Nati Shohat/Flash90

אנחנו עומדים לפניך בתפילה ובתחנונים / הניה גולדברג

כולנו נעמוד שם בראש השנה. כולנו נקבל את מלכות ה', אך האם נדע לפעול מה שצריך ועדיין להאמין בכל מה שיתרחש עימנו בשידוכים ובכל דבר, שזה מה שה' רצה? • הטור של הניה גולדברג, פסיכותרפיסטית לענייני משפחה ושידוכים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ראש השנה מתקרב בצעדי ענק. אנחנו חולמים קצת אך הוא מתקרב. עוד מעט נעמוד לפני ה' ונמליך אותו עלינו ועל חיינו ועל כל השידוכים שאנחנו משתדלים בהם בכוחות רבים. האמנם אנחנו ממליכים את הקב"ה על השידוכים שלנו? האם באמת אנחנו מפנים לו את המקום שבו אנו מאמינים שהוא ורק הוא זה שעושה באמת את השידוך?

האם אין זה רק מלל ומחשבה שאנו מרגיעים בה את עצמנו כשבשטח אנחנו נושאים על כתפנו הכל, אם יצא שידוך אז זה כמובן בזכותנו, כי אנחנו מאד חכמים ויודעים ואם לא יצא, אנחנו נופלים לאכזבה נוראה כאילו שהכל היה תלוי בנו ואין בלתנו?

בדיבורים אנחנו מצקצקים בלשוננו "חבל, אך הכל משמים" ובפועל אנחנו אוכלים את עצמנו ומחליטים שבפעם הבאה נגביר את מאמצינו כי הכל הרי תלוי רק בנו?

לפעמים אנחנו "היוזמתיים" שפועלים ומשקיעים כוחות. ולפעמים יש בינינו את "אנחנו" הפסיביים, שמרימים עיניים לשמים אך לא עושים. בדיבורים אומרים: הכל משמים, או בלשון העם "אם ה' רוצה גם מטאטא יורה" ובפועל לא באמת נותנים את הדעת לפעול. רק יושבים ומחכים שהקב"ה ינחית את השידוך משמים. "אנחנו" האלו או "אנחנו" האלו, מגזימים כל אחד לכיוונו. המשקיעים הרבה ומדברים אמונה, או המשקיעים מעט וגם הם עם אמונה, כולנו צריכים לקבל זאת שהשידוך משמים, ומה שה' ירצה יהיה, אך כל אחד חייב לבחון את עצמו ולדרוש מעצמו איזון נכון בהשתדלות ובמעשים. אף אחד לא יכול לחשוב במקומו.

דוגמאות:

בת שהתפיסה של הוריה היתה "אם היא רוצה להשתדך שתדאג לעצמה", כלומר: אנחנו אוהבים אותה ודואגים לה ברמה של השתתפות בדאגה. המעשים – עליה. אם היא מחליטה שהיא רוצה לפעול, שתפעל. ניתן לה גיבוי של אכפתיות ואהבה. זהו. הבת מצאה שידוך והתחתנה. הכל היא דאגה בעצמה. רק שהיו דברים שהיא נזקקה בהם לסמכות ההורית שלא ניתנו לה. לא כי מישהו רע, אלא כי זו התפיסה. התוצאה: כעבור מספר חודשים התברר שיש לבחור קשיים באישיות (שבעל נסיון היה יכול לשים לב מלכתחילה) והחבילה התפרקה. אי אפשר להגיד שמישהו אשם, והחבילה יכולה להתפרק גם אם היו הורים סמכותיים, אך האם היתה לה אפשרות לקבל ליווי ותמיכה בשידוך שלה אולי ממישהו אחר? או שכן או שלא. ההורים אומרים: "מה לעשות נפלה עלינו צרה צרורה משמים" הבת אומרת: "הכל משמים שהצלחתי להחלץ" ומצד שני "הייתי צריכה לעבור מה שעברתי בשביל לגדול מהקושי."

יש בנות שהשידוך שלהן מתעכב כי יש ניגודי תפיסות בין הבת להורים. האם ההורים עוקבים אחר כל תגובה ותגובה שלה והיא מרגישה מעט "חנוקה"? האם היא מרגישה שהם לוקחים את כל האחריות עליהם בלי לאפשר לה מרחב שבו היא צריכה קצת לחשוב בעצמה ולהיות שותפה בהחלטה? מנהג העולם הוא שבת צעירה סומכת בכל עליהם ויודעת שכשהם לוקחים את מלוא האחריות, היא יכולה לישון בשקט, אך בת מעוכבת מספר שנים, יש לה כבר מחשבות משלה, ואולי כדאי לשמוע גם אותה.

סמכות הורית מאפשרת מדי או שמה גבולות מדי, טוב שתיבחן כדי שהמשודכים והוריהם ירגישו טוב ושלמים עם השידוך.

כולנו נעמוד שם בראש השנה. כולנו נקבל את מלכות ה', אך האם נדע לפעול מה שצריך ועדיין להאמין בכל מה שיתרחש עימנו בשידוכים ובכל דבר, שזה מה שה' רצה?

הניה גולדברג פסיכותרפיסטית משפחה ושידוכים, בנות הורים זוגות, אישי קבוצתי והרצאות 026424049 [email protected]

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture