צילום: אינטלי טיימס

זה המרכז לפיתוח נשק להשמדה המונית שהותקף הלילה בסוריה

התקיפה מיוחסת לישראל שבוחרת בינתיים להמשיך לשתוק למרות האשמה המפורשת של צבא סוריה, שעלול לצאת דווקא מחוזק מהתקיפה שפגעה במתקן שלפי מומחי בלוג המודיעין אינטלי טיימס, ייצרו בו נשק להשמדה המונית, כולל אחסון פסולת גרעינית

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

עשור בדיוק לאחר התקיפה המיוחסת לישראל של הכור הגרעיני בסוריה, שוב תקפו הלילה מטוסים, על פי דיווחים זרים של חיל האוויר הישראלי, בסוריה. לאורך העשור האחרון, בוצעו מאות תקיפות כאלה. אך בדרך כלל, היו אלו נגד משלוחי נשק או מטרות קלות. הפעם, יש קשר בין התקיפות: על פי מומחי בלוג המודיעין "אינטלי טיימס", באתר שהותקף הלילה, אוחסנו שאריות פסולת גרעינית ואורניום מהכור שהותקף בזמנו. סגירת מעגל.

הכירו את המרכז למחקריים מדעיים (CERS) של משטר אסד. כאמור, זו לא הפעם הראשונה שמיוחסת לישראל תקיפה של מתקן פיתוח השייך למרכז, שהיה גם אחראי לבניית הכור הסורי שהושמד, לפי פרסומים זרים, על-ידי ישראל בשנת 2007. בדיקה של בלוג המודיעין "אינטלי טיימס" ביולי השנה, בעקבות פרסום באתר "זמאן אל וואסל" של האופוזיציה הסורית, העלתה כי מדובר במתחם צבאי באזור מאסייף שבמחוז חמה שהיה מוכר עד היום כאחד מאתרי הנשק הכימי המשמש לצורכי אחסון פצצות כימיות פגות תוקף ולוגיסטיקה.

על פי הדיווחים הלילה וציטוטי מקורות אופוזיציה סורית מהחודשיים האחרונים, מדובר באתר תעשיתי- צבאי שממוקם באזור מסייף שבבמחוז חמה ונמצא תחת חסותו של המרכז הסורי למחקרים מדעיים (SSRC). בדיקה שערכנו ביולי השנה, בעקבות החשיפה בעיתון האופוזיציה הסורית, העלתה כי מדובר במתחם צבאי שהיה מוכר עד היום ככזה המשמש לצרכי אחסון ולוגיסטיקה של נשק כימי ואף עלה לכותרות במסגרת תחקיר עיתונאי גרמני כבר בשנת 2012 ולפיו משמש את המכון למחקרים מדעיים של סוריה גם כמתחם לאחסון והטמנה של אורניום שנותר לסורים לאחר תקיפת הכור הגרעיני שניסתה סוריה להקים באל קיבאר, זו גם הסיבה שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ביקשה, באותה העת, לערוך ביקורת במקום.

עשור לתקיפת הכור בסוריה: איך היה נראה האיזור עם נשק גרעיני?

בשנתיים האחרונות נצפתה הרחבה משמעותית של מתקנים במתחם. צילומי לוויין של המתקנים שבמתחם, חושפים בנייה של משרדים, מתקני אחסון מאווררים וסככות והמיועדות בדרך לקליטה / הוצאת משלוחים. כל אלו נבנו בוואדי מבודד ושמור בצילו של רכס ההרי לצד שטחי מטמנות של חומרים מסוכנים, כנראה של הסוכנות למחקרים מדעיים כחלק מניסויים ופרויקטים בלתי קונבנציונאלים.

בהמשך פרסמן באינטלי טיימס תמונות לווין של האתר שהותקף הלילה, על פי דיווחים זרים, כמו גם על פי האשמת צבא סוריה, על ידי חיל האוויר הישראלי:

מה ניתן ללמוד מצילומי הלוויין על המתחם שהותקף בסוריה? המתחם שבו אירעה הלילה התקיפה מוכר זה שנים כמתחם מאובטח שיועד לשמש את הסוכנות הסורית למחקרים מדעיים (SSRC) לצרכי אחסון והטמנה של חומרים מסוכנים המשמשים לפיתוח הנשק הבלתי קונבנציונאלי של אסד ובהם ראשי קרב כימיים וחשד לאחסון של אורניום ופסולת גרעינית שמקורם בכור שהושמד בספטמבר 2007.

אלא שבשנתיים האחרונות הורחב הקומפלקס הקיים במתחם חדש שחלקו אף תת קרקעי (לפי פתחי הכניסה ומערכות האיוורור) וחלקו האחר בנוי ממחסני אמל"ח ומתקנים המאפיינים בדרך כלל תעשיות צבאיות ואוויריות. בכניסה למתחם תועדו לפני כשנה וחצי גם זווילים לאחסון טילים. בחלק אחר במתחם נבנתה סככה גדולה שאולי משמשת גם לקליטה או שינוע מטענים.

המרכז הגדול של CERS בא-ספיר נכבש על-ידי דאעש לפני כמה שנים, וכתוצאה מכך עבר לפי דיווחים הייצור למפעלים בפריפריה, כמו המפעל ליד חמה שהופצץ הלילה. רק לאחרונה המתקן בא-ספיר נכבש מחדש על-ידי המשטר הסורי. האיראנים מעורבים עמוק בעבודת CERS, עוד לפני שדובר בישראל על החשש ממפעלים לייצור נשק מדויק. הם העניקו לסורים ידע וקנו עבורם ידע מצפון קוריאה.

התקיפה היום נראית קשורה מאוד לעניין האיראני. אם אכן עשתה זו ישראל כפי שמייחס לה המשטר הסורי, התקיפה נועדה גם להשיג מטרה מבצעית, וגם להעביר מסר לסורים ולרוסים – אנחנו רציניים. המסר, אולי גם לארצות הברית בהקשר של הסדר כולל בסוריה: אמרנו שלא נאפשר לאיראנים להקים תשתיות של ייצור ופיתוח אמצעי לחימה בסוריה, וגם לא תשתיות כלכליות, ואנחנו עומדים מאחורי האמירה.

ד"ר מרדכי קידר כותב באתר NRG כי המסר נשלח בראש ובראשונה לאיראנים – ישראל לא תאפשר להם להשליט את ההגמוניה שלהם על סוריה, ולהתייחס אליה כאל חצר אחורית של האייתוללות. המסר נשלח גם לחיזבאללה – ישראל לא תאפשר לנסראללה להשתלט על סוריה כפי שהוא מתכנן על רקע השקעתו הגדולה במדינה השכנה לאורך השנים האחרונות. אבל המסר החשוב ביותר פה נשלח לפוטין: ישראל בגיבוי אמריקאי, לא תאפשר לרוסיה להפוך את סוריה לחלק מהזרוע האיראנית הנשלחת ממרכז אסיה ועד לחופי הים התיכון. ישראל לא תאפשר הקמת נמל איראני לא בסוריה ולא בלבנון.

ישראל הצהירה מספר רב של פעמים שהיא לא תאפשר לחיזבאללה לשים את ידו על "נשק שובר שוויון". ייתכן שהכוונה היא לנשק להשמדה המונית, וכאשר אנו שומעים השכם והערב שאסד משתמש בנשק כימי נגד המורדים והאזרחים, האפשרות ש"נשק שובר שוויון" הינו נשק כימי, קיימת. כלומר: ישראל עונה כל מה שביכולתה כדי שחיזבאללה לא ישים את ידו על נשק להשמדה המונית. אם זה אכן המצב, עולה מיד השאלה האם אין ביכולתו של חיזבאללה להקים בתוך לבנון מפעלים כדוגמת זה שהופצץ אמש, שיעשו בדיוק אותו הדבר אך הפעם במגרשם הביתי. האם ישראל מתכוננת למצב כזה? לליברמן ולאיזנקוט הפתרונים.

חזי סימנטוב פירשן בחדשות 10 כי באשר לתגובה אפשרית של הצבא הסורי, הרי שהוא אינו במצב שבו הוא יכול לבצע פעולה נגד ישראל והוא אף אינו מעוניין לבצע פעולה שכזו. ישנם אף כאלה הטוענים שהתקיפה הישראלית דווקא משרתת את הנשיא בשאר אל אסד, שמצטייר כעת כמי שנלחם גם בטרור וגם בישראל.

סוריה: ישראל תקפה עמדות צבא – יהיו לכך השלכות חמורות

במוקד התקיפה בסוריה: מרכז איראני לפיתוח טילים ונשק כימי

דיווח: ישראל תקפה הלילה מתקן לפיתוח נשק כימי בסוריה

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

תודה רבה להשם
ישתבח שמך לעד
ותודה שדווקא עכשיו לפני ראש השנה
שנתפלל

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture