באדיבות המצלם

האם דן בן יעקב אכן קבור במתחם המיועד לאטימה על ידי הרשויות?

"אין כל הוכחה שדן בן יעקב קבור שם": שלומי סגל שמע את התירוץ מפי האנשים שאינם מעוניינים למנוע את אטימת מקום התפילה המקודש ולאחר שהגיב לטענותיהם, יצא למסע בעקבות מקום קבורתו של אחד משבטי קה • ויש גם תכנית ליום ההילולא

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

"אין שום מקור שדן אכן קבור במתחם המוכר ליד בית שמש". משפט זה שמעתי פעמים רבות במהלך העבודה ואיסוף הנתונים לפני פרסום הידיעה המעציבה ולפיה מתכננים ברמ"י לאטום בבלוקים את מתחם קברו של דן בן יעקב, משבטי קה, ביער צרעה בסמיכות לעיר בית שמש. בנימוק זה, השתמשו גם גורמים שונים שביקשו להתנער מאחריות למעשה במקום. טענה זו אף נשמעה על ידי מספר גולשים שקראו את הכתבה.

מתברר שהצדק עימם. אין הוכחה חד משמעית שהמקום המצוין, בו קבור דן בן יעקב. אך עוד לפני שנפרט ונגלה כי מרבית המקורות הקדומים, כמו גם רבים מהמקובלים בדורות האחרונים, התייחסו למקום זה כאל מקום קבורתו של דן בן יעקב, הרשו נא לי לנצל את הבמה החשובה ולפנות פומבית אל כל אותם אנשים: ואם אתם צודקים והוא קבור שם, אז מה?

ראשית, אין הוכחה כמעט לשום ציון של קדושי עליון מדורות קודמים, ואנו מסתמכים רק על מסורות, שבחלקם הגדול נשתמרו רק אצל הערבים, או על עדויות של גדולי ישראל. ידוע כי האר"י ז"ל הקדוש גילה לתלמידיו את מקום מנוחתם של רבים מהתנאים והאמוראים, ואין חולק חלילה על דבריו, אך אם אתם מתעקשים על "הוכחה חד משמעית" – אולי תחפרו גם בשאר הציונים ותבדקו אם יש שם עצמות אדם המתוארכות לתקופת פטירת הקבורים בהם?

זאת ועוד. גם אם לשיטתכם אין הוכחה, מה עם העובדה שמדובר במקום שנתקדש בדמעותיהם ותפילותיהם של רבבות מישראל? הרס של מקום תפילה קלה בעיניכם? אני משוכנע כי אם שלטונות אוקראינה או מרוקו היו מעזים להודיע על הרס מתוכנן של ציון אחד הצדיקים, הייתם מקימים קול רעש גדול ולא הייתם מטילים ספיקות "אולי הם לא קבורים שם"…

מכאן לעובדות: כל השבטים נקברו בארץ ישראל, למרות שנפטרו במצרים. במסכת סוטה בתלמוד ירושלמי כתוב: "אנכי ארד עמך מצרים ואנכי אעלך גם עלה [בראשית מו, ד]. מה תלמוד לומר גם עלה? אמר: אותך אני מעלה, ושאר כל השבטים אני מעלה. מלמד שכל שבט ושבט העלה עצמות ראש שבטו עמו".

מקום מנוחתו של דן בן יעקב, כמו גם כמעט כל שאר שבטי קה, שנוי במחלוקת. יש אומרים באשתאול, יש אומרים למזרח הר תבור. ויש אומרים בבניאס. מרבית המקורות הקדומים מציינים כי הוא נקבר באשתאול, הקרוב ליער צרעה בימינו. כך לדוגמה כתוב בספר הישר: "ויקברו את ארונות מטות אבותיהם… איש בנחלת בניו… ודן נקבר בעיר בניו באשתאול".

גם בסדר הדורות מפורש כן. "דן נקברו עצמותיו באשתאול". בספר חיבת ירושלים מופיע: "דן מנוחתו באשתאול". בספר טוב ירושלים מצוין: "אשתאול, הוא כפר אשוע הסמוך לערטוף, כתוב בספר הישר כי שם נקבר דן בן יעקב. שם צרעה. יש אומרים ששם קבר שמשון הגיבור".

מנגד, בספר כפתור ופרח כתוב: "למזרח הר תבור כחצי שעה… ושם ציון ישן וקורין לו דנה אל חאכם. וחאכם הוא אצלם דיין… שם דן בן יעקב אבינו עליו השלום, וקורין לו כך על שם דן ידין עמו. והנה תמצא רוב השבטים שהם בכפרים מפוזרים בא"י, והכפר נקרא על שם אותו השבט הישן שם".

גירסה שלישית אנו מוצאים בספר יחסותא דצדיקייא: "בנייס, שם בפתח העיר תחת האילן, קבור עדוא הנביא ואשתו. וקרוב לו שבואל בן גרשום בן משה רבינו ע"ה. וקרוב לו דן בן יעקב אבינו עליו השלום. ושם על ראש ההר מקום מעמד בין הבתרים לאברהם אבינו עליו השלום". גירסה זו נחשבת לפחות אמינה וכיום אין כל אזכור לכך ואין ציון במקום.

כיום ישנם שני ציונים למקום קברו. האחד בדרך לבית שמש – אשתאול, והאחר ליד הר תבור. הצדיקים המקובלים, רבי יוסף דיין ורבי יוסף וולטוך זצ"ל, הם שהכריזו על המקום כעל קברו של דן בן יעקב, ואף הוסיפו לכך תימוכין באמצעות מסורת הקיימת ביד לומדי ישיבת המקובלים "בית-אל", כבר לפני למעלה ממאה שנה.

זעזוע: הרשויות מתכננות לאטום את קבר דן בן יעקב • פרסום ראשון

בקרב ציבור המשתטחים על קברי הצדיקים נראה כי הציון ביער צרעה התקבל כמקום תפילה. כמעט מידי ליל שישי ניתן לראות במקום קבוצות של בחורי ישיבות המגיעים למקום לשאת תפילה ולערוך במקום זיץ עם שירי רגש חסידיים אל תוך הלילה, מידי מוצאי שבת מגיעים לציון הק' קבוצה מתלמידיו של הגה"צ רבי אשר פריינד זצוק"ל, מקים מוסדות יד עזרא, ועורכים במקום סעודת מלווה מלכא, ובכל הזדמנות, עולים לשם עשרות מתושבי האיזור שנכנסים לשאת תפילה במקום זה – הקבר היחיד שנמצא בקרבה למקום מגוריהם.

הפעילים למען הצלת המקום קוראים שוב לציבור לנצל את ימי בין הזמנים ולהגיע לשאת תפילה במקום, מתוך תקווה כי הגדלת ציבור המתפללים במקום תביא לשינוי מחשבה אצל הממונים על כך ואולי תעורר את נציגי הציבור האחראים על המקום, ואלו היושבים במשרד הדתות, לפעול על מנת למנוע את אטימת המקום ואף לשדרגו ולשפצו לתועלת ציבור המתפללים.

יצוין כי לפי המופיע בילקוט שמעוני, דן בן יעקב נולד ונפטר בתאריך ט' אלול. בכוונת הפעילים לפעול על מנת להביא ציבור מתפללים גדול ביומא דהילולא לשאת תפילה להצלת עם ישראל במקום קבורתו.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
8 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

שלומי סג"ל – פשוט תותח!!!!
כל הכבוד

שיאטמו זה לא משנה אפשר להתפלל מחוץ למבנה האטום, אז,מה ,

בס"ד
איפה הרב של המקומות הקדושים בתמונה
מפורסם פסקו של הרב נבנצל מהעיר העתיקה שכל מקום שנתקדש בדמעותיהם של יהודים רוחו של הצדיק חופפת עליו
גם רוב הציונים באוקראינה ופולין הם אהלי צדיקים שיודעים שנקברו בבית העלמין הזה והאהל הקים זהו רק ציון ויכול להיות שהטמון שם הנו שואב המים או הסנדלר שבוודאי היו קדושים וצדיקים

בס"ד
הרב ארוש כבר קיללם שיד הנוגעת בציון תגדע
חרב בליבם אין תקווה לאחריתם

לציבור הקרובים למקום מתקיימת כל יום תפילת מנחה וערבית סמוך לשקיעה, באו בהמוניכם לחזק את המקום ובכך להפר עצת אויבינו

מי שרוצה להצטרף למאבק להצלת קבר דן בן יעקב אבינו אפשר במייל:[email protected] ובכך להיות חלק מהצלת אחד משבטי ישראל הנקרא בתורה "מאסף לכל לכל המחנות

שלומי.התעלמת מהאמירה החד משמעית של הגדול והענק שבדור הזה האדמו"ר הקדוש רבי ישראל אביחצירא זיע"א שאמר עוד לפני שנולדת לא דן ולא בן יעקב אלא שיך ערבי קבור שם. אתה ממעיט ברוח קודשו? הלא כל הצדיקים שהזכרת הם עצמם היו מתבטלים לבבא סאלי זיעא ………………

דרך אגב ר' אשר פריינד בעצמו אמר שדן בן יעקב לא קבור שם אלא באיזור.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture