Flash90

אבו מאזן מנצל את משבר הר הבית ומוביל להסלמה אלימה

בכירים בממשל בוושינטון דרשו לבלום את ההסתה סביב הר הבית, אך אבו מאזן לא הסכים לפגוש את שליחו של טראמפ • בכירים בישראל: ברשות הפלשתינית עומדים מאחורי המהומות. "אבו מאזן מעוניין לשרוף את השטח" לאחר הפסקת התיאום הביטחוני

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

במערכת הביטחון נערכים לגל מהומות מחר, בתמיכתו ובעידודו הישיר של יושב ראש הרשות הפלשתינית אבו מאזן. הפעם מזהים בישראל באופן ברור כי אבו מאזן הוא שעומד מאחורי המהומות ומנסה להתסיס את הרחוב. כך דווח הבוקר בעיתון ישראל היום.

בישראל מציינים עוד כי אבו מאזן, שחש כי התחזק מהפרשה שבה מנע תשלום לישראל עבור חשמל לרצועת עזה, מנסה להוכיח כי הוא עדיין חזק ורלוונטי ולפיכך נוקטים צעדים דרמטיים. בכירים בישראל אף ציינו כי אבו מאזן מעוניין "לשרוף את השטח". למרות העובדה שישראל הסירה את המגנומטרים ואת המצלמות בכניסה להר הבית, גורמים ביטחוניים מציינים כי נראה שליו"ר הרשות הפלשתינית אין שום אינטרס להרגיע את השטח.

החשש הוא שלמרות כל המאמצים הביטחוניים ומאמצי התיאום של ישראל מול הרשות, כדור השלג הזה ימשיך להתגלגל ויגרום להתפרצות רחבה יותר ברחבי הגדה המערבית. ביום שישי שעבר יצאו לרחובות ‭ 6,000-כ‬ פלשתינים. על פי ההערכות, השבוע המצב יהיה חמור עוד יותר כיוון שהתנזים, גוף הכפוף לאבו מאזן, קרא בגלוי לאזרחים לצאת להפגין מול כוחות הביטחון הישראלים.

על פי גורמים ישראלים, בניגוד לעבר, אבו מאזן אכן הפסיק את התיאום הביטחוני מול ישראל וההנחייה מבוצעת בשטח בפועל, למעט בסוגיות בודדות. החשש הגדול הוא שאם המגמה הזו תימשך, המנגנונים הפלשתינים עלולים אף להוביל את המהומות ומכאן הדרך אינה ארוכה עד שנשקיהם יופנו כלפי ישראל.

בישראל מציינים עוד כי הכדור נמצא כעת במגרש של אבו מאזן. לפי גורמים בכירים, לאף אחד מלבד ליו"ר הרשות אין כעת אינטרס להסלים את העימות באופן שבו הוא מתנהל. האינטרס של אבו מאזן הוא כדי להוכיח שהוא עדיין חזק ורלוונטי, ומלבד העובדה שהוא מתעלם מדרישות האמריקנים, הרי שהוא מתסיס ויוצר חיכוך עממי. יצוין כי לאור ההערכות הללו, לצד ההבנה במערכת הביטחון שלפיה אבו מאזן מעוניין בליבוי ההפגנות העממיות, תיגבר צה"ל כבר בסוף השבוע שעבר את כוחותיו ברחבי הגדה המערבית – תגבור הצפוי להישאר בתקופה הקרובה.

בעיתון הארץ דווח הבוקר כי בניסיון למנוע התלקחות מחודשת בירושלים ובגדה המערבית אחרי תפילות יום השישי הקרוב, ארה"ב וירדן לוחצות על אבו מאזן לפעול להרגעת השטח. מקור שמעורה במאמצי ההרגעה וביקש לשמור על עילום שם בשל הרגישות המדינית ציין שבכירים בממשל טראמפ דרשו מממנו לבלום את ההסתה סביב הר הבית ולחדול מקריאה להפגנות בשטח.

לדבריו, הממשל הבהיר להנהגה הפלסטינית שישראל נקטה צעדי הרגעה בדמות הסרת גלאי המתכות והמצלמות שהוצבו בכניסות להר הבית וכעת על הפלסטינים לנקוט צעדי הרגעה משלהם. פקיד פלסטיני בכיר אישר שביומיים האחרונים עשתה ארה"ב ניסיונות להרגיע את הרוחות באזור, אולם הבהיר שבצד הפלסטיני התקבלה ההחלטה להמשיך במחאה. לדבריו, אבו מאזן דחה בקשה לפגישה עם השליח ג'ייסון גרינבלט, בטענה שפגישות מסוג זה אינן תורמות דבר.

מתסיס את השטח. אבו מאזן, פלאש 90

ירון בלום, בכיר לשעבר בשב"כ, כותב במאמר פרשנות שפירסם הבוקר בישראל היום כי כל בעלי העניין בהר הבית ובאל־אקצא הבינו שההר הופך להיות מנוף מעולה לקידום האינטרסים הפנימיים שלהם, שהרי ברחוב המוסלמי ההר וכל שינוי בסטטוס קוו עליו הוא "קו אדום", מוטיב המוציא לרחוב מיליונים בעולם המוסלמי וכמובן מוטיב מאחד שיש בו "דבק מחבר" לזרמים רבים בעולם המוסלמי והפלשתיני.

אבו מאזן, שבחולשתו הרבה מול יריבים מבית מתנועת הפת"ח, דחלאן ומרעיו וכמובן חמאס, החליט שמוטיב "אל־אקצא בסכנה" יכול להוסיף לכוחו הנחלש. כעת הוא עושה הכול כדי לחמם את הרחוב, הן בקולו והן באמצעות ראשי התנזים והפת"ח. בכירי הרשות ומנגנוני הביטחון הפלשתינים, שקיבלו קודם להחלטה זו הנחיות להקפיא את התיאום הביטחוני עם ישראל, יוצאים בקריאות להסלמת המאבק העממי, ליציאה להפגנות המתוכננות ביום שישי באזור הר הבית וכמובן, באותה הזדמנות, למחאה נגד ה"כיבוש".

הצהרות אבו מאזן ומעורבותו הישירה בהסלמה בולטות בחריגותן ומדאיגות, אך הן חידוש בהיבט שאין בהן הסתתרות מאחורי תירוצים. הוא עושה זאת ללא התפתלויות, כי הוא חושב ש"הכדורים במחסנית" שלו אוזלים ואולי זה הצעד שיביא לשיפור מעמדו, המצוי בשפל. אבו מאזן משחק משחק כפול. מצד אחד – מול ארה"ב והקהילה הבינלאומית – הוא משדר מסר של נכונות למו"מ עם ישראל, מצד שני – על רקע משבר הר הבית – הוא יוצא בהתבטאויות לעומתיות ובוטות על ניתוק יחסים ומשמיע קריאות שעלולות להתפרש על ידי צעירי הפת"ח והתנזים כהיתר לפעילות טרור.

האיום בהפסקת התיאום הביטחוני עם ישראל עלול "להתהפך" על אבו מאזן, שכן חמאס אורב בפתח ומחכה להזדמנות להשתלט על הרשות, כפי שעשה בעזה ב־2007. הצורך בהרגעת השחקנים הכרחי, על מנת שגל ההסתה לא יזלוג לגל פיגועי בודדים נוספים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

נו…? איפה השבכ שסיפר לנו שאחרי שנוריד את המנגומטרים והמצלמות השקט ישרור?? הדבר הצפוי ביותר קרה- הערבים קלטו שאנחנו בקטע של התקפלות והם שואפים לנצל את המצב. אי אי אי מתי נבין שנסיגה, התקפלות ורכרוכיות מביאים יותר ויותר טרור.
בתקווה (קלושה) שהפעם נלמד לקח מכל נסיונות העבר ונגיב מהיום בעוצמה ובנחישות.

אבו מאזן ראש הנחשים…מסית ומדיח…השם ישלם לו כגמולו…יש הרס חינוכי בתוך החברה הערבית והם לא מבינים את זה…למה שיבינו את זה ???…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture