לבנות תשתית (איראנית) בסוריה. לא נאפשר לאיראנים ולחיזבאללה לנצל את ניצחונם במלחמה הארוכה בסוריה כדי להתמקד בישראל. אם זה האינטרס של ישראל, אנחנו צריכים לשאוף שהוא יישמר".

עמידרור אמנם אינו נושא היום בתפקיד רשמי, אבל נותר בעל מהלכים מסוימים בלשכת ראש הממשלה. סביר שממשלות זרות, העוקבות אחר הנעשה באזור, רושמות לפניהן הצהרה כזו. זהותו של הדובר נוחה גם לבנימין נתניהו עצמו. כך, האיום המפורש על איראן וחיזבאללה אינו מתפרש כהכרזה ישראלית רשמית, אך בה בעת גם קשה להתעלם ממנו.

דברי עמידרור נשמעו יום אחרי הביקורת הפומבית של ראש הממשלה על הסכם הפסקת האש שתיווכו רוסיה וארצות הברית בדרום סוריה. נתניהו ומי שכונו "פקידים בכירים" השמיעו, בתדרוך לעיתונאים ישראלים בעת ביקורו בפריז, שתי הסתייגויות: ראשית, ישראל סבורה כי יש בו השלמה עם הנוכחות האיראנית בסוריה, שכבר כוללת בסיסים קרקעיים, נוכחות של אלפי לוחמים ממיליציות שיעיות שונות ותוכניות מתקדמות להקמת בסיסי אוויר ונמל ימי בשטח המדינה. שנית, ישראל מפקפקת גם במה שכן כלול בהסכם — התחייבות לדחוק את האיראנים וכוחות חיזבאללה למרחק של כעשרים קילומטרים מן הגבול ברמת הגולן.

ישראל אינה מאמינה כי היחידות הרוסיות, המופקדות על אכיפת ההסכם, ימנעו בפועל זליגה של כוחות איראניים לקרבת הגבול. בימים האחרונים כבר נראו יחידות משטרה צבאית רוסיות בקרבת העיירה דרעא בדרום סוריה, כנראה כחלק מהכוחות לאכיפת הפסקת האש, אולם בישראל עדיין מנסים לברר איך בדיוק יתבצע הפיקוח הרוסי על פעילות משטר אסד ושותפיו. אחרי דברי נתניהו מיהרה מוסקבה להוציא הודעת הרגעה. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, אמר כי הסכם הפסקת האש בדרום סוריה הביא בחשבון את צרכיה הביטחוניים של ישראל וכי יישום ההסכם ייעשה בתיאום עם ישראל.

בינתיים חידשה ישראל את קמפיין האזהרות הדיפלומטיות שלה גם בחזית השכנה, בגבול לבנון. צה"ל פרסם אתמול סרטוני וידיאו חדשים, המתעדים פעילות מודיעינית של חיזבאללה לאורך הגבול, תוך הפרת החלטה 1701 של מועצת הביטחון. הצילומים מתפרסמים בהמשך לטענות דומות שהעלתה ישראל באו"ם לפני קרוב לחודש. לצד התלונות על נוכחות חיזבאללה בקרבת הגדר, חשפה ישראל בסוף יוני את העובדה שאיראן הקימה מפעלי נשק בשביל חיזבאללה בלבנון.

לדברי הראל, הסיבה למהלך הישראלי בזירה הלבנונית ברורה. מועצת הביטחון אמורה לקיים בקרוב את הדיון התקופתי ביישום ההחלטה ובמנדט של כוח יוניפי"ל הפרוס בדרום לבנון. לישראל יש עניין לחשוף את הפרות חיזבאללה, ואת מה שמתואר כאן כאדישות או העלמת עין של יוניפי"ל, כדי לאלץ את האו"ם לגלות יתר תקיפות במגעיו עם חיזבאללה — וכדי להכין את הרקע ההסברתי בזירה הבינלאומית למקרה שתחול הסלמה מחודשת בלבנון.

אף שספק אם ישראל תתקוף מחר את הבסיסים האיראניים בסוריה, מסתמנת כאן נקודת חיכוך, שסביבה מוכן נתניהו לראשונה להתעמת בפומבי עם ממשל טראמפ. החשדנות הישראלית באשר להתנהלות וושינגטון בזירה הסורית נוגעת לכמה היבטים: התיאום הרוסי־האמריקאי; המגמה האמריקאית המסתמנת לצמצום הנוכחות הצבאית באזור אחרי שיובס דאעש במערכה על העיר א־רקה; ומה שנראה כהשלמה של טראמפ עם התחזקות איראן בסוריה.

נראה שהחלטת הממשל להודיע במלאת שנתיים להסכם שאיראן עמדה בהתחייבויותיה להקפאת תוכנית הגרעין שלה, גם היא עוררה אי נחת אצל נתניהו. עד להודעה שידר הנשיא קו תוקפני וחשדני יותר כלפי טהראן. וושינגטון מיהרה לחפות, במידת מה, על ההודעה באמצעות הטלת סנקציות נגד 18 אישים וארגונים איראניים בתגובה לתמיכה איראנית בפעילות טרור במזרח התיכון, סיוע למשטר אסד ופיתוח טילים בליסטיים. המסרים הסותרים משקפים מציאות נזילה בכל מה שנוגע לסוריה ולאיראן. מכאן, כנראה, הפעלת הלחץ שנועדה לדרבן את האמריקאים לשפר את הסיכומים שהושגו עבור ישראל.

//www.jdn.co.il/breakingnews/863397

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture