"צפון קוריאה – מייד אין צ'יינה" / שלום פרוינד

שלום פרוינד בטורו השבועי בעיתון 'יום ליום', על קוצר הרוח של טראמפ כלפי התנהלותה של סין בנוגע לצפון קוריאה • הלחץ האמריקאי על פיונגיאנג המבודדת לא מפריע לה להגדיל את ערוץ הסחר עם סין, ואלמלא כך, הסנקציות כנראה היו רלוונטיות 

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

במסיבת העיתונאים שנערכה בשבוע שעבר, בארמון האליזה בצרפת, עם נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ והנשיא הצרפתי עמנואל מקרון, פנה עיתונאי סיני אל הנשיא טראמפ שביקר בבירה הצרפתית לרגל ציון יום הבסטיליה, וביקש לדעת מה דעתו של הנשיא האמריקאי על עמיתו הסיני הנשיא שי ג'ינפינג. טראמפ השיב ואמר: "אני מכבד אותו מאוד. למדנו להכיר זה את זה היטב. הוא מנהיג גדול. הוא אדם מוכשר מאוד. אני חושב שהוא איש טוב מאוד. אני יכול להגיד לך שהוא אוהב את סין והוא רוצה לעשות מה שנכון בשביל סין. ביקשנו ממנו סיוע כלשהו ביחס לצפון קוריאה, ונראה לי שהוא יכול לעשות קצת יותר, אבל אנחנו עוד נגלה את זה עם הזמן". כשטראמפ סיכם את המענה עם המשפט "נראה לי שהוא יכול לעשות קצת יותר", הוא ביקש לרמוז בעדינות, כי יש לו מורת רוח עמוקה מהתנהלותו של הנשיא הסיני מול צפון קוריאה.

רק שבוע קודם לכן, זעם הנשיא טראמפ על סין שהגדילה את הסחר עם קוריאה הצפונית, בשעה שמשטרו של קים ג'ונג און, שיגר טיל בליסטי בין-יבשתי בניסוי שהוגדר כמוצלח, והמתיחות באזור נסקה לרף חדש. לנוכח המשבר עם פיונגיאנג, תקף נשיא ארצות-הברית בחריפות את התנהלותה של סין ובהודעה שפרסם ברשת החברתית, נכתב, כי "המסחר בין שתי המדינות גדל ב-40% ברבעון הראשון. ככה זה נראה כשסין עובדת איתנו. אבל היינו חייבים לנסות". הנשיא האמריקאי הוסיף וכתב: "ארצות הברית חתמה על כמה מהסכמי הסחר הגרועים בהיסטוריה של העולם. למה שנמשיך בהם עם מדינות שלא רוצות לעזור לנו?".

כעת מתברר, כי לזעמו של טראמפ יש יותר מקורטוב של כיסוי. סין אמנם הטילה בפברואר האחרון איסור על יבוא פחם מקוריאה הצפונית, אחרי ההתנקשות במלזיה באחיו של שליט צפון קוריאה, שהיה חי תחת הגנה סינית. אך נתונים מחמשת החודשים הראשונים של 2017 מראים כי לאיסור לא הייתה השפעה משמעותית על יכולתה של צפון קוריאה לקנות סחורות מסין. מה שמהווה הוכחה לכאורה על כך, שכוח הקנייה של צפון קוריאה כנראה חזק יותר מכפי שאנליסטים מבחוץ מעריכים.

אם לא די בזה, תחקיר חדש של מכון המחקר NK Pro שפורסם השבוע, חושף את התעשייה החשאית של משפחת העריץ הצפון קוריאני, שמשרתת את קומץ העשירים במדינה המבודדת ומממנת את פיתוח הנשק הגרעיני של הדיקטטורה, זאת חרף הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על פיונגיאנג.

כך למשל, נחשף בתחקיר, כי מוצרי מותרות שווי ערך, מוויסקי משובח, דרך כלי נגינה ועד בושם ותכשיטים יוקרתיים, עשו את דרכם אל תוככי המדינה המבוצרת, ומסייעים ישירות למשטר הצפון קוריאני לעשות עסקים יקרים על מנת לפתח את תוכנית הגרעין שלה.

התחקיר החדש בא להוכיח לכאורה, כי הסנקציות שהטילו מועצת הביטחון של האו"ם וארצות-הברית על קוריאה הצפונית, שמרבית אזרחיה חיים בעוני מחפיר, ונועדו למנוע מפריטי יוקרה, כמו מכוניות, תכשיטים, מוצרי ספורט ושעונים יקרים, להימכר במדינה, למעשה אינן מועילות ואינן מצליחות למנוע את מנועי המימון למרוץ החימוש הצפון קוריאני.

סנקציות לא אפקטיביות

בתחקיר ניתן למצוא עדויות אותנטיות מכמה גורמים שונים שיודעים לספר על סחר במוצרי יוקרה ממותגים, כמו לדוגמה, מדף שלם באחת מהחנויות שתועדו, שעליו שכן אחר כבוד מותג היוקרה הגרמני Montblanc, כולל שעון יד שמחירו לא פחות מ-4,000 דולרים.

דיפלומט מערבי בכיר שהוצב בפיונגיאנג, סיפר "ראיתי שני צפון קוריאנים משלמים בשטרות של מאה דולרים על פריטים שעולים יותר מ-2,000 דולרים". לדבריו, מדובר בחנויות שבהן לא ניתן לשלם אלא באמצעות מזומן בלבד.

אחד מעריקי המדינה שהיה מעורב בעבר בייבוא מוצרים אסורים לצפון קוריאה, העיד כי המשטר מרוויח הרבה מחנויות היוקרה, ומפנה את הכסף הזה לתוכנית הגרעין והטילים. "הם מרוויחים הרבה דולרים והרבה מזומנים מחנויות היוקרה האלה, ומפנים את הכסף הזה לדברים שנמצאים אצלם בעדיפות עליונה, כמו תכנית הגרעין ותכנית הטילים", אמר.

הוא תיאר עוד ואמר, כי המשטר שולט בחנויות הכלבו, בכל בתי המלון הטובים ביותר בפיונגיאנג ובכל העסקים הכי טובים, וכי גם כספי התיירות למדינה זורמים לאותה קופה שמשמשת למימון תכנית הגרעין.

כותב הטור, שלום פרוינד

כאמור, ערוץ הסחר המרכזי של צפון קוריאה היא סין, כך לפחות על פי מה שידוע בגלוי, אלא שמהתחקיר החדש מתגלה עוד, כי חלק נכבד מהמוצרים האסורים מגיעים דווקא מסינגפור, שהכריזה בעצמה ב-2010 על סנקציות חמורות שהיא מטילה על קוריאה הצפונית באופן עצמאי.

עם זאת, סין נחשבת עדיין למקור הסחר הפתוח אל המדינה המבודדת, וזאת בשעה שהממשל האמריקני, תחת הנהגתו של הנשיא דונלד טראמפ, התחייב לפעול לייבוש מקורות המימון של תכניות הנשק הצפון קוריאניות, ודרש מסין לסייע בנושא ולעצור את ההתחמשות של האיום הגלובלי. אלו הדברים שאמר לפני שבועות אחדים שר החוץ האמריקני, רקס טילרסון, בנוגע לדרישה להטיל סנקציות על צפון קוריאה: "נדרשת פעולה עולמית כדי לעצור את האיום העולמי". הוא הוסיף ואמר כי ארצות-הברית תנקוט צעדים חזקים יותר כדי לגרום לצפון קוריאה לשאת באחריות לפעולותיה, וציין כי "כל מדינה שמארחת עובדים צפון קוריאנים, מספקת הטבות כלכליות או צבאיות לפיונגיאנג או שאינה ממלאת אחר הסנקציות של האו"ם, הרי שהיא מסייעת למשטר מסוכן ומעודדת אותו".

זעם לגיטימי

סין נחשבת כמדינה בעלת ההשפעה הרבה ביותר על קוריאה הצפונית, ולמרות המתחים ביניהן, סין אינה ששה להפעיל לחץ על פיונגיאנג. מבחינתה של סין, סנקציות אגרסיביות נגד צפון קוריאה תובלנה לקריסתה של קוריאה הצפונית – שעשויה לייצר גל של פליטים ולאיחוד בין שתי הקוריאות, דבר שיקרב בעלת ברית אמריקנית על גבולה.

לעומת זאת, מבחינת הממשל האמריקני בהנהגתו של טראמפ, תפקידה של סין היא לרסן את קוריאה הצפונית באמצעות הסנקציות. עובדה זו לא בהכרח מעידה על כך שלארצות-הברית יש עניין להפיל את משטרו של קים ג'ונג און. כך לפחות, לפי דבריו של הארי האריס, מפקד פיקוד האוקיינוס השקט של ארצות-הברית, שאמר, כי האמריקנים לא מעוניינים בהפלת משטרו של קים ג'ונג און, אלא פשוט להכניס לו הגיון.

ייתכן בהחלט שמדובר כאן במחלוקת בסיסית על אופן הפעולה הנדרשת מול האיום הצפון קוריאני. אם להתחשב בהתנהלות ממשלים אמריקניים קודמים, כמו לדוגמה, אפילו ממשלו הרפובליקני של הנשיא לשעבר בוש הבן, היחס של הבית הלבן מול סין במשבר עם קוריאה הצפונית, היה שונה או ליתר דיוק, מרוכך יותר.

כריסטופר היל, מי שהיה שגריר ארצות-הברית בתקופת כהונתו של ג'ורג' בוש והוביל את השיחות מול צפון קוריאה, טען, כי שיתוף פעולה עם סין היא הדרך הנכונה והעדיפה על פני זריקת האחריות כולה על סין. מבחינתו, קיים הבדל משמעותי בין לעבוד יחד עם הסינים לעומת לדרוש מהם לטפל בנושא.

עם זאת, על אף שעל פניו נראה כי הממשל תחת טראמפ נוקט בשיטה כוחנית יותר מול הסינים כשהיא מפעילה לחץ עיקרי על סין לפעול נגד צפון קוריאה, אין באמת שוני מהותי בין התנהלות ממשלו של טראמפ בנושא ובין היחס של ממשלו של בוש למשל. שכן, גם הנשיא טראמפ שבמהלך מערכת הבחירות תקף את סין שוב ושוב וטען כי היא עושקת את הכלכלה של ארצות-הברית, מהר מאוד, גילינו כי טראמפ התחבב והתיידד עם הנשיא הסיני וקיבל אותו בזרועות פתוחות בבית הלבן, כשהוא מנסה לנווט מהלכים משותפים ומקיים דיאלוג עם הסינים.

זה שטראמפ מגלה קוצר רוח כלפי התנהלותה של סין בנוגע לצפון קוריאה – כפי שהתייחס כלפי קוריאה הצפונית בפגישתו בבית הלבן עם נשיא דרום קוריאה בחודש שעבר, כשאמר כי "שנת הסבלנות האסטרטגית מול המשטר פקעה" – זה לגיטימי לחלוטין. שכן, הלחץ האמריקאי על פיונגיאנג הסגורה לא מפריע לה להגדיל את ערוץ הסחר עם סין, כלומר, אלמלא הייתה סין ממשיכה לפרנס את הסחר של צפון קוריאה, הסנקציות היו רלוונטיות.

סין היא גם הלקוחה הרוכשת הגדולה ביותר של המשטר הצפון קוריאני, שהיצוא העיקרי שלה הוא נפט ומוצרי נפט, כמו גם פחם למפעלי הפלדה שלה.

סוחר סיני שהתראיין בדנגדונג, עיר הגבול שמטפלת ברוב הסחר עם צפון קוריאה, אמר ל'פייננשל טיימס', כי בדק בזהירות את "רשימות הקניות" של קונים מקוראיה הצפונית מול תרגום בן 236 עמודים לסינית של פריטים שהאו"ם הטיל עליהם סנקציות. רשימה אחת כזאת, שהגיעה לידי ה'פייננשל טיימס', כוללת כמה רכיבים פטרוכימיים שיובאו באופן קבוע לפחות מאז 2009. רבים מהם שימשו דשנים (מה שאומר שהם יכולים לשמש גם כחומרי נפץ) או להכנת דלק לתחבורה.

דפוסי הסחר מספקים הצצה למצב הכלכלה הצפון קוריאנית: כך, למשל, ייצאה סין באופן קבוע כ-50 אלף טונות של נפט גולמי מדי חודש ב-2009-2006. הכמות הזאת ירדה ל-44 אלף טונות בחודש ב-2012-2010 לפני שהתאוששה וחזרה לרמות הקודמות ב-2013, ולאחר מכן, סין הפסיקה לפרסם את נתוני יצוא הנפט לשכנתה.

גם יצוא הדלק לצפון קוריאה מספק רמזים: המשלוחים החודשיים היו עקביים ברמה של קצת פחות מ-5,900 טונות בחודש עד תחילת 2011, ויבוא הדלק זינק בחדות ב-2012 אבל צנח שוב בשנים 2014-2012. זאת ועוד, לפי נתוני המכס הסיני, נרשמה עלייה בסחר במכוניות, שמן לבישול, מנועי ספינות, תפוזים ועגבניות.

מרוץ התחמשות הגרעין של קוריאה הצפונית הטרידה נשיאים אמריקנים לאורך השנים, בעוד שסין שהיא הכוח האפקטיבי ביותר בתמונה, סירבה ומסרבת להפעיל עליה לחצים. דונלד טראמפ, כמו בכל הנושאים הבוערים האחרים, מבקש להוכיח את יכולותיו, היכן שקודמיו בתפקיד כשלו. האם גם כאן הוא יצליח, זו שאלה בלתי פתורה. בינתיים, הוא גם לא הוכיח עליונות רבה בתחומי עניין פנים אמריקניים. כך או כך, בניגוד לקהילת ה"פייק ניוז" ואויביו מבית, אנחנו נותנים לו צ'אנס. איך אומרים?… ימים יגידו.

מגיע עד ארה"ב: צפו בשיגור הטיל הצפון קוריאני

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture