הקשר האוקראיני והפלונטר האיראני / שלום פרוינד

שלום פרוינד בטורו השבועי בעיתון 'יום ליום': אם חשבתם שהאיום הצפון-קוריאני הוא אי שם רחוק מאוד מאיתנו, קיבלתם השבוע תזכורת מהאיום הגבוה והקרוב יותר של משטרת האייתולות, וגם: האם אוקראינה אכן התערבה בבחירות לנשיאות ארה"ב?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בשבוע שעבר דיווחנו כאן אודות רוחות המלחמה והאיומים ההדדיים שמשותפים לארצות-הברית וצפון קוריאה, בעקבות הסנקציות החריפות שאושרו באו"ם פה אחד, בשל שיגור מוצלח של טיל בליסטי בין-יבשתי מצדה של קוריאה הצפונית, שמסוגל להגיע לשטחה של ארצות-הברית. גם השבוע, העימות המבעבע מאחורי הקלעים ומוצף החוצה באמצעות שני המנהיגים משתי המדינות, ממאן לרדת מסדר היום, וכעת מתבררים כמה דברים חדשים שעלולים להחריף את המצב, וזאת אף שהנשיא הדרום קוריאני הזהיר כי "אסור שתיפתח מלחמה נוספת עם הצפון" וכי הוא מצפה שארצות-הברית תנהג באחריות ותפתור את סוגיית הגרעין בדרכי שלום.

נזכיר קודם, כי לפני כשלושה שבועות פתח נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ, חזית חדשה במלחמה סביב חקירת ההתערבות של רוסיה בבחירות האמריקניות, והעלה את האפשרות שאוקראינה, יריבתה של רוסיה, ניסתה לכאורה לחבל בבחירות בארצות-הברית ולגרום לבחירתה של הילרי קלינטון על חשבונו. בהודעה שפרסם הנשיא טראמפ ב-25 ביולי, טען, כי היו "מאמצים אוקראיניים לחבל בקמפיין טראמפ ולסייע בשקט לקידומה של קלינטון", זאת אף שלא סיפק ראיות לכך.

השבוע, עם ההתלקחות האזורית בין קוריאה הצפונית והדרומית בנוגע לשיגור הטילים מצד פיונגיאנג, והחרפת האיומים בין צפון קוריאה לארצות-הברית, מתגלה, כך על פי הדיווח בעיתון ה'ניו-יורק טיימס', כי ההתקדמות האחרונה של קוריאה הצפונית בתוכנית הטילים שלה הושגה ככל הנראה בזכות רכישת מנועי רקטות ממפעל אוקראיני בעל קשרים לתכנית הטילים של רוסיה.

על פי הדיווח, הערכות אלה יכולות לנמק כיצד הצליחה צפון קוריאה לבצע בהצלחה את שיגוריה האחרונים, זאת אחרי שורת ניסויים כושלים שיוחסו לפעילות נגדית אמריקנית, שכללה חבלה בשרשרת האספקה של פיונגאינג וכן מתקפות סייבר נגד משגריה.

במחקר חדש שפרסם השבוע מייקל אלמן, מומחה טילים במכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים, כתב, כי בעקבות הכישלונות הללו, שינתה המדינה הקומוניסטית את שיטות הפעולה שלה וכי רכישת מנועי הרקטות האוקראיניים אפשרו לקוריאה הצפונית לבצע שני ניסויים ראשונים אי-פעם בטיל בליסטי בין-יבשתי, שמסוגל להגיע עד לשטחה של ארצות-הברית.

בדיווח נכתב עוד, כי מניתוח תמונותיו של הרודן הצפון קוריאני קים ג'ונג און, כשהוא נראה בוחן מנועי רקטות חדשים, עלה כי אלו עוצבו בהתאם לדגמים ששירתו את מערך הטילים של ברית-המועצות. המנועים היו כה עוצמתיים עד שטיל אחד היה מסוגל לשאת עשרה ראשי קרב גרעיניים ולהיות משוגר אל יבשת אמריקה. "השאלה הגדולה היא, כמה מנועים יש להם ואם האוקראינים עדיין עוזרים להם, אני מודאג מאוד", אמר אלמן בראיון ל'ניו-יורק טיימס', והוסיף כי מה שחיזק את מסקנותיו הם ממצאים של חוקרי האו"ם, שגילו כי קוריאה הצפונית ניסתה לגנוב לפני שש שנים סודות על פיתוח טילים מהמפעל האוקראיני. באותו פרק זמן נעצרו לחקירה שני אזרחי צפון-קוריאה, ובדוח של האו"ם בנושא נכתב כי הם התמקדו בהשגת מידע על מערכות טילים, מנועי דלק נוזלי ומערכות אספקת דלק לטילים.
 
בחודש שעבר הכחיש המפעל האוקראיני את הדיווחים שלפיהם הוא מוכר את הטכנולוגיה שברשותו מעבר לגבולות המדינה, במיוחד לסין. מנגד, הגורמים האמריקניים אינם מאמינים לטענות הללו, אולם הם גם לא סבורים כי הדבר נעשה בידיעת נשיא אוקראינה פטרו פורושנקו, שביקר לאחרונה בבית הלבן.

הממשל האמריקני בהנהגתו של הנשיא טראמפ, הטיל עד לא מזמן את האשמה המרכזית על סין, בטענה שהיא לא עושה די כדי לרסן את התנהלותה הקלוקלת של קוריאה הצפונית. עד כה לא העלה טראמפ את רוסיה או את אוקראינה בנוגע למשבר הטילים עם צפון-קוריאה, אף ששר החוץ שלו רקס טילרסון דאג להזכיר את סין ואת רוסיה כגורמים העיקריים שממשיכים להזין את כלכלת קוריאה הצפונית גם אחרי השיגור האחרון שביצעה בטיל בליסטי בין-יבשתי, זאת חרף העובדה שטילרסון לא פירט מעבר לכך.

האם אפשר לומר כעת כי למפרע מתגלה שהודעתו של הנשיא טראמפ בדבר התערבותה של אוקראינה בבחירות בארצות-הברית, יש לה על מה להסתמך או שמא מדובר בצירוף מקרים וחששות גרידא?

כך או כך, לא ברור עדיין כיצד הועברו מנועי הרקטות הללו לצפון-קוריאה, בשעה שהוטלו עליה סנקציות כבדות בשבוע שעבר. האם זה מצביע על כשל מודיעיני חמור מצד האמריקאים? מבחינת מומחה הטילים מייקל אלמן, לא בהכרח ניתן לשלול את האפשרות שיצרנית הטילים הרוסית 'אנרגומש', שלה קשרים נרחבים עם המפעל האוקראיני, היא זו שסייעה בהעברת הציוד לקוריאה הצפונית.

איום גבוה וקרוב יותר

בינתיים, האיומים הולכים ומתעצמים והם באים דווקא מכיוון אחר, ותיק ואף מוכר יותר. לפני כחודש, במסגרת חבילת עיצומים שכללה גם את רוסיה ואת צפון-קוריאה, אישר הנשיא טראמפ סנקציות חדשות על איראן, שאושרו על ידי הקונגרס. השבוע, בנאום שנשא נשיא איראן חסן רוחאני, בפרלמנט בטהרן, הזהיר את הנשיא טראמפ שלא לדחוק את טהראן לפינה ואיים כי איראן תוכל לפרוש מהסכם הגרעין שנחתם עמה ב-2015 בתוך שעות בודדות, במקרה שארצות-הברית תמשיך להטיל סנקציות חדשות על ארצו.

"הניסיון הכושל של הסנקציות ושל האיומים הוביל את הממשלים הקודמים לשולחן המשא ומתן", אמר רוחאני בנאום תוקפני ששודר השבוע בתקשורת הפרסית, והוסיף כי "אם הם רוצים לחוות שוב את הניסיון הזה, בתוך זמן קצר, לא שבועות או חודשים, אלא בתוך כמה שעות וימים, נחזור למצב הקודם, חזקים יותר".

בניסיון לפקפק באמינותו של הנשיא האמריקאי רמז רוחאני על הסכם האקלים שממנו פרש ממשלו של טראמפ, אמר כי "בחודשים האחרונים, העולם היה עד לכך שארצות-הברית מפרה בשיטתיות את מחויבויותיה, לא רק בהסכם הגרעין, אלא גם בהסכמים בינלאומיים אחרים".

אז אם חשבתם שהאיום הצפון-קוריאני הוא אי שם רחוק מאוד מאיתנו, קיבלתם השבוע תזכורת מהאיום הגבוה והקרוב יותר של משטרת האייתולות.

מישהו אמר ששקט לאחרונה באזור?…

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture