סחורה ללא קונים / פיליטון

על רקע הידיעה לפיה ינתן 'פרס בטחון ישראל' למפתחי 'כיפת ברזל', זאת בעוד מאות אלפי תושבי הדרום נאלצים לחיות צמוד למרחבים המוגנים בשל אי התגובה הצהלית, בחרנו להביא בפניכם את הקטע הבא שפורסם ב'המודיע' לא מזמן

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

פריז, הסלון האווירי. אוקטובר 2012.

הם גנבו את ההצגה, הישראלים, בכך לא היה שום ספק. הביתן הישראלי, בניגוד לשנים קודמות, הפך ל'הדבר' בה"א הידיעה של התערוכה והוא משך אליו את כל המשלחות שהגיעו למקום. הביתן היה המושקע ביותר, וגם הנציגות במקום היתה מכובדת: היו שם כל הרמי דרג במשרד הבטחון, מהתעשיות הבטחוניות לסוגיהן, בכירי צה"ל ואפילו ממשרד החוץ דאגו לשגר כמה משלחות מהפרסונל הבכיר. אבל מה שתפס את העין היתה התצוגה עצמה. המערכת הישראלית המתוחכמת שהציגה יכולות מדהימות, הצליחה למצב את עצמה כגולת הכותרת של התערוכה. לא היתה משלחת אחת מקרב המשלחות הרבות – למעט כמובן את אלו שהגיעו מהמדינות העויינות – שהעזה לוותר על אפשרות המבט מקרוב בטכנולוגיה הישראלית, שנתפסה כפיתוח המייצג את שדה הקרב העתידני.

והיה בהחלט על מה להתגאות. מערכת 'כיפת ברזל' ביטאה את שינוי המגמה בשדה הקרב והיא סימלה את המעבר לעתיד. אם עד כה לא היתה דרך להתגונן בפני תקיפה רקטית, מעכשיו האפשרות הזו שבעבר נתפסה כדמיונית הפכה למעשית. הטילים הנורים לעבר היעד נתקלים במערכת שמיירטת אותם ומונעת את פגיעתם. ושוב, לא מדובר באב טיפוס שמונח על מדפי המעבדה אלא במערכת אמיתית, חיה ונושמת, שהוכיחה את יכולותיה המבצעיות כמה חודשים קודם לכן, במרץ 2012, עת הותקפו ערי הדרום בירי מאסיבי של רקטות גראד מרצועת עזה, אך המערכת שנפרסה בשטח קידמה את הטילים ויירטה אותם בעודן באוויר.

אין פלא שבישראל החליטו למנף את ההצלחה הזו עד תום. בעקבות ההצלחה המרשימה, התקבלה החלטה בלשכת שר הבטחון שאמרה כי אסור לנוח על זרי הדפנה. "עכשיו, אחרי שהמערכת הזו הוכיחה את מה שהיא מסוגלת, חייבים להציג אותה לעולם ולהביא לכך שהיא תימכר כמה שיותר", אמר השר שהוסיף בחיוך ציני כי "כך נוכל להכניס כסף גדול למדינה, אבל בעיקר, להכניס אחת ולתמיד לאוצר שמנסה להגביל כל העת את התקציב הצבאי. נראה להם שאנו יודעים גם להכניס כסף ולא רק להוציא…"

ההחלטה זכתה לתמימות דעים במשרד הבטחון, אפילו באוצר ראו בעין יפה את המהלך, רה"מ נרתם לסייע במרץ (למעשה, כך אמר אחר כך, 'אני הייתי הראשון שזיהה את היכולות'), וגם במשרד החוץ החליטו שלא להישאר מחוץ לתמונה. היעד שהוצב כמטרה היה 'כיבוש' הסלון האווירי בפריז.

במקום, שבו מציגות התעשיות הבטחוניות העולמיות את הישגיהן הטכנולוגיים, נציב הפעם את מערכת 'כיפת ברזל' כגולת הכותרת של התעשיות הבטחוניות, אמרו ועשו: במקום להציג את הפיתוחים מצילי החיים בשריון, את המערכות החכמות שהותקנו במטוסי חיל האוויר, הושם הדגש על ה'כיפה'. באופן יוצא דופן, הושקע גם מאמץ רב בויזואליה במטרה להציג את ההישגים בצורה מיטבית. מצגות מרשימות ששודרו על מסכי פלאזמה ענקיים שמו את הדגש על הביצועים המדוייקים. במקביל נבחרה משלחת נרחבת שהורכבה בעיקר מחבר'ה שיודעים את מלאכת השיווק. "יש לנו מוצר מנצח", היה המסר שהועבר לאלו שנבחרו לאייש את הביתן בימי התערוכה, "והמטרה שלנו היא לחשוף את העולם למוצר הזה".

*

ההצלחה היתה באמת מעל ומעבר לציפיות. הביתן הישראלי גרף שבחים רבים, כשלא היה עיתונאי אחד שהגיע לסקר את התערוכה והוא לא ייחד לו מקום של כבוד. ידיהם של אנשי הצוות הישראלי היו מלאות עבודה, הם התניידו ממקרופון אחד למשנהו, ממצלמה אחת לרעותה, ובמקביל סיפקו הסברים לכל המשלחות שצבאו על הביתן. ואם לשפוט לפי הכיסוי התקשורתי, השנה עמדו הישראלים להוביל את המכירות.

"הישראלים הוכיחו הפעם מה הכוונה חשיבה יצירתית", בישר כתב ה'לה מיזארו' הצרפתי, "בעוד שהאמריקאים הציגו מטוסי קרב משוכללים יותר בעלי יכולת חמקנות גבוהה יותר, הרוסים טילים שיכולים להגיע לכל יעד במרחק של 2,000 ק"מ בדייקנות של סנטימטרים, פעלו הישראלים בזירה אחרת לחלוטין והם הוכיחו שאפשר לצאת מהריבוע. במקום להשקיע בתקיפה, אפשר להגיע להישגים במגננה". אפילו העיתונאי הסעודי הידוע, זה שסיקר בשנים הקודמות רק את המטוסים שנמכרו לאנשי האצולה הסעודית, עשה כנראה הסבת מקצוע והוא ייחד שלושה עמודים מגזיניים למערכת הישראלית ש"נתנה את התשובה לגראדים הפלסטיניים-איראניים כשהיא מוכיחה ש'המתקפה הטובה ביותר היא ההגנה'".

אין פלא שבמשלחת הישראלית היו שבעי רצון. הדיווחים לישראל חזרו ואמרו ש"עשינו את זה". הסיכומים בתדרוכים שנערכו ערב ערב חזרו ואמרו ש"אתם בכיוון הנכון. קצת מאמץ, והתערוכה הזו נכבשת. אנו נגיע למקום הראשון במכירות". הצוות היה אופטימי ואכן היה לתחושות על מה להתבסס.

*

השינוי במצב הרוח אירע ככל שהתערוכה התקדמה לקראת סיומה. פתאום התברר, שאמנם המבקרים היו רבים, ההתרשמות היתה מדהימה, התגובות היו אוהדות על גבול הקנאה, אבל בשורה התחתונה, לא נרשמה ולו מכירה אחת של המערכת. המשלחות שהורכבו מכל המדינות גמרו את ההלל על המערכת ועל מפתחיה, אך ככל שהדבר היה בלתי מובן, כשהדברים הגיעו לתכל'ס, הם נעלמו. שום עיסקה לא נסגרה.

האם הוחלט על חרם קולקטיבי נגד התעשיה הישראלית? תהו אנשי המשלחת שלא מצאו כל הסבר לתופעה הזו. גם הטלפונים והמיילים שהגיעו מהארץ, ממשרד הבטחון ומהנהלות התעשיות הבטחוניות, ממשרד רה"מ וממשרד החוץ ומשרד האוצר, ביקשו לקבל הסבר לחידה: איך זה שהתקשורת אוהדת ומפרגנת, מבליטה ומהללת, ואילו המכירות מדשדשות סביב הספרה אפס?

היתה ישיבה בהולה של הערכת מצב, שבסיומה הוחלט שאלו שיצרו קשרים אישים עם חברי המשלחות האחרות ינסו לקבל מענה לא פורמלי לשאלה: מה קרה. ואכן, לקראת ערב, כאשר חזרו החברים למלון, הם דאגו ליצור מפגשים אקראיים עם חברי יתר המשלחות בבר ובחדר האוכל, בלובי ובמסדרונות.

– מה דעתך על המערכת? שאל הישראלי את בן שיחו הבריטי.
– "פנטסטי, אני חייב לומר לכם שאני מצדיע לכם, באמת, לזאת יקרא גאונות", ענה הנציג הבריטי, וכמוהו הצרפתי, הגיאורגי, הקוריאני, היווני, האמריקאי, הסיני, ההודי והרוסי.
– אני מניח אם כן שאתם חוזרים עם שתיים-שלוש מערכות כאלו הביתה…
– אנחנו? לקנות? מה פתאום? למה אתה חושב כך?
– מה הכוונה למה? לא מחפשים אצליכם הגנה מפני טילים?
– שמע חביבי – ענה הצרפתי, וכמוהו הבריטי, הגיאורגי, היווני, האמריקאי, ההודי, הסיני והרוסי – המערכת הזו אמנם מדהימה, מעניינת, מרשימה וללא ספק היא 'המילה האחרונה', אבל אחרי הכל היא מיותרת.
– למה מיותרת? אלא מה תעשו עם הטילים?
– אוי, באמת. אתה מכיר מדינה אחת שיורים עליה טילים והיא סופגת? אם יורים עליך טילים, יוצאים לתקוף את אלו שיורים עליך ודואגים שהם לא יעלו על הדעת לתקוף יותר. מה פתאום ליירט את הטילים באוויר אם אפשר לטפל באלו שיורים אותם על הקרקע?

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
8 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כמה שהסיכום נכון? מדינת חלם כפשוטו

כתבה יפה ומצוינת. נהניתי מהכתבה ומהסיומת

יש לי גיס שעובד במשרד הבטחון, והיה מחברי המשלחת לסלון האוויר, שלחתי לו לינק שיראה איך הם נראים בעיני הציבור.

פשוט בושה למדינה.
במקום שהמדינה תלמד אותם פעם אחת ולתמיד לקח כמו שכתוב, עושים כל הזמן חשבונות של איך נראה בעולם…
טמטום

כתיבה משובחת, ואיך אומרים חבל שכל מילה נכון.

אוי, דעס איז דעך אזוי ריכטיג

ציונות מגעילה מה שכן צריך זה לפרק את המדינה

מסיפורי אלף לילה ולילה.
סגנון הכתיבה אכן מרענן אבל התוכן חסר ביסוס. עסקאות ממין זה, אם ישנן, לא נחשפות לתקשורת, אפילו לא למערכת 'המודיע'.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture