נופש כהלכה: העצות של רבני 'המכון המדעי טכנולוגי להלכה'

לצד ההקפדה על ענייני צניעות ואווירה המתאימה לבני תורה, עלולות להיווצר במתחמי הנופש השונים בעיות הלכתיות רבות. רבני 'המכון המדעי טכנולוגי להלכה' עם כל התשובות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בתקופת בין הזמנים, כאשר רבים יוצאים למקומות נופש, יוזמים רבים מבתי ההוראה המרכזיים שירות לציבור של סדרת הוראות הלכתיות חשובות לכל היוצאים לנופש. חלקם עושים זאת במסגרת ימי עיון, שיעורים והרצאות בע"פ, ואחרים בצורת חוברות ומנשרים בכתב.
לצורך כך יזמו בשבועות האחרונים הרבה מחשובי הרבנים ומורי ההוראה מכל חוגי היהדות החרדית סדרת מפגשים עם רבני המכון המדעי טכנולוגי להלכה, שבראשותו של הגאון הגדול רבי לוי יצחק הלפרין שליט"א, על מנת ללמוד מהם את הבעיות היסודיות העלולות להתעורר בעידן הטכנולוגי, ולשמוע מפיהם על הדרכים להתמודד עמם ועל הפתרונות הקיימים.

בסדרת מפגשי תדרוך אלו, עם רבני בתי ההוראה השונים, פרסו בפניהם רבני ומהנדסי המכון המדעי טכנולוגי להלכה את מכלול הבעיות המתעוררות, הן לאותם היוצאים לנפוש במלונות ובתי הארחה בארץ ובחו"ל, והן לאותם השוכרים דירות או צימרים במקומות שונים. הצד השווה לכולם הוא כי ללא מודעות והיערכות מראש הם עלולים להיתקל בבעיות קשות וסבוכות, בנושאי שבת וכשרות, ללא כל פתרון.

דגש רב ניתן לבעיות החמורות הקיימות כיום בבתי המלון החדישים, בנוגע לשמירת שבת, כאשר על כל צעד ושעל, פשוטו כמשמעו, עלולים להיכשל בחילולי שבת. הדברים אמורים גם כלפי היוצאים לנפוש בקבוצות מאורגנות, כשלא פעם המארגנים אינם מודעים לחומרת הבעיות האפשריות ואינם נותנים את דעתם עליהן, ועל אחת כמה וכמה כלפי אותם המזמינים באופן עצמאי חדרים במלונות שכאלו.

הבעיות מתחילות כבר עם הכניסה לחדר, כאשר הדלת נפתחת אך ורק באמצעות כרטיס מגנטי אלקטרוני ולא במפתח ידני מכני. עם פתיחת הדלת נדלקת באופן אוטומטי התאורה ומופעל המזגן, והם כבים מאליהם ביציאה מהחדר. בכל חדר מותקנים גלאי נפח ותנועה, שמשדרים ברציפות מידע למחשב המרכזי על הימצאות אנשים בחדר. כך גם כל פעולה של פתיחת מקרר בחדר נקלטת מידית במחשב המרכזי. במקומות רבים, פתיחת ברזי המים ושטיפת האסלה בשירותים נעשית בצורה אוטומטית, באמצעות חיישנים אלקטרוניים. מעבר לכך, כל מעבר במסדרונות המלונות עלול בהחלט להפעיל חיישני תאורה או חיישנים אחרים. זאת בנוסף לשורת בעיות אחרות, של דלתות אוטומטיות חשמליות, מצלמות אבטחה שכל מלון מרושת בהן בכל פינה, ועוד ועוד.

לשם כך הובהר היטב לציבור הרבנים ומורי ההוראה משתתפי המפגשים מה הן הנקודות החשובות הנוגעות לשמירת שבת שיש לברר קודם כל הזמנת חדר במלון, מלבד הבירור האלמנטרי על רמת הכשרות ושמירת הצניעות ברחבי המלון, וכיצד ניתן לוודא בסופו של דבר אם הבעיות האמורות אכן נפתרו. במקביל, הציעו רבני המכון שורה ארוכה של פתרונות בדיעבד ושל שעת הדחק למקרים שונים שלא היו מודעים להם מראש.

יחד עם זאת, ניתנו על ידם גם הוראות והנחיות פרטניות עבור אותם היוצאים לנפוש בדירות או בצימרים פרטיים, במיוחד בכל הנוגע לשימוש במיכשור מטבחים.

השאלה המרכזית שעלתה היא בנוגע לשימוש במקררים שונים, שאין להם התקני שבת הלכתיים מהודרים. בהקשר לכך הוסבר לציבור הרבנים כי ראשית כל חובה על כל אחד לנעול מערב שבת את מפסקי הדלת של המקרר, על מנת לבטל את ההשפעות הישירות של פתיחת הדלת וסגירתה על הדלקת התאורה וכיבויה, ניתוק המאוורר עם פתיחת הדלת והפעלתו בסגירתה, וכן על הפעלת צגים דיגיטליים שונים והתראות דלת או טמפרטורה. במקררים רגילים יש לעשות זאת באמצעות המתג המיוחד לכך, או ע"י הדבקה בדבק נייר חזק וכדו', באופן שהמפסק ישאר לחוץ פנימה גם בעת פתיחת הדלת, ואילו במקררים עם מפסק מגנטי נסתר, יש למצוא את מקומו המדוייק של המפסק ולהצמיד אליו מגנט למשך כל השבת, בדרך שהוסברה בע"פ לרבנים ומורי ההוראה.

רבני המכון המליצו עם זאת שכל מי שיוצא לנופש יקח עמו שעון שבת לתקע. במידה ויתקל בבעיות מיוחדות נוספות במקרר, או שלא ימצא את הדרך לנעול את מפסקי הדלת המגנטיים, וכן כל מי שירצה להחמיר על עצמו ולחוש לחששות נוספים הקיימים בשימוש במקרר, יוכל לחבר את המקרר לשעון שבת, שינתק את המקרר מפעם לפעם מזרם החשמל לזמנים ידועים מראש, ויאפשר את פתיחתו ללא כל חשש בזמנים קצובים אלו.

ההמלצה המעשית שניתנה, על מנת שלא להרבות בחיבורים וניתוקים תכופים ומיותרים שלא לצורך, היא לכוון את השעון ולהתאימו לשעות סעודות השבת, שבהן יהיה המקרר מנותק לזמן ממושך יחסית, לפי הצורך, כדי לאפשר את פתיחתו וסגירתו בזמנים אלו ללא הגבלה. בכל יתר שעות השבת, למעט שעות הלילה המאוחרות שבהן הכל נמים את שנתם, רצוי לכוון את השעון שינתק את המקרר לרבע שעה בכל שעה.

לצד ההוראות לשימוש במקררים, נתנו רבני המכון גם הוראות מפורטות לשימוש במקפיאים, קולרים, ברי מים ומיני ברים מסוגים שונים. הם הדגישו, כי בעוד שיש מקום להקל שבשימוש במתקני מים קרים יש מקום להקל בסברות שונות, הרי שהשימוש במיני ברים למים חמים, שאינם תחת אישור הלכתי מוסמך, אסור בהחלט.

התייחסות מיוחדת ניתנה גם לדרכי השימוש במיכשור הבישול והאפיה שבמטבחי הדירות השכורות והצימרים לנופשים, אם זה בכירים, בתנורי האפיה, מיקרוגלים, טוסטר אובן, אם זה בשיטות בישול חדישות יותר, של כירים קרמיות חשמליות או של אינדוקציה בשיטת הבישול ההשראתי, ואם זה במשטחי עבודה מסוגים שונים במטבחים. גם ביחס לכך נתנו רבני המכון תשובות מסודרות והוראות ברורות לאפשרויות השימוש ודרכי ההכשרה הרצויה במידת הצורך.

במהלך מפגשי התדרוך עלתה גם בעיית מדי המים הדיגיטליים, הנפוצים כיום ברחבי הארץ. בהקשר לכך הסבירו רבני ומהנדסי המכון את השאלות ההלכתיות הכרוכות בכך ואת הפתרונות הקיימים. ההוראה שניתנה היא לבדוק מראש אם מדי המים עומדים תחת אישור הלכתי מוסמך, ובמקרה של שעת הדחק, כאשר אדם הגיע למקום שיש בו מדי מים דיגיטליים ללא אישור הלכתי מוסמך, ראוי שיבצע כל פעולה של פתיחת ברז והוצאת מים בשינוי.

בעקבות מפגשים אלו כבר פרסמו כמה מבתי ההוראה הידועים את הוראותיהם ההלכתיות לציבור הנופשים, ברוח הדברים שהתבררו יחד עם רבני המכון המדעי טכנולוגי להלכה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture