דיירי 'חפציבה' בזמן "הפלישה". צילום: פלאש 90

סוף טוב הכל טוב: עשור לקריסה הגדולה של חברת 'חפציבה'

ההלם הגדול, הפלישה הספונטנית, המגורים בשלדי הבנינים, המניינים בחצרות, ביקורי האח"מים ונקודת האור: עשר שנים לאחר הקריסה של חברת הנדל"ן הגדולה, דיירי השכונה משחזרים את הדרמה הגדולה שהסתיימה בס"ד בטוב

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

זה קרא בבום. ביום אחד בהיר. כן, ממש בהיר. אולי היו מאחורי הקלעים כאלה שידעו על-כך כמה ימים קודם, אך עבור הציבור הרחב הייתה זו הפתעה של ממש. ביום אחד נפוצה השמועה בקרב הציבור שחברת הבנייה חפציבה כבר לא. לא חברה. לא בנייה ואין כל חפץ בה.

חפציבה לא הייתה חברה קיקיונית. היא הייתה אחת החברות הגדולות בתחום הבנייה, עשרות פרויקטים נרשמו על שמה בעיקר בציבור הכללי. אבל גם בציבור החרדי היא לא נותרה מאחור. יחד עם שכונת חפציבה בבית שמש הקימה החברה במקביל גם פרויקטים במודיעין עילית ובביתר עילית. וכל אלה נקלעו ביום אחד לסערה. אין חברה. אין עם מי לדבר. ומנהל החברה שהכל דיברו בשבחו נמלט מגבולות הארץ ועקבותיו (באותה עת) לא נודעו.

סיפור קריסת חפציבה שהתרחש השבוע לפני עשר שנים, היה גם קו שבר עבור רוכשי הדירות בחברה, אבל גם קו מנחה עבור רשויות החוק ששינו בעקבותיה את החוקים והתקנות על-מנת להבטיח את הכסף שמשלמים רוכשי הדירות. וזו אולי נקודת האור מסיפור הקריסה של שכונת חפציבה.

לרגל מלאות עשור לקריסת החברה, פרסם המקומון 'חדש בית שמש' כתבה נרחבת על הקריסה. בה חזר לקולות הימים ההם, לפלישה הגדולה של מאות משפחות לשלדי הבניינים בבית שמש, לביקורי האח"מים בשטח, ולאווירה שהייתה באותם הימים.

ביזנעס שימושי

מניינים בחצרות

דווקא ברגע העגום הזה של חלומות קורסים וחברה מתפוררת, התגלה הצד היפה של עם ישראל. השבת הראשונה בשכונת חפציבה הזכירה למישהו את השבת באתרא קדישא מירון. זאת בשל ריבוי מנייני התפילה שהתארגנו בחצרות הבתים, ובשל נוכחותם המורגשת של ארגוני החסד של בית שמש שעבדו שעות נוספות.

השבת הראשונה בחפציבה הייתה שבת של "ביחד", כולם עם כולם. ומנייני התפילה שהחלו באופן עצמאי, התערבו בסופו של דבר יחד. הספרדים והאשכנזים, החסידים והליטאים הגיעו בסופו של דבר לניגון אחד מאוחד, ניגון של אחדות ותקווה.

ראשי ארגון 'יד תומך' כבר היו שם ביום חמישי הגדול יום קריסת חפציבה. הם באו כדי לעזור ולהביא מנות חמות ותבשילים מהבילים לתוך שלדי בנינים ללא חשמל וללא גז. הם היו שם ראשונים להושיט יד. ההיערכות שלהם לשבת הייתה מופתית. הם פתחו בחניון מרכזי בלב אתר הבנייה מטבח לכבוד שבת. בו ניתנו סעודות שבת למאה סועדים. סעודה עם מיטב מטעמי השבת, ניחוח מגרה חיך ואחדות נדירה.

אנשי הארגון לא עזבו את השכונה עם צאת השבת. הם נותרו שם בכל ימות השבוע עם מטעמים לארוחות, ואפילו תופינים לאורחים. והיו הרבה, הרבה מאוד אורחים כפי שתוכלו לקרוא בהמשך.

הילד הראשון שנעלם

ארגון נוסף שהפגין נוכחות בשכונה היה 'עזרת אחים'. אלו שבכל השנה מחזיקים מחסנים מלאים במזרנים, שולחנות וכיסאות, הביאו הפעם את כל הכבודה לתוך בנייני שכונת חפציבה, על-מנת לעזור למשפחות בהתארגנות ראשונית בתוך הבתים הריקים.

אגב בעזרת אחים קיים מדור לאיתור ילדים נעדרים. מתברר שכבר ביומה הראשון של השכונה, זכתה זו בילד נעדר. היה זה כאשר עוברים ושבים במרכז המסחרי הגדול ברמב"ש א' גילו ילדון חמוד וחביב בן שנתיים וחצי שאיש לא הכיר. הילד הועבר אחר כבוד לידיהם האמונות של מתנדבי עזרת אחים והם היו אלה שהוציאו צוות שיחפש אחר הורי הילד.

ארבע שעות יקרות חלפו וגם החברים המיומנים של עזרת אחים לא הצליחו במשימה. רק אחרי ארבע וחצי שעות הגיע הטלפון הגואל. היה זה טלפון משכונת חפציבה. התברר כי הורים למשפחה ברוכת ילדים שלא נתנו תנומה לעפעפיהם במשך 48 שעות, נרדמו לזמן קצר ולא שמו לב שאחד הילדים נעלם. לא היה גבול לשמחתם כאשר התכשיט הקטן הוחזר למה שהם קראו דירה. היה זה הילד הנעדר הראשון של השכונה.

להרגיש את הפולשים
שבועיים לפני הקריסה הגדולה נפתח בית המדרש הראשון בשכונה – בית המדרש החסידי. זה הפך עד מהרה למרכז ולב השכונה ובו נערכו תפילות סביב השעון. הקב"ה מקדים תרופה למכה ובזכות המזגנים רבי העוצמה שהותקנו בו, היה לרבים מהפולשים שנאנקו בחום הכבד של שלהי דקייטא, מקום לצבור כוחות בשעות שבין תפילה לתפילה.

במהלך השבת הפכה השכונה מוקד עלייה לרגל. עירובין נמתחו כדת וכדין על-ידי ועד העירובין של 'העדה החרדית'. יושב ראש סיעת 'יהדות התורה', יעקב ליצמן, שהגיע כבר ביום הראשון מיד עם היוודע דבר קריסת החברה, הקים בלשכתו חמ"ל עבור נפגעי חפציבה. את הקו הפתוח של ליצמן, איישו אנשי לשכתו סביב לשעון תוך שהם מקבצים את כל הנתונים שהעבירו להם הרוכשים במטרה לגבש נוסחה שלמה ומאוחדת עמה ניתן יהיה להתמודד בחזית המשפטית.

נציגי 'יהדות התורה' יחד עם נציגי 'שס' בעירייה, התארגנו וחברו לוועד תושבים. הם שכרו עורך דין בכיר (חן לבנת) שיעניק להם ייעוץ משפטי. בכך נערכו לקדם את פני הבאות ולזכות בייצוג נאמן בבתי הערכאות השונים. הנציגים ובראשם חבר העירייה אברהם מרדכי ברגר, קיימו פגישות עם בכירים בבנק ירושלים. הפגישה שהייתה ראשונה משורה ארוכה של פגישות נוספות, באה לתת ביטוי לכך שהבנק לא רואה חלילה ברוכשי הדירות כאויבים. אדרבה, בבנק אמרו כי ישמרו וידאגו לאינטרס של הרוכשים, משום שבמוקדם ובמאוחר זהו גם האינטרס של הבנק.

חבר העירייה דאז, דוד וינר שהיה ממונה בתוקף תפקידו על אגף הגבייה בעירייה, הגיע מהר מאוד לסיכומים מעשיים עם הנהלת העירייה. סיכומים שאפשרו התקנת שעוני מים בכל הבניינים שהיו ברי אכלוס. מדובר בצעד חשוב ביותר גם מבחינה משפטית, שכן כל המשפטנים סברו שהוראת חזקה על דירה תפוסה, נחשבת יותר בשעה שיש בה מים וניקוז. משום שקשה להגדיר דירה ללא מים כדירת מגורים.

נציגי יהדות התורה בעירייה באו בדברים עם מנכ"ל העירייה כדי שזה האחרון יזרז מתן אישורי אכלוס 'טופס 4' לבניינים שבנייתם הסתיימה וטרם קיבלו אישור אכלוס. נקבע כי הדבר יעשה עם שובו של מהנדס העירייה לארץ.

השסניקים באים
השבוע הראשון של ההתיישבות (הפלישה) לחפציבה היה שבוע של עלייה לרגל. עסקנים ואישי ציבור באו והלכו, אלה התחלפו עם אלה, והרקע הכתום והצהוב של הבניינים שמייחד את חפציבה, שימש תפאורה מצויינת עבור תצלומי פוטו-אפ של נציגנו בכנסת.

אך מי שעשו הפקת איכות שווה במיוחד, היו אנשי התנועה הקדושה שבאו לשכונה עם כוח תקשורתי מוגבר שלא השאיר כמעט ארבע אמות פנויות ללא איש תקשורת כזה או אחר מכלי המדיה השונים. על הביקור הממלכתי של תנועת שס ניצח בגאון סגן ראש העיר אז, והיום ראש העיר, משה אבוטבול.

אבוטבול העביר את לשכתו הנודדת לשכונה החדשה, ועם הדפים השמורים רק לו, החל לקבץ את כל הדיירים לפונדק אחד. עד שהצליח לאחד כמעט מאה משפחות של בני תורה ספרדיים שרכשו דירות בשכונה. בשבת הראשונה הגיע ר' משה לשבות עם אנשי השכונה ולהיות להם לעזר.

בפמליה של תנועת שס הארצית שהגיעה לשכונה, היו שר התמ"ת דאז אלי ישי; השר לשירותי דת, יצחק כהן; חבר הכנסת ועורך הדין אברהם מיכאלי שהיה אחראי על משבצת בית שמש מטעם התנועה הקדושה, עוזרי השרים ויועצי התקשורת, וכמובן שלשת הנציגים בעירייה, אבוטבול, שטרית ומדיזדה.

הפמליה המכובדת הזו התקבלה בדירתו של סגן מנהל תלמוד תורה 'תורה לשמה' שהספיק כבר לקבוע את ביתו בשכונה (ולא כפולש). שם, בסלון הבית, התקבצו עשרות רוכשים שבאו לשאול בעצתו של השר ישי, ולשמוע ממנו מה עשה ויעשה למענם.

ישי, כאדם שצמח מהשטח וידע מה היא מצוקה, היה ונותר אדם קשוב ובעיקר רגשן מאוד. מה שהביא אותו להסתובב בשבוע האחרון בין משרדי הממשלה השונים, ולהעיר את תשומת לבם של השרים והממונים, כי הבעיה כאן היא איננה של בוזגלו או פחימה, וגם לא של הורביץ ופרידמן, אלא בעיה של המדינה שמחובתה לרדת מעמדת המשקיף ולעשות פעולות למען אלפי הקונים המסכנים.

אחרי ישי שדיבר והקשיב, הגיע תורו של אבוטבול שהזכיר במהלך הדברים את המחויבות המיוחדת של תנועת שס לשכונה החדשה, לאחר שבהיותו יושב ראש ועדת השמות (הוא עדיין), נתן שמות לרחובות השכונה על שם גאוני המזרח, כרחוב בן איש חי, רחוב הרב צדקה, רחוב הרב אבא שאול, ועוד.

הסיפור שלא תם
עשר שנים אחרי. חפציבה כבר סיימה ללקק את פצעיה. כל הבניינים הושלמו. חלקם הגדול כבר מכוסה בתוספת בנייה מכל הכיוונים. יש בה לא מעט משפחות שאפילו לא יודעות כי לשכונה הזו סיפור חיים של ממש. אבל כך נראית ההיסטוריה. יש שהם חלק ממנה ויש שרק קוראים עליה ב'ביזנעס'.

חפציבה של היום היא שכונה לתפארת. קהילה משובחת. ולא שחסרות בה בעיות. מטבע הדברים, כאשר חברה קבלנית נעלמת באמצע הדרך, נותרים הרבה דברים שנשארים תקועים. עד היום ממתינים תושבים בשכונה למימושן של הבטחות רבות. אבל עם זאת לא ניתן שלא להסתכל גם על חצי הכוס המלאה, ובמקרה הזה מדובר בהרבה יותר מחצי כוס, כוס של ברכה.

מקור: http://bizzness.net/

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture