Yonatan Sindel/Flash90

המאבק במנהרות: צה"ל בונה מכשול; החמאס מאיים במלחמה

מפקד פיקוד הדרום,הבהיר כי בניית המכשול מול עזה נעשית כולה בשטח ישראל. "בניית הקיר היא פוטנציאל להסלמה אפשרית" • המכשול יכלול טכנולוגיות מתקדמות נגד מנהרות והקמתו צפויה להסתיים בתוך כשנה וחצי • בחמאס מאיימים, בדרום מברכים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

"המכשול מול רצועת עזה בנֹה ייבנה, גם במחיר מערכה מוצדקת מבחינתנו מול חמאס". כך אמר אתמול (יום ד') מפקד פיקוד הדרום אלוף אייל זמיר בתדרוך לכתבים בגבול רצועת עזה. דברי זמיר מגיעים על רקע חשיפת מידע על פרויקט המכשול החדש נגד המנהרות. בשיחה שהתקיימה אתמול טען אלוף זמיר כי האצת הקמת המכשול החדש נגד המנהרות מעבירה את הכדור למגרש של חמאס.

"אנחנו לא אדישים ופוגעים ביכולות חמאס מבלי להוביל להסלמה, כפי שעשינו שלשום בלילה ובפעולות אחרות", אמר זמיר בהתייחסו לתקיפת חיל האוויר נגד תשתית טרור ומנהרה של חמאס בעקבות ירי רקטה לחוף אשקלון שנפלה בשטח פתוח. "חמאס מורתע ומרוסן ועושה הכול כדי להימנע מהסלמה. אבל חמאס משקיע בהתעצמות לקראת המערכה הבאה. הערכת המצב יכולה להשתנות בכל רגע, ואנו פועלים לשימור הרגיעה, חיזוק ההרתעה ובעיקר לשיפור המוכנות למלחמה".

אלוף הפיקוד חשף בתדרוך דוגמה אחת מיני רבות להתעצמות חמאס, שמתבטאת ביתר שאת בפרויקט המנהרות ברצועת עזה – חפירתן לא הופסקה לרגע מאז מבצע צוק איתן ב-2014. צה"ל הציג מידע מודיעיני שלפיו שני פירי מנהרות לחימה נחפרו בצפון הרצועה בשנתיים האחרונות, כקילומטר מהגבול עם ישראל. שתי המנהרות הוקמו מתחת לבתי מגורים שבהם מתגוררות משפחות עם ילדים – אחד המבנים הוא בן שש קומות והשני צמוד למסגד, ושניהם נמצאים בשולי בית להייה ומחנה הפליטים שאטי, מרחק של כקילומטר וחצי בקו אווירי מהיישוב נתיב העשרה.

לפי צה"ל, מתחת למבנה בן שש הקומות יש חניון שמחובר לפיר כניסה לרשת מנהרות של חמאס. הפיר השני אותר מתחת לביתו של פעיל חמאס, עמאר חאמד, שמתגורר במבנה עם אביו, אחיו, אשתו וחמשת ילדיו. "נהפוך את המנהרות למלכודות מוות במלחמה הבאה", הזהיר אלוף זמיר, "כל מי שנמצא במבנים האלה מסכן את עצמו וילדיו, וכל מבנה כזו הוא מטרה צבאית לגיטימית ונכנס לבנק המטרות שלנו".

בניית הקיר הסלארי, או הקב"א (קיר בטון אינדוקטיבי) צוברת בימים אלה תאוצה. כבר כעת עובדים כעשרה צוותים שונים לאורך גדר רצועת עזה, בעיקר בצפון הרצועה, באזורים הקרובים ליישובים סמוכי גדר. לקראת חודש נובמבר כבר יעבדו בו בזמן כ־40 צוותים, מתוך כוונה להשלים את בניית המכשול בתוך כשנה וחצי עד שנתיים. העבודות מתבצעות לאורך כל שעות היממה, שישה ימים בשבוע, כשהחשש הגדול במערכת הביטחון הוא שחמאס ינסה לאתגר את הצבא בתקופת בניית המכשול. לאור זאת, בין השאר, תוגברו הכוחות סביב העבודות.

וכך מתבצעת בימים אלה בניית המכשול: לאחר סימון תוואי המכשול ושפתי התעלה ברוחב של כ־80 ס"מ, חופרות מכונות ענק עד לעומק של עשרות מטרים מתחת לפני האדמה. לשטח החפור מוזרם המינרל בנטונייט, המעורבב במים, שמטרתו למנוע את קריסת הדפנות פנימה. בתום החפירה מורד לבטן האדמה "כלוב מזוין", היינו, מוטות ברזל הנראים ככלוב. בכלוב יש מקומות ייעודיים, שאליהם תוכנס בהמשך הטכנולוגיה במעבה האדמה. בתום הכנסת הכלוב המזוין מוזרם בטון מלמטה למלעלה ומביא ליציאתו של הבנטונייט אל מחוץ לתעלה. במקרה שבמהלך הזרמת הבטון הוא "נשאב" פנימה, היינו, כמות גדולה של בטון לפתע נעלמת, ההנחה הסבירה היא שהבטון נתקל בתוואי חפור של מנהרה התקפית בשטח ישראל וקטע אותה. בתום הזרמת הבטון מוכנסים למקומות הייעודיים צינורות האינדיקציה, שיתריעו מפני חפירת מנהרה חדשה ויספקו נקודת ציון מדויקת, לרבות עומק, של החפירה.

בתום בניית המכשול התת־קרקעי תורכב מעל האדמה גדר "שעון חול" אינדוקטיבית, בדומה לזו שנמצאת בגבול ישראל־מצרים. יצוין כי במפגש של המכשול עם הים התיכון באזור צפון הרצועה, צפוי הצבא להקים מכשול תת־ימי, בדומה לשובר גלים, שייכנס לים. מעל המכשול התת־ימי תוצב גם כן גדר "שעון חול" ובקצהו יוצבו אמצעים אחרים כדי לזהות ניסיונות חדירה לשטח ישראל. לצורך הפרויקט מוקמים בימים אלה לאורך גבול הרצועה שישה מפעלי בטון, שנועדו להוריד את מחיר ייצור הבטון לגדר והובלתו. בצה"ל מציינים כי המכשול הנבנה הוא הפתרון למנהרות ההתקפיות ומבססים את אמירתם על ניסויים רבים שנעשו בתקופה האחרונה בשטח, וכן על צוותי חשיבה "אדומים" שניסו לאתגר את המערכת שוב ושוב. עם זאת, הגישה המחמירה בצה"ל היא שאפשר לפרוץ כל מכשול, וגם לכך נערך הצבא.

וכפי שצפו בצה"ל, בחמאס אכן מאיימים. על רקע ההתקדמות בבניית המכשול החדש סביב רצועת עזה, הבהירו בארגון הטרור כי בנייתו מהווה צעד נוסף בהחרפת המצור על רצועת עזה. כך אמר היום (חמישי) בכיר חמאס לישראל היום: ״זו הכרזת מלחמה. לא נאפשר לכיבוש לממש את מזימותיו ופשעיו נגד העם הפלשתיני בעזה. נמנע בכל אמצעי את העבודות להקמת המכשול. כניסת כוחות וכלים של צבא הכיבוש לשטח הרצועה לביצוע העבודות שקולים לפלישה צבאית לרצועת עזה ותגובת חמאס תהיה בהתאם. לא נשב בחיבוק ידיים ונגיב בעצמה שישראל לא מכירה״.

 Abed Rahim Khatib/Flash90

מנגד, ביישובי עוטף עזה מעודדים מהחלטת צה"ל להאיץ את הקמת פרויקט המכשול, שנועד להגן עליהם מפני איום המנהרות מעזה. בחודשים הקרובים תואץ ההקמה, וההערכות הן שהפריסה המלאה של קיר הבטון תושלם בתוך כשנה וחצי עד שנתיים. הקיר יכסה את כל שטח הגבול, מתחת לאדמה ומעליה.

"אני סומך על אלוף הפיקוד בצורה מוחלטת", אמר אלון דוידי, ראש העיר שדרות, בעקבות דבריו של אלוף פיקוד דרום אייל זמיר, שאמר כי המכשול ייבנה גם במחיר של מערכה מול חמאס. "אני רואה את המערכה מול חמאס ארוכת טווח, ולכן צריך להסתכל על המצב לטווח הארוך ולטווח הקצר. גם כשיש ירי רקטות, או כשאנחנו יוצאים למבצעים ויש חוסר שקט, אנחנו מוכנים לספוג כל מצב שיחזיר את השקט לאזור".

"אם מערכת הביטחון החליטה שפרויקט המכשול ימנע את המוטיבציה של חמאס לפעול נגדנו, ולמעשה יביא לנטרול חדירת מחבלים דרך מנהרות או דרך הקרקע – אנחנו כמערכת אזרחית נהיה שותפים למאמץ וניתן את הגיבוי ככל שיידרש", מוסיף ראש העיר. "אם המצב ידרדר – נדע להתמודד ונאפשר לצה"ל להשלים את מהלכיו. המכשול הוא פרויקט שמשפר בצורה משמעותית את תחושת הביטחון בקרב התושבים".

ראש המועצה האזורית שער הנגב, אלון שוסטר, מעודד מפרויקט המכשול ואמר כי מדובר ב"צעד נוסף במעטפת ההגנה והביטחון על יישובי עוטף עזה". שוסטר אומר כי "השלמתו מסייעת רבות לתחושת הביטחון ביישובים – והראיה לכך היא הצמיחה הדמוגרפית שאנו חווים בתקופה הזאת. עוד ועוד משפחות מחליטות להתיישב ביישובים שלנו, שחלקם מרוחקים מהגדר במרחק של מאות מטרים".

כך מנצל חמאס בתי מגורים ומבני ציבור לבניית תשתית צבאית נגד ישראל

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חחח
מזכיר לי את המשוגע שעלה על עץ כדי לקפוץ, מה אמרו לו?
אם תקפוץ נהרוג אותך 🙂

אם לא תתנו לנו להלחם, נלחם בכם…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture